دوشنبه 16 مهر 1403

اقتصادی وب‌گاه تابناک

اقتصادی وب‌گاه تابناک

تا سه الی چهار سال پیش حتی نمایندگان مجلس هم به صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی دسترسی نداشتند. الان آحاد مردم به این اطلاعات دسترسی دارند. این گام اول برای شفافیت بخشی به شرکت‌های دولتی است.

امروز مطالبی همچون آیا این روزها سکه خریدن به صرفه است؟، اخبار مهم بورس فردا | خبری برای نمادهای پالایشی و اوره ای، افزایش قابل توجه قیمت گاز اروپا | دلیل: اعتصاب!، چه خبرهایی در مورد وتجارت، زاگرس و وکغدیر منتشر شد؟، در هفته پیش رو کدام نمادها مجمع برگزار می کنند؟؛ در سایت نبض بورس قرار گرفته است.

نظام جدید ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان بستر مناسب جهت افزایش سهم دانش‌بنیان‌ها در اقتصاد کشور و همچنین تحقق تحقیق و توسعه صنعتی کشور را ایجاد خواهد کرد که در نهایت شاهد افزایش بهره وری، رقابت پذیری محصولات و تولید محصولات با کیفیت در اکوسیستم اقتصاد دانش‌بنیان خواهیم بود. از طرف دیگر اکوسیستم اقتصاد دانش‌بنیان می‌خواهد به بازوی مهمی در جهت تحقیق و توسعه صنعتی تبدیل شود.

در حالی که همیشه در این زمان از سال قیمت بنزین در آمریکا کاهش می‌یافت، اما اکنون به بالاترین رقم در 10 سال اخیر رسیده است.

بانک آمریکایی گلدمن ساکس هشدار داد اگر عربستان سعودی و روسیه، کاهش تولید خود را حفظ کنند، قیمت نفت در سال میلادی آینده ممکن است به مرز 107 دلار در هر بشکه صعود کند.

براساس داده‌های کشتیرانی و محاسبات رویترز، بارگیری نفت خام از بنادر غربی روسیه در ماه آگوست، به‌رغم تعهد مسکو برای کاهش روزانه 500 هزار بشکه‌ای صادرات نفت، کمی بیشتر از ماه جولای بوده است.

بلومبرگ در گزارشی نوشت که چین به عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد جهان، نمی‌تواند آمریکا را به سرعت پشت سر بگذارد. با این حساب می‌توان گفت آمریکا جایگاه خود در صدر جدول اقتصادهای برتر جهان را حفظ می‌کند؟ دلیل تعدیل رویکرد نسبت به چشم‌انداز اقتصادی چین چیست؟

بلومبرگ گزارش داده است که افزایش صادرات نفت ایران به دنبال دیپلماسی محرمانه با ایالات متحده احتمالاً در مابقی سال 2023 کاهش خواهد یافت زیرا تقاضای آسیا با پایان یافتن تابستان رو به کاهش خواهد رفت. این خبرگزاری همچنین نوشت که دولت ایالات متحده از افزایش صادرات نفت ایران خوشحال است زیرا از این طریق می‌تواند قیمت نفت را کنترل کند.

یک مقام ارشد خزانه داری آمریکا گفت مکانیسم سقف قیمت نفت گروه 7 علیه روسیه کاریی لازم را داشته است، اما ایالات متحده آماده تغییر پارامترهای ابتکاری از جمله افزایش سقف 60 دلار در هر بشکه است.

خاندوزی گفت: یک شناسایی دقیقی از زنجیره موادی که محصول نهایی آن‌ها در حوزه نوشیدنی ها، نساجی، روغن موتور و شوینده‌ها که در زندگی مردم مهم هستند، صورت گرفت و تصمیم بر این شد تا به نحوی تعدیل قیمت و تخفیف قیمت خوراک صورت بگیرد که گویا آن‌ها در همان نرخ تسعیر 28500 محصول خودشان را عرضه می‌کنند.

کمپین غیردولتی Global Witness اعلام کرد واردات گاز طبیعی مایع اتحادیه اروپا از روسیه بین ژانویه تا ژوئیه 2023 نسبت به مدت مشابه سال 2021، قبل از حمله روسیه به اوکراین، 40 درصد افزایش یافته است. جاناتان نورونها گانت، فعال ارشد سوخت‌های فسیلی در «گلوبال ویتنس» در این باره گفت: شرکت‌های اروپایی، میلیاردها یورو به صندوق پوتین می‌فرستند.