جمعه 15 تیر 1403

اقتصادی وب‌گاه تابناک

اقتصادی وب‌گاه تابناک

تورم منطقه یورو در ماه گذشته مطابق با برآورد اولیه، بیش از چهار برابر هدف بانک مرکزی اروپا (ECB) با تاکید بر برنامه‌های این بانک برای افزایش نرخ بهره در ماه آینده برای مهار رشد بی‌رویه قیمت‌ها، به رکورد 8.1 درصد رسید.

وزیر انرژی آمریکا طی حضور در دانشگاه نورث تگزاس از شرکت‌های نفتی و گازی خواست تا کمک کنند، قیمت بنزین در این کشور کاهش یابد.

دبیرکل کانون صرافان ایران گفت: بر اساس معاملات صورت گرفته، در حال حاضر نرخ ارز در بازار توافقی معادل هر دلار 29 هزار تومان برای خرید صرافان و 29300 تومان برای فروش است.

قیمت سکه طرح جدید امروز با 480 هزار تومان کاهش قیمت نسبت به روز کاری گذشته (پنجشنبه، 26 خردادماه) به 15 میلیون و 580 هزار تومان رسید.

عضو کمیسیون انرژی مجلس اثر برنامه‌های مدیریت مصرف برق در سال جاری را مثبت ارزیابی کرد و گفت: علی‌رغم ناترازی شدید تولید و مصرف برق، وزارت نیرو برای جلوگیری از تنش در حوزه برق مشوق‌ها و برنامه‌هایی داشته است که باید در طول سال تداوم داشته باشند.

قیمت نفت در معاملات روز جمعه تحت تاثیر نگرانی‌ها نسبت به متاثر شدن اقتصاد جهانی و تقاضا برای انرژی از افزایش نرخهای بهره در سراسر جهان، حدود شش درصد ریزش کرد و به پایین‌ترین میزان در چهار هفته گذشته رسید.

سخت‌گیرانه‌ترین برنامه مدیریت مصرف برق در 3 سطح برای ادارات و دستگاه‌های دولتی در نظر گرفته شده و تا کنون به 70 درصد هدف‌گذاری خود رسیده است.

در حالی که تجربه چهار دهه اعطای یارانه مستقیم به مردم نشان می دهد که از لحاظ کاهش ضریب جینی و همچنین تحقق رفاه بیشتر برای مردم، مدل یارانه نقدی به مراتب بهتر از مدل کوپنی و یارانه‌ای آن است؛ گروهی نیز معتقدند ارزش یارانه نقدی در برابر تورم حاصل از خلق پول بی‌ضابطه بانک‌ها، کاهش می‌یابد.

گروه صنعتی ایران‌خودرو در راستای مسوولیت اجتماعی و تعهد به حفظ فرهنگ و ادبیات قومیت‌های ایرانی، نام «ری‌را» که در زبان مازنی به معنای باران و نماد سرسبزی جنگل است را برای محصول جدید خود برگزید‌.

طبق آمار شاپرک از زمانی که نماد اعتماد الکترونیکی اجباری شده، میزان درگاه‌های اینترنتی از 800 درگاه روزانه به کمتر از 200 عدد کاهش یافته است که نشان از تاثیر مخرب اینماد اجباری بر کسب‌وکار‌های حوزه اقتصاد دیجیتال دارد. باید پرسید چرا به سمت نظارت‌های پسینی حرکت نمی‌کنیم و به کسب و کار‌ها اجازه‌ی شکل گیری و رشد نمی‌دهیم