یک‌شنبه 15 مهر 1403

بیکاری، مهم‌ترین عامل آسیب‌های اجتماعی در جامعه است

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
بیکاری، مهم‌ترین عامل آسیب‌های اجتماعی در جامعه است

شریفی یزدی با بیان اینکه بیکاری، مهم‌ترین عامل آسیب‌های اجتماعی در جامعه است، گفت: برای کاهش آمار بیکاری لازم است چرخه اقتصادی بر روی ریل درستی قرار بگیرد و بتوانیم زمینه‌ای را برای جذب سرمایه‌گذارهای خارجی و داخلی فراهم کنیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علیرضا شریفی یزدی در گفت‌وگو با خبرنگار سفیرافلاک، اظهار داشت: بیکاری باعث افزایش آسیب‌های اجتماعی چون طلاق، نزاع‌های خانوادگی، خشونت، دزدی و سرقت‌های ریز در جامعه می‌شود.

وی افزود: امروزه بیکاری در جامعه ما به دلیل دو مقوله اقتصادی یعنی رکود و تورم می‌باشد، این دو عامل که رکود تورمی را در جامعه رقم می‌زنند ازنظر اقتصادی بدترین حالت اقتصادی را ایجاد کرده است که به‌واسطه آن میزان تولید در جامعه به‌شدت کاهش‌یافته و سبب ایجاد مشکل در بنگاه‌های اقتصادی شده است درنتیجه بخش زیادی از نیروهای کار یا بیکارند و یا بیکاری پنهان دارند.

کارشناس مسائل اجتماعی درزمینه عواقب بیکاری در جامعه، عنوان کرد: بیکاری باعث افزایش آسیب‌های اجتماعی چون طلاق، نزاع‌های خانوادگی، خشونت، دزدی و سرقت‌های ریز در جامعه می‌شود؛ یکی از عواقب بزرگ مقوله بیکاری، اعتیاد است که در طی آن معمولاً افراد دچار سرخوردگی و ناکامی می‌شوند و برای پاسخ به این سرخوردگی و ناکامی به سمت اعتیاد کشیده می‌شوند.

وی تصریح کرد: به لحاظ اقتصادی زمانی که بخش بزرگی از جامعه دچار سرخوردگی شود، طبیعتاً چرخه توسعه در کشور متوقف می‌شود و این اتفاقی است که الآن در کشور ما رخ‌داده است.

شریفی یزدی گفت: بیشترین اقشار درگیر بیکاری، اقشار فعال جامعه هستند که برخی آن‌ها رابین رده سنی 15 تا 65 سال و برخی دیگر آن را 18 تا 70 سال دسته‌بندی می‌کنند؛ جوانان بیشترین میزان بیکاران را شامل می‌شوند و همین موضوع باعث افزایش میزان آسیب‌های اجتماعی در این گروه شده است.

کارشناس مسائل اجتماعی بیان کرد: یکی از پیامدهای مستقیم مقوله بیکاری بالا رفتن سن ازدواج و از سوی دیگر کاهش ازدواج و موالید است و امروزه یکی از مشکلات اصلی ما نیز همین موضوع است، یعنی در حال حاضر ما با یک پدیده و افراد روبرو هستیم که در آن متأهلین علاقه‌ای به فرزند آوری ندارند و مجردین نیز تمایلی به ازدواج و یا توان ازدواج را ندارند، درنتیجه جامعه ما با سرعت زیاد به سمت پیر شدن حرکت می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: از دیگر پیامدهای اجتماعی که با بیکاری مواجه‌اند این است که شخص بیکار چیزی برای از دست دادن ندارد و درنتیجه احتمال دست زدن به خشونت در این افراد افزایش می‌یابد که این برای امنیت جامعه ما به‌شدت خطرناک است.

شریفی یزدی گفت: برای کاهش آمار بیکاری در ابتدا لازم است که چرخه اقتصادی بر روی ریل‌های درستی قرار بگیرد یعنی اینکه بتوانیم زمینه‌ای را برای جذب سرمایه‌گذارهای خارجی و داخلی فراهم کنیم؛ سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی یکی از بهترین راه‌ها برای چرخیدن چرخ‌های اقتصادی ما است که به‌واسطه آن میزان تولید افزایش پیدا کند و سطح بیکاری به‌شدت کاهش می‌یابد؛ همچنین باید از بنگاه‌های زودبازده و کوچکی که می‌تواند به چرخه تولید کمک مؤثری داشته باشند، حمایت کنیم.

کارشناس مسائل اجتماعی بیان کرد: دستگاه‌های تعلیم و تربیت ما باید دانش‌آموزان را از حوزه‌های تئوری به سمت حوزه‌های عملی و فنی سوق دهند؛ کارهای فنی بیشتر می‌تواند به جذب جوانان به بازار کار کمک کنند و به‌جای اینکه این‌همه دانشگاه بسازیم و تحصیلات دانشگاهی با مدارک تحصیلی بالای بی‌خاصیت صادر کنیم، می‌توانیم به‌اندازه نیاز جامعه دانشگاه داشته باشیم و مابقی افراد جذب بازار کار شوند و در کار تولید فعالیتی داشته باشند.

وی افزود: ما باید نقاط کور تولید را که باعث می‌شود تولید حرکت نکند، را شناسایی کنیم و روی آن‌ها باید کارکنیم؛ همچنین اینکه گاهی آن‌قدر کاغذبازی‌های اداری زیاد هستند که افراد از تولید پشیمان می‌شوند.

شریفی یزدی بابیان اینکه بیشترین بیکاری در شهرها و استان‌های کوچکی چون ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، کردستان، سیستان و بلوچستان و... می‌باشد، گفت: یکی از کارهای مهم این است که بتوانیم مقوله صادرات را با افزایش کیفیت تولید و باهدف جذب بازار‌های جهانی داشته باشیم که این می‌تواند به چرخش اقتصاد ما و کاهش بیکاری کمک کند.

انتهای پیام /