چهارشنبه 18 مهر 1403

تاکید رییس جهادکشاورزی خراسان شمالی بر حل مشکل 2 سیلوی استان

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
تاکید رییس جهادکشاورزی خراسان شمالی بر حل مشکل 2 سیلوی استان

بجنورد - ایرنا - رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه اداره کل غله مشکلات 2 سیلوی شهرهای آشخانه و فاروج را حل کند، گفت: نباید گندم به خارج از استان حمل شود.

عبدالله یوسفی روز دوشنبه در نشست با خبرنگاران استان با بیان اینکه این دو سیلو به علت مشکل قضایی در ایام برداشت گندم تعطیل هستند اظهار داشت: نباید در بحث ذخیره گندم کمبود سیلو وجود داشته باشد و کشاورزان به اجبار در صف های طولانی قرار بگیرند و یا گندم را به استان های همجوار ارسال کنند.

وی افزود: وزارت جهادکشاورزی در ابلاغیه ها تاکید دارد که گندم باید در داخل خود استان ها ذخیره سازی شود.

وی اظهار داشت: راه اندازی این دو سیلو را مصوبه کرده ایم اما باید فرمانداران با همکاری دادستان و اداره کل غله در این خصوص چاره ای بیندیشند و در صورت حل نشدن مشکلات صاحبان مراکز، سیلوها را به افراد دیگری اجاره دهند تا حمل و نقل گندم در این استان با مشکل مواجه نشود.

یوسفی گفت: شهرستان مانه و سملقان دارای دو سیلوی گندم است اما در صورت بسته بودن یک مرکز کشاورزان در اوج برداشت دچار مشکلات خواهند شد و در فاروج نیز تنها یک سیلوی گندم وجود دارد.

وی با بیان اینکه هیچ کشاورزی در تحویل گندم نباید دچار مشکل شود اظهار داشت: گندمکاران نباید معطل تخلیه بار خود شوند، هم اکنون 23 مرکز کار خرید گندم در استان را انجام می دهند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: پیش بینی می شود که امسال از سطح حدود 150 هزار هکتار حدود 200 هزار تن گندم به مراکز خرید تحویل داده شود که در مقایسه با سال زراعی گذشته از رشد 20 درصدی برخوردار خواهد بود.

یوسفی گفت: پارسال کشاورزان این استان 161 هزار تن گندم مازاد بر نیاز به مراکز خرید گندم تحویل داده بودند.

وی با بیان اینکه امسال پیش بینی می شود 6 هزار تن دانه روغنی کلزا نیز به مراکز خرید تحویل شود اظهار داشت: با توجه به اینکه قیمت تضمینی کلزا 46 هزار ریال برای امسال تعیین شده است برآورد می شود که کشاورزان نسبت به تحویل این دانه روغنی استقبال نشان دهند.

وی در بخش دیگری از سخنانش در خصوص نبود مرکز خرید کلزا در شهرستان اسفراین و مشکلات پیش آمده برای کلزاکاران اشاره ای کرد و افزود: به طور متوسط در هر شهرستانی که بین 150 تا 200 تن پیش بینی محصول داشته باشیم یک مرکز دایر خواهد شد که با توجه به سطح زیر کشت برای این شهرستان در نظر گرفته نشده بود.

یوسفی افزود: از اداره کل غله خواسته شد که برای رفع مشکلات کلزا کاران اسفراینی یک مرکز خرید دایر کند که هم اکنون انجام شده است و کشاورزان می توانند محصول خود را تحویل دهند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در بخش دیگری از سخنانش به تغییر کاربری ها نیز اشاره ای کرد و گفت: با توجه به اینکه در اراضی کشاورزی نیز نیاز به سرپناهی است اما باید تمامی کشاورزان برای ساخت آن مجوز لازم را دریافت کنند تا منجر به تخریب نشود.

وی اظهار داشت: کشاورزانی که برای ساخت و ساز در اراضی کشاورزی مجوز لازم را نداشه باشند در مراحل شروع اخطار های لازم داده می شود که توسط دستگاه قضایی منجر به تخریب خواهد شد.

استان خراسان شمالی در تولید گندم دیم در کشور رتبه 16 و گندم آبی رتبه 18 را دارد.

براساس آمارهای موجود، سرانه مصرف آرد در این استان 9.4 و کشور 7.5 کیلوگرم است.

خراسان شمالی با جمعیت بیش از 863 هزار نفر 344 هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح 300 هزار هکتار کشتزار است و بیش از 80 هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می‌کنند، این استان بیشترین شاغل در بخش کشاورزی را دارد.

*س_برچسب‌ها_س*