دوشنبه 31 اردیبهشت 1403

اقتصادی وب‌گاه تابناک

اقتصادی وب‌گاه تابناک

برای پولدارترین افراد دنیا سال 2021 سال رشد فوق العاده، ضرر بی نهایت و تفحص کم سابقه بود اما در کل سال خوبی برای سوپرمیلیاردرها به شمار رفت.

از ابتدای سال 99 تا پایان آبان ماه 1400 در قرعه کشی‌ها قیمت مصوب با بازار آزاد، در مجموع 120 هزار میلیارد تومان تفاوت داشته است سوء مدیریت‌های گذشته به صنعت خودرو آسیب زد.

با توجه به آمار آذرماه 1400 متوسط قیمت آپارتمانهای 50 متری در شش منطقه از جنوب شهر تهران شامل مناطق 15 تا 20 کمتر از یک میلیارد تومان و در منطقه 12 حدود یک میلیارد تومان است؛ البته این بدان معنا نیست که در دیگر مناطق نمی‌توان با نقدینگی کمتر از یک میلیارد تومان صاحب خانه شد.

غول‌های فناوری به سومین رشد سالانه متوالی سهام آمریکا در سال 2021 کمک کردند و شرکتهای بزرگی نظیر اپل و مایکروسافت صرفنظر از فضای اقتصادی، شاهد تقاضای قوی بودند.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین بیان کرد: دولت چین احساس کرده که برای خدمات‌دهی به اتباع خود در جنوب شرقی ایران باید یک دفتر نمایندگی تاسیس کند و این هیچ ارتباط تجاری خاصی ندارد.

قیمت نفت روز جمعه کاهش یافت اما در سال 2021 تحت تاثیر احیای اقتصادی از رکود پاندمی کووید 19 و محدودیتهای تولیدکننده و با وجود افزایش موارد ابتلا به رکورد بالا در سطح جهانی، بزرگترین رشد سالانه را از سال 2016 به این طرف به ثبت رساند.

بررسی برنامه وزارت نفت برای روش جدید توزیع یارانه بنزین در دستور کار هفته جاری کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی قرار دارد.

نمایشگاه فناوری CES پس از این که شرکتهای بزرگی نظیر آمازون و جنرال موتورز از حضور در این نمایشگاه به دلیل نگرانی نسبت به شیوع واریانت امیکرون منصرف شدند، یک روز زودتر به کار خود خاتمه خواهد داد.

نرخ سود 13 درصدی تسهیلات تکلیفی ودیعه مسکن در جایی که بانک مرکزی سود علی‌الحساب سپرده‌های بانکی را 15 درصد تعیین کرده است، توجیه اقتصادی ندارد.

مدیرعامل اتحادیه دام سبک از صادرات اولین محموله دام سبک به عراق خبر داد و دلیل نوسانات بازار گوشت را اقدامات دلالان عنوان کرد وگفت: عده ای اقدام به احتکار نهاده های دامی کرده اند.

بیت‌کوین پس از یک سال رکورد، سال 2022 را با عدم اطمینان آغاز خواهد کرد.

طبق آمارها تا 19 آذرماه امسال بالغ بر 10.5 میلیارد دلار کالای اساسی، دارو و دامی وارد کشور شده که گندم و جو رشد حدود 100 درصدی را از نظر وزن تجربه کردند.

دبیر کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی اظهار داشت: نرخ سود منطقی باید 3 درصد بیشتر از نرخ تورم باشد که این اعداد با توجه به تورم اقتصاد ایران بسیار بالا است اما نرخ سود باید برای سپرده گذار با صرفه و جذاب باشد.

مراسم امضای تفاهمنامه تامین مالی زنجیره‌ای میان بانک مرکزی و وزارت صمت با حضور علی آقا محمدی؛ رییس گروه اقتصادی معاونت بررسی دفتر مقام معظم رهبری، وزرای صمت و اقتصاد، رییس کل بانک مرکزی و مدیران عامل بانکها به میزبانی بانک مرکزی برگزار شد.

کامران ندری

آیتو M5 یک کراس اوور برقی با فناوری های جدید به حساب می آید و توسط کمپانی هواوی طراحی شده است و در اولین عرضه خود، توانسته تا یک رکورد جدید در فروش خودروهای الکتریکی را ثبت کند. حال شنیده ها حاکی از آن است که احتمالا گروه بهمن و شرکت بهمن موتور بزودی تولید این کراس اوور برقی را آغاز خواهند کرد.