یک‌شنبه 13 خرداد 1403

بی‌کیفرمانی سران رژیم صهیونیستی باید به پایان برسد

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
بی‌کیفرمانی سران رژیم صهیونیستی باید به پایان برسد

رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز گفت: جنایات رژیم صهیونیستی در غزه بر اساس اسناد بین‌المللی، جنایات جنگی و نسل‌کشی است که نظامیان و حاکمان آن باید تاوان دهند و کیفر ببینند.

- اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، همایش "ظرفیت‌های مراجع ملی و بین‌المللی در تعقیب کیفری مرتکبین جنایات در غزه و چالش‌های آن" شامگاه شنبه 29 اردیبهشت در محل کانون وکلای دادگستری مرکز برگزار شد. در این همایش که با همکاری مشترک مجمع جهانی بیماری اسلامی و کانون وکلای دادگستری مرکز برگزار شد، بیش از 20 تن از وکلا و حقوق‌دان‌های کشورهای خارجی از جمله اردن، روسیه، برزیل، الجزایر، اندونزی، مصر، کنیا، پاکستان، سوریه، نیجریه، عراق، اوگاندا و لبنان که علیه جنایات رژیم صهیونیستی در غزه اقدامات حقوقی انجام داده‌اند، حضور داشتند.

بهنام حبیب‌زاده مؤمن؛ رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز در این همایش با بیان اینکه افتخار کانون وکلا این است که در کنار مردم قرار دارد و همراه با دستگاه قضایی به احقاق حق در جامعه کمک می‌کند، گفت: وجدان‌های بیدار در سراسر جهان به ویژه جامعه حقوقی و وکلا به مباحثی که با حقوق بشر ارتباط دارد اهمیت می‌دهند.

وی افزود: هیچ انسانی حق ندارد به حقوق بشری و انسانی تجاوز کند و حقوقدان‌ها و وکلا همواره به این موضوع حساسیت نشان می‌دهند.

حبیب‌زاده مؤمن ادامه داد: در کشور ما و طبق قانون اساسی، وظیفه هر شهروندی است که از انسان‌های مظلوم در سراسر دنیا از هر نژاد و قوم و ملیتی دفاع کند و این رسالت بشری هر حقوقدان و وکیل و هر کسی است که بر حق حیات انسان‌ها ارزش قائل است. رئیس کانون وکلای دادگستری با اظهار اینکه بیش از 7 ماه است که مردم ستمدیده فلسطین در بدترین وضعیت ممکن قرار دارند، گفت: در اسناد بین‌المللی، در کنوانسیون نسل‌کشی و در اساسنامه دیوان کیفری بین‌المللی، جنایاتی که انجام شده تحت عنوان جنایات علیه بشریت، جنایات جنگی و نسل‌کشی معرفی شده است. این مصادیق جنایت بیش از 7 ماه است که توسط رژیم نامشروع صهیونیستی نسبت به کودکان و زنان و سالخوردگان و اماکن غیرنظامی و بیمارستان ها انجام می‌شود.

وی افزود: ظرفیت‌های امور بین‌المللی اجازه می‌دهد که به این جنایات رسیدگی شود و وکلا و حقوقدانان وظیفه دارند از دادستان دیوان بین‌المللی درخواست کنند تا اقدامات ضد بشری متوقف شود و عاملان آن تعقیب شوند.

رئیس کانون دادگستری مرکز در بخس دیگری از سخنانش گفت: دادگاه بین‌المللی کیفری سال 2012 اعلام کرد که فلسطین کشور ناظر در سازمان ملل است و دادگاه امکان رسیدگی به شکایات آن را ندارد اما امروز فلسطین به‌عنوان یک کشور رسمی در سازمان ملل عضویت دارد و دادگاه بین‌المللی کیفری صلاحیت رسیدگی به شکایات آن را دارد. همچنین سازمان ملل هم این اجازه را دارد که به جرایم رخ داده در غزه رسیدگی کند.

حبیب‌زاده مؤمن ادامه داد: امروز 35 هزار انسان به دست صهیونیست‌ها از بین رفته‌اند. بیش از 13 هزار کودک و نوجوان و تعداد بیشماری از سالخوردگان زنان و غیرنظامیان در این تجاوز آشکار از بین رفته‌اند و انتظار داریم که اساتید حقوق و وکلا اثر خودشان را در این خصوص در حقوق بین‌الملل نشان دهند و رژیم صهیونیستی نظامیان و حاکمان آن تاوان جنایات خود را بدهند.

رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز در پاین اظهار کرد: بی‌کیفرمانی باید از دنیای قرن بیست و یکم رخت ببندد و وکلا و انسان‌هایی که در قید و بند قدرت نیستند، به این موضوع ورود کنند و امیدوارم با تلاش شما وکلای آزاده، مردم فلسطین از یوغ ستم صهیونسیتی خارج شوند و حقوق به معنای واقعی کلمه، حاکمیت خودش را در دنیای امروز محقق کند.