یک‌شنبه 15 مهر 1403

بیم و امید خانواده‌ها از بازگشایی مدارس در سایه کرونا

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
بیم و امید خانواده‌ها از بازگشایی مدارس در سایه کرونا

زنجان - ایرنا - دانش‌آموزان در حالی سال تحصیلی جدید کرونایی را از 15شهریور در برهه‌ای خاص آغاز می‌کنند که هر چند وزارت آموزش و پرورش از هفته‌ها قبل همه شرایط را برای آماده سازی مدارس با وضعیت‌های مختلف این بیماری مهیا کرده، اما خانواده‌ها با بیم و امید هم نگران سلامت فرزندان خود برای حضوری بودن کلاس‌های درس هستند و هم امید به افزایش کیفیت آموزش و تداوم تعلیم و تربیت آنان دارند.

سال تحصیلی جدید، در سراسر کشور در حالی آغاز می شود که از 2 روز مانده با بازگشایی مدارس چگونگی حضور دانش‌آموزان در کلاس های درس به صورت حضوری به موضوع داغ و حتی چالشی بین خانواده ها تبدیل و این دغدغه به فضای مجازی نیز کشیده شده است.

مسوولان نیز بارها در جلسات خود به ویژه جلسه ویژه بازگشایی مدارس اعلام کرده‌اند که سلامت دانش‌آموزان در اولویت است و درصد هستند طبق اعلام ستاد مبارزه با کرونا مدارس را با تدابیر لازم و رعایت تمامی پروتکل های بهداشتی بازگشایی کنند.

هر چند سال تحصیلی جدید در برخی کشورهای جهان نیز با بیم و امیدهای کرونایی آغاز شده اما از طرفی خانواده‌ها نگران سلامت دانش آموزان و نحوه سپری شدن سال تحصیلی کرونایی هستند و از سویی تاکید دارند که صرف آموزش مجازی با توجه به مشکلات احتمالی آن، کارآیی مطلوب را به دنبال ندارد.

این در حالی است که دست اندرکاران امر، ارتباط مستقیم و چهره به چهره دانش‌آموزان با معلم را در فرآیند یاد گیری مطالب درسی به ویژه در مقطع دبستان و پایه اول را اصل مهم و انکار ناپذیر می دانند که بی توجهی به این مساله مشکلاتی دارد.

سال تحصیلی مدارس در ایران به دلیل سایه سنگین کرونا زودتر از موعد همه ساله آغاز شد و حتی بسیاری از کشورهای جهان نیز با وضعیت‌های مختلف این بیماری نسبت به برنامه ریزی بازگشایی اقدام کرده اند، اما اصل مهم و مشترک اعمال مقررات سختگیرانه پروتکل های بهداشتی برای حضور دانش‌آموزان بر سر کلاس‌ها و استفاده از ماسک و دیگر لوازم مراقبتی است.

همزمان با آغاز رسمی فعالیت آموزشی مدارس، شبکه شاد نیز با همراهی شبکه آموزش با ارائه کلاس‌های تلویزیونی برای تمام درس‌ها و همه پایه‌ها میهمان دانش آموزان خواهد بود، تا آموزش ها در سطح گسترده تداوم یابد.

شهرهای استان زنجان نیز همزمان با استان های دیگر وضعیت متفاوت شیوع کرونایی سفید تا قرمز را تجربه کرده است، اما شهرهای پرجمعیت استان همانند زنجان، ابهر و خرمدره همواره در شرایط کرونایی قرمز یا هشدار قرار دارند و همین مساله توجه و برنامه ریزی های لازم را بیش از گذشته ضروری کرده است.

خانواده‌های زنجانی نیز که به یکباره خبر حضوری شدن کلاس های درس را از کانال های مختلف شنیده و یا دنبال کرده اند به ویژه پایه اولی ها، دل نگران حضور فرزندان خود هستند، چرا که معتقدند نبود نظارت های کافی و از طرفی اجرا نشدن دقیق پروتکل های بهداشتی اعلام شده در مدارس می تواند این آینده سازان مملکت را در کوران ابتلا به این بیماری قرار دهد.

 نگرانی و سوالات والدین پاسخ داده شود

فرزانه آقامحمدی مادر کودکان 2 قلوی زنجانی است که امسال فرزندانش وارد پایه اول ابتدایی می شوند، او در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: به نظرم باید در این اوضاع و احوال کرونایی و قرمز شدن وضعیت استان زنجان تمامی مدارس غیرحضوری برگزار شود.

وی اضافه کرد: پروتکل های بهداشتی بصورت دقیق در مدارس اجرایی نخواهد شد، به این دلیل معلمان نمی توانند تمام وقت و جز به جز پروتکلها را رعایت کنند و به عبارتی مواظب دانش آموزان به ویژه کلاس اولی ها باشند.

این شهروند زنجانی با اشاره به برنامه ریزی برای حضور دانش آموزان در مدرسه سه روز در هفته خاطرنشان کرد: هر چند اصل حضور در کلاس امری مهم بوده اما شرایط کرونایی سبک و رویه دیگری را برای خانواده ها رقم زده و در این میات اتخاذ سیاست های منطقی و معقولانه می تواند از آسیب های بیشتر جلوگیری کند.

 دانش آموزان ابتدایی در برابر کرونا آسیب پذیرند

لیلا امینی دیگر شهروند دارای دانش آموز ابتدایی زنجانی با ابراز نگرانی از بازگشایی مدارس و آموزش حضوری ادامه داد: مشکلی که وجود دارد این است که دانش آموزان مقطع ابتدایی نمی توانند آنگونه که باید و شاید بهداشت لوازم تحریر و دیگر وسایل همراه خود را حفظ کنند و از ضدعفونی کردن دستها و وسیله های خود چندان آگاهی ندارند و این

برای سلامتی آنها مشکل ساز خواهد شد.

وی اضافه کرد: از طرفی حفظ فاصله بین دانش آموزان که بطور معمول در زنگ تفریح با یکدیگر در حیاط مدرسه و سالن ها برخورد دارند امری دشوار و گاه غیرممکن است.

علی دیگر شهروند زنجانی بابیان اینکه اعلام بازگشایی مدارس دقیقا دقیقه 90، شگفت آور است، اظهار داشت: مساله ایاب و ذهاب دانش آموزان خود یکی از عوامل انتقال ویروس به شمار می رود که در این خصوص همه اولیا این امکان را ندارند که فرزندان دانش آموزشان را جابجا کنند.

وی اضافه کرد: وسایل نقلیه عمومی نیز از عوامل انتقال ویروس هستند، از طرفی حتی در صورت اقدامات سختگیرانه کرونایی در مدارس از سوی معلمان، نظارتی پس از خروج از مدرسه بر این قشر وجود ندارد و در کنار آن مسافرت های اخیر را باید اضافه کرد و کودکان نیز همراه والدین به سفر رفته و ریسک ابتلا به این بیماری را افزایش دادند و این در حالی است که با کارد درمانی خسته و امکانات محدود چشم انداز خوبی در این خصوص متصور نیست.

دستورالعمل‌های بهداشتی در مدارس زنجان سختگیرانه اعمال می‌شود

استاندار زنجان در این خصوص گفت: همزمان با بازگشایی مدارس در این استان دستورالعمل‌های بهداشتی مرتبط با کرونا با جدیت تمام اعمال می‌شود و با همکاری متولیان بهداشتی نیز تلاش خواهد شد تا سلامت، امنیت و آرامش دانش آموزان و خانواده‌ها تامین شود.

فتح الله حقیقی افزود: طبق اعلام وزارت آموزش و پرورش مدارس با توجه به شرایط کرونایی از 15 شهریور در سطح کشور بازگشایی می‌شود که در این راستا تدابیر لازم در استان نیز اندیشیده شده است تا مشکلی ایجاد نشود.

وی اضافه کرد: بر این مبنا همه شهرها، بخش ها و دهستان های استان نیز با تشکیل تیمی منسجم با متولیان بهداشتی بر بازگشایی مدارس نظارت خواهند کرد و حضور دانش آموزان حداکثر در هر کلاس درس به تعداد 10 نفر خواهد بود.

استاندار زنجان ادامه داد: در صورتی که دانش آموزان در کلاس درس حضور نیابند، غیبت محسوب نخواهد شد که این روند تا پایان شهریور ادامه خواهد یافت و در این میان علاوه بر حضور دانش آموزان، شبکه شاد نیز باید گروه های هدف را تحت پوشش قرار دهد تا خللی در آموزش ایجاد نشود.

وی اظهار داشت: بر این اساس بازگشایی مدارس باید به لحاظ مسائل بهداشتی به تایید دانشگاه علوم پزشکی استان برسد که در این راستا از حضور دانش آموزان مشکوک به کرونا در مدارس جلوگیری خواهد شد که در صورت حضور، والدین آنان باید پاسخگو باشند.

حقیقی تاکید کرد: دانش آموزان با هر نوع علائم مشکوکی نباید در مدارس حضور داشته باشند و معلمان و مدیران مدارس باید به این مهم توجه جدی داشته باشند و در این میان نظارتها بر چگونگی تردد دانش آموزان مبنی بر اجتناب از تجمعات اگر چه امری دشوار است اما باید موارد به دقت لحاظ و انجام شود.

وی اضافه کرد: مسؤولان و ناظران بهداشتی در مدارس باید به چگونگی اجرای پروتکل های بهداشتی توجه داشته باشند و آموزش های لازم نیز از سوی کارشناسان امر ارایه شود تا مشکلات احتمالی در این خصوص کاهش یابد.

استاندار زنجان با تاکید بر حفظ عدالت آموزشی در سطح استان در شرایط کرونایی ادامه داد: این مهم باید از راهکارهای مختلف پیگیری شود تا هیچ دانش آموزی در سطح استان از آموزش باز نماند.

حقیقی افزود: این استان برای رفاه خاطر دانش آموزان روزانه 300 هزار عدد ماسک با نصف قیمت در اختیار آموزش و پرورش قرار می دهد و تلاش می شود حتی مواد ضد عفونی مورر نیاز با سازوکارهایی تامین شود که مشکلات به حداقل برسد.

وی با اشاره به اینکه دستگاه های اجرایی کمک حال دانشگاه علوم پزشکی این استان در شرایط کرونایی بوده و هستند، اضافه کرد: همین مساله نیز همزمان با بازگشایی مدارس برای آموزش و پرورش استان نمود داشته باشد چرا که یک ارگان به تنهایی متولی نیست و بروز چنین دیدگاهی خطا است.

استاندار زنجان گفت: تا اطلاع بعدی، همه روزه ستاد ملی مبارزه با کرونا در سطح شهرستان ها و در بازه زمانی نیم ساعت با دستور اصلی بازگشایی مدارس و موضوعات پیشین تشکیل خواهد شد و در سطح استان نیز این مهم بطور مستمر انجام و موارد لازم پیگیری و رصد خواهد شد تا تصمیمات بهتری برای اول مهر اتخاذ شود.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر آن تا اطلاع بعدی با حضور استاندار، شورای آموزش و پرورش استان و شهرستان بهصورت مشترک ویدئو کنفرانس در پایان هر هفته برای بررسی مسایل این بخش برگزار خواهد شد تا با دید بهتری برای آینده برنامه ریزی شود.

استاندار زنجان با تاکید بر توجیه والدین دانش آموزان زنجانی در خصوص بازگشایی مدارس در شرایط کرونایی تصریح کرد: بر این اساس معاون بهداشتی و مدیر کل آموزش و پرورش طی روزهای آینده با حضور در رسانه استانی نیز به آگاهسازی و بیان مسائل اقدام کنند چرا که مشارکت آنان اصل مهم محسوب می شود.

وی اضافه کرد: آموزش و پرورش استان نیز نگرانی ها در ارتباط با توزیع کتب درسی را کاهش دهد و با اقداماتی از قبیل زمان بندی ها نسبت به رفع مسائل بوجود آمده در بین خانواده ها اقدام کنند.

حقیقی افزود: این استان تلاش دارد با عزم و همکاری مدیران استانی تا اول مهر برنامه ریزی لازم را در خصوص حضور دانش آموزان در کلاس های درس انجام دهد که هدف کاهش نگرانی ها و ایجاد امنیت بین خانواده های زنجانی است.

وی اظهار داشت: رنگ بندی کرونایی در سطح استان معنا ندارد چرا که امکان تغییر و ورود به شرایط قرمز فراهم است و بر این مبنا باید مدیریت های لازم در راستای کاهش آسیب ها انجام گیرد.

فعالان حوزه آموزش و پرورش در میدان بیماری کرونا در حال مبارزه هستند 

استاندار زنجان با اشاره به اینکه پس از شیوع کرونا آموزش و پرورش در ابعاد مختلف و برای گروه‌های هدف در این استان تعطیل نبود اضافه کرد: معلمان زحمتکش چندین برابر آموزش حضوری فعالیت های مستمر و مضاعفی را در خصوص تولید محتوا در بستر فضای آموزشی انجام دادند که جای قدردانی دارد.

استاندار زنجان ادامه داد: این قشر جامعه علاوه بر اینکه بصورت ملی برای گروه‌های هدف آموزش های لازم را ارائه می کردند، آموزش و پرورش استان نیز با تولید محتواهایی فعالیت های بی شائبه ای را انجام دادند و با نگاهی به کارهای انجام گرفته می توان دریافت زحمات زیادی را در سال تحصیلی گذشته متحمل شدند.

وی اظهار داشت: با توجه به بازگشایی مدارس فعالیت ها و اقدامات آموزش و پرورش در حوزه های گوناگون شرایط کرونایی بسیار افزایش یافت که تلاش می شود آموزش گروه‌های هدف حتی در دورترین مناطق به شکل مطلوبی ادامه یابد که سختی خاص خود را دارد.

حقیقی افزود: در شرایط کرونایی بار سنگینی بر دوش حوزه آموزش و پرورش به ویژه معلمان قرار داده شده چرا که علاوه بر پوشش مهم آموزش باید نسبت به آگاهسازی دانش آموزان برای پیشگیری از بیماری کرونا اقدام کنند که آنان نیز باید مراقبت لازم را داشته باشند.

وی اضافه کرد: فعالان حوزه آموزش و پرورش با تمامی مشکلات در میدان بیماری کرونا در حال مبارزه هستند که در شرایط سخت کنونی باید علاوه بر حفظ روحیه دانش آموزان ارتباطات بین فردی را حفظ کنند.

حقیقی ادامه داد: نمودارها و گزارش های دانشگاه علوم پزشکی این استان نشان می دهد شمار مراجعه کنندگان سرپایی کرونایی با شیب کندی در حال افزایش است که این مهم در شهرستان های ابهر، خرمدره و خدابنده وضعیت نامناسب تری در مقایسه با سایر شهرستانهای استان دارد.

وی اضافه کرد: این موضوع بیانگر آن است که به رغم ابلاغ و رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی هیات های عزاداری و اغلب مردم افرادی بدون توجه به هشدارها به سفر رفتند که عوارض این مساله به تدریج خود را نشان خواهد داد.

ارتباط مستمر ر خصوص نحوه بازگشایی با والدین انجام شده است

مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان، با تاکید بر اینکه هیچ کلاس درس استان بدون معلم نیست، اضافه کرد: در صورت بروز مشکلی نسبت به رفع آن در اسرع وقت اقدام می شود.

ابراهیم رفیعی افزود: طبق پروتکل ها و بخشنامه های اعلام شده تضمین سلامت، بهداشت و جسمانی و روانی دانش آموزان، ارائه برنامه های درسی قصد شده، ایجاد انعطاف لازم در مقررات، ضوابط اداری، مالی و آموزشی، استفاده از فناوری های نوین برای استمرار آموزش مورد توجه قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: استفاده از مشارکت همه دستگاهها و نهادهای مردمی و اداری، بهبود مستمر کیفیت آموزشی یادگیری، جلوگیری از افت کیفیت آموزش و جلوگیری از شکاف آموزشی در مناطق، حداکثر استفاده مطلوب از ساعات موظفی معلمان و پرهیز از ایجاد هزینه های غیر متعارف به خانواده ها و دولت، استفاده از محصولات و خدمات فناوری های بومی و امن از دیگر اصول حاکم بر شیوه نامه بازگشایی مدارس است.

این مسؤول اظهار داشت: آموزش در سه وضعیت به صورت حضوری در مدارس، آموزش در بستر شبکه شاد و کانال های مختلف تلویزیونی شامل شبکه آموزش و غیره در نظر گرفته شده و علاوه بر آن آموزش های تجمیعی همراه با ارسال بسته های یادگیری خود آموز ویژه مناطق محروم و فاقد برخورداری از هر نوع امکانات، شبکه سازی و تعامل و نظارت ها، تشکیل تیم های بازدید نیز انجام گرفته است.

رفیعی افزود: طبق برنامه ریزی ها تدابیر حمایتی و مداخله بهنگام برای رفع موانع دستیبابی به آموزش با هدف پوشش آموزشی همه دانش آموزان مورد توجه قرار گرفته و سازمان دهی نیروهای انسانی در مناطق انجام شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان اظهار داشت: طبق اعلام رییس جمهوری هزینه های اینترنت شبکه شاد رایگان اعلام شده که گروههای هدف تا چند روزه آینده به ورژن دوم نیز دسترسی خواهند داشت و فیلم های آموزشی نیز بصورت متمرکز برای همه مقاطع آماده شده است.

307 مدرسه زیر 20 دانش آموزان در زنجان فعال است

این مسؤول با اشاره به اینکه فیلم های مکمل آموزشی نیز در استان بخشی طی سال گذشته و بخش دیگری امسال آماده شده است، ادامه داد: سرانه ضد عفونی کننده کرونایی میان مدارس شهری و روستایی استان در حد مقدور توزیع شده که رفع مشکلات این بخش نیازمند همکاری استانی است.

وی با بیان اینکه دانش آموزانی به دلیل نداشتن سخت افزارهای ارتباطی مشکلاتی دارند، اضافه کرد: طبق اعلام وزارت آموزش و پرورش پشتیبانی لازم انجام خواهد شد و در این راستا استفاده از ظرفیت خیرین می تواند نتیجه مثبتی را به دنبال داشته باشد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان ادامه داد: هم اکنون در این استان 307 مدرسه با کمتر از 20 دانش آموزان فعال است و در واقع 50 درصد مدارس این استان را مدارس روستایی کم جمعیت تشکیل می دهد.

وی با بیان اینکه طبق دستورالعمل های مورد تاکید تجمع جمعیتی در مدارس استان وجود ندارد افزود: فقط در شهرهای زنجان و ابهر با توجه به جمعیت بالا سیاست هایی اعمال شده است تا مشکلی در این خصوص به وجود نیاید.

*س_برچسب‌ها_س*