شنبه 16 تیر 1403

تأمین مالی بازار سرمایه از ریزش آنی آن ممانعت می‌کند

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
تأمین مالی بازار سرمایه از ریزش آنی آن ممانعت می‌کند

انور حبیب‌زاده بوکانی عدم قیمت گذاری دستوری، تشویق‌های دولت و نیز تأمین مالی را از راهکارهای اصلی کنترل بازار سرمایه دانست.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ انور حبیب‌زاده بوکانی در گفت‌وگو با شبکه خبری تهران نیوز با اشاره به ریزش‌های اخیر بازار بورس کشور اظهار داشت: نظام مالی کشور معمولا بر یکی از دو محور بازار پول و سرمایه برنامه ریزی می‌کند و در کشورهای توسعه یافته بازار سرمایه در کانون ساختار مالی قرار دارد.

وی با بیان اینکه نظام مالی مبتنی بر اوراق بهادار در کشور ما غالب است، افزود: این در حالی است که در کشورهای دنیا بازار پول محور تأمین مالی در آن کشورهاست و اینگونه ساختار مالی انها با شکور ما متمایز است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به بررسی‌های صورت گرفته توسط کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در خصوص راهکارهای کنترل بازارهای سرمایه‌ای، عنوان کرد: شرایطی که در 6 ماهه دوم سال 99 و نیز در سال 1400 به وجود آمد این نگرانی را در همین زمینه تشدید کرد و پیش بینی استمرار این شرایط در بازار سرمایه برای سال 1400 نیز وجود داشت.

وی با اشاره به اقدامات کمیسیون اقتصادی در این راستا بیان کرد: به این منظور مجلس اقدامات خوبی را انجام داده و یکی از پیشنهادات و رفتارها اصلاح زیرساخت‌های بازار سرمایه در نظر گرفته است که در صورت تحقق آن بازار سرمایه و به خصوص بورس با تکانه‌های اقتصادی دچار فراز و فرودهای شدید نمی‌شود.

حبیب‌زاده بوکانی دیگر راهکارهای مهمی که باید برای کنترل بازار سرمایه در نظر گرفته شود را این چنین تشریح کرد: عدم قیمت گذاری دستوری که از طریق دستورات دولتی و نیز تشویق‌های دولت انجام می‌شود و نیز در رابطه با تقویت نقش بازار سرمایه و تأمین مالی یکی از راهکارهای اصلی برای این موضوع است. از سویی تشویق سرمایه گذاری غیر مستقیم در بورس و توسعه ابزرهای مالی برای این موضوع اهمیت بسیاری دارد.

به گفته وی ثبات مقررات و حذف مقررات زائد در این بخش می‌تواند به ثبات بازار سرمایه و رشد سرمایه گذاری و اقبال عمومی به آن بسیار تاثیر گذار باشد و نباید از این موضوع مهم به عنوان یکی از راهکارهای کنترلی در کنار ایجاد رشد و موازنه، غافل شد.

انتهای پیام /