جمعه 7 اردیبهشت 1403

تامین پایدار انرژی با جبران خسارت ناشی از نوسان برق

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
تامین پایدار انرژی با جبران خسارت ناشی از نوسان برق

تهران - ایرنا - تامین امن و پایدار برق مورد نیاز، از تدابیر دولت برای میلیون‌ها مشترک شبکه برق است که بر اساس آن، در صورتی که وسایل برقی مشترکان در اثر نوسان برق دچار آسیب شود، آنها می‌توانند برای دریافت خسارت اقدام کنند.

صنعت برق کشورمان سال‌های زیادی است که با تامین برق پایدار، چراغ خانه‌های مردم را روشن کرده و ظلمت شب‌ها را به روشنی روز پیوند زده و علاوه برآن به سایر نیازهای روز افزون برقی پاسخ داده است.

صنعت برق با ضریب نفوذ بسیار بالا در جای جای این سرزمین پهناور حضور فعال و پررنگی دارد به گونه‌ای که درحال حاضر صد درصد بافت شهری و بیش از 99 درصد بافت روستایی از برق پایدار بهره مند بوده و امور خود را برطرف می‌کنند.

اکنون نیاز به برق، نیازی حیاتی شده به‌گونه‌ای که زندگی بدون برق برای بسیاری از مردم همانند کابوس به شمار می‌رود زیرا امروزه روز اکثر تجهیزات خانگی الکترونیکی شده و بدون برق ماندن می‌تواند برای خیلی‌ها فاجعه بار باشد.

برق در کنار همه خوبی‌هایی که دارد به لحاظ فنی ممکن است به دلیل حوادث مختلف دچار قطع و وصل و یا به دلایلی در مقطعی دچار افت ولتاژ شود که بروز این حوادث ممکن است خساراتی را متوجه تجهیزات برقی مشترکان کندکه جبران آن مستلزم صرف هزینه و وقت خواهد بود.

همواره جبران این خسارت از موضوع‌هایی بوده که دغدغه بین مردم و شرکت‌های توزیع برق محسوب می‌شده و برآورده شدن آن از انتظارات مردمی است.

سازو کار بیمه‌ای راهکاری است که در این میان می‌تواند بخشی از خسارت وارد آمده به مشترکان را جبران کند.

براین اساس شرکت مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) به استناد ماده 12 قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات دولت، قانون بودجه کل کشور همه ساله قراردادی با شرکت‌های بیمه گر منعقد کرده و مطابق آن با مشترکان برق در برابر خسارت‌های مالی و جانی اعم از فوت، نقص عضو و هزینه های پزشکی ناشی از حوادث برق آنان را تحت پوشش بیمه‌ای قرار می‌دهد.

براساس روال قانونی برگزاری مناقصه برای انتخاب شرکت بیمه‌گر پس از ابلاغ قانون بودجه انجام می‌شود و ترتیب‌های مناقصه نیز با توجه به حساسیت موضوع در کوتاه ترین زمان ممکن و در صورتی که نیاز به تمدید نباشد 45 روز به طول می‌انجامد.

اما در دوره‌هایی ممکن است به دلیل به طول انجامیدن تشریفات قانونی انعقاد قرارداد سالانه با شرکت‌های بیمه گر، مشترکان برای ثبت و پی‌گیری خسارت خود دچار مشکلاتی شوند و این موضوع موجب نارضایتی شود.

براین اساس شرکت توانیر در سال جاری و در قالب بخش «سازو کارهای» پویش #هرهفته_الف_ب_ایران سامانه «بیمه حوادث مشترکان برق» را راه اندازی کرد.

این سامانه در چارچوب تعامل و همکاری با مشترکان زیان دیده و برقراری ارتباط با شعب معرفی شده مطابق مفاد قرارداد راه اندازی شده است. سامانه خسارت مشترکان برق در نشانی http://tavanir.kins.ir راه اندازی شده و قابل استفاده و بهره برداری توسط شرکت‌های برق و زیان دیدگان است. مشترکان زیان دیده می‌توانند با رجوع به این سامانه و بارگزاری مستندات پرونده خسارت شامل مدارک عمومی (تصویر آخرین قبض پرداختی مشترک (مصرف کننده) یا تصویر صورت حساب پیامکی آخرین قبض، تصویر کپی کارت ملی مشترک (مصرف کننده)، تصویر اجاره نامه یا سند مالکیت محل خسارت و تصویر یا فاکتور مربوط به خسارت وارده به تجهیزات (به استثنای مشترکان تجاری)، نسبت به دریافت خسارت آتش سوزی، خسارت ناشی از انفجار، خسارت هزینه پزشکی، خسارت نقص عضو و حادثه منجر به فوت اقدام کنند. سامانه خسارت مشترکان برق، پنج مرحله ورود اطلاعات، دریافت کد رهگیری، بررسی اولیه مدارک در سامانه توسط بیمه، اعلام نتیجه به مشترک، تایید دریافت خسارت و واریز مبلغ خسارت برای مشترکان زیان‌دیده را دارد.

سخنگوی صنعت برق در این باره به خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: مشترکانی که از نوسان برق خسارت دیده اند، نسبت به ثبت مستندات در سامانه اقدام کنند.

" مصطفی رجبی مشهدی" افزود: سامانه دریافت مستندات مشترکانی که وسایل برقی آنها در اثر نوسان برق آسیب دیده فعال است و مشترکان برای دریافت خسارت نسبت به ثبت مستندات خود اقدام کنند.

وی اضافه کرد: مشترکان می‌توانند بوسیله سامانه بیمه که در پایگاه اطلاع رسانی شرکت های توزیع معرفی شده نسبت به ثبت مستندات اقدام کنند.

*س_برچسب‌ها_س*