جمعه 1 تیر 1403

بیش از 100 آب انبار تاریخی یزد تبدیل به زباله دانی شد

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
بیش از 100 آب انبار تاریخی یزد تبدیل به زباله دانی شد

نقوی، شهردار منطقه بافت تاریخی یزد، از وجود بیش از 100 آب انبار تاریخی در شهر یزد خبر داد و گفت: متاسفانه به دلیل مشخص نبودن امین وقف، این آب انبارها به زباله دانی تبدیل شده اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از یزدرسا، علیرضا نقوی در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اعتبارات تخصیص داده شده به تملکات در حوزه عمرانی، اظهار کرد: در سال 1401 بالغ بر هزار میلیارد ریال در حوزه تملکات و عمرانی برای ساخت و تکمیل پروژه های ناتمام در بافت تاریخی اعتباراتی تخصیص داده شده است.

وی افزود: بالغ بر 20 پروژه عمرانی و خدماتی در دستور کار شهرداری منطقه بافت تاریخی است و سعی بر آن است که هر چه سریعتر این پروژه ها به بهره برداری برسند و در اختیار شهروندان یزدی قرار بگیرند.

شهردار منطقه بافت تاریخی یزد با تاکید بر اهمیت بافت تاریخی و تلاش برای حفظ زیبایی چهره شهر، تصریح کرد: سازماندهی مخروبه های موجود در بافت تاریخی و همچنین آثار تاریخی در دستور کار است.

نقوی عنوان کرد: مخروبه های موجود در بافت تاریخی حدود سه متولی دارد که به دسته های اوقافی، املاک شخصی و معابر عمومی تفکیک می شود که تنها بحث بهسازی و بازسازی معابر عمومی در اختیار شهرداری است.

وی با اشاره به اقدام قانونی توسط شهرداری برای ملک های پرخطر، گفت: دسته اوقافی در اختیار اداره اوقاف و دسته املاک شخصی در اختیار مالک ملک است و اگر این ملک خطری برای شهروندان داشته باشد بحث بهسازی و بازسازی آن مطرح می شود و از طریق قانون در این زمینه پیگیری های لازم از طریق شهرداری و دادگستری انجام می شود.

شهردار منطقه بافت تاریخی یزد با اشاره به مشکلات موجود در مسیر بهسازی بافت تاریخی عنوان کرد: بعضی از اقداماتی که در حوزه بافت تاریخی بر دوش شهرداری این بافت گذاشته اند به علت وجود متولیان مختلف و ادارات مختلف، سال‌های زیادی طول می کشد که به سرانجام برسد و یا به مدت زیادی پروژه ناتمام و بلا استفاده باقی بماند.

نقوی از وجود بیش از 100 آب انبار سالم و قدیمی در شهر یزد خبر داد و گفت: 99 درصد از این آب انبارها متاسفانه به دلیل عدم وجود متولی مشخص به زباله دانی تبدیل شده است که خود این مسئله لطمه بزرگی به شهر یزد و تاریخ آن وارد می کند.

وی تاکید کرد: اگر اداره اوقاف امین وقفی را برای این آب انبار های سالم مشخص کند شهرداری بافت تاریخی این قول را می دهد که به ازای هر آب انباری که اداره اوقاف و امین وقف به شهرداری واگذار کند در زمینه مجموعه خدماتی و رفاهی، بهسازی، مرمت و استفاده از این آب انبارها شهرداری اعلام آمادگی و همکاری می کند و تمام هزینه ها را به ازای هر واحد آب انبار تقبل می کند.

نقوی، مخارج صرف شده در بافت تاریخی را از درآمد شهرداری این بافت دانست و بیان کرد: شهرداری بافت تاریخی ماموریت هایی دارد که از این طریق درآمد خودش را کسب کند و بر اساس آن هزینه کند و از اعتبارات یا بودجه دولتی دریافتی ندارد.

وی افزود: آنچه در این شهر خرج می شود همان است که در این شهر کسب شده است و درآمد پایدار و مسئله کمک کننده به اقتصاد شهر از طریق مسئله گردشگری، باید بیش از گذشته مورد توجه قرار بگیرد.

انتهای پیام /