شنبه 29 اردیبهشت 1403

تجلی شور و شعور زنجانی‌ها این بار در تشکل‌های مردم نهاد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
تجلی شور و شعور زنجانی‌ها این بار در تشکل‌های مردم نهاد

زنجان - ایرنا - سازمان‌های مردم نهاد به عنوان تشکل‌های برآمده از دل جامعه، ظرفیت‌های بالایی برای مدیریت حوادث و بحران‌های مختلف دارند و در استان زنجان فعالیت بیش از 2 هزار و 543 تشکل اجتماع محور جلوه دیگر از شور و شعور زنجانی‌ها در مشارکت اجتماعی مردم است.

سازمان مردم نهاد تشکلی است که به شکل مستقیم بخشی از ساختار دولت محسوب نمی‌شود اما نقش مهمی به‌عنوان واسطه بین آحاد جامعه و قوای حاکم دارد و مهمترین مقوله این تشکل‌ها هویت اجتماعی آنها است که ساختار یک گروه اجتماعی و ماهیت جمعی را دارند به همین دلیل بخش مهمی از جامعه مدنی محسوب می شوند و از سویی نقش بی بدلیل این سازمان در حوزه های مختلف اجتماع در سال های اخیر پر رنگ تر شده است، هر چند در بسیاری از مواقع فعالیت و بیلان این نهادها آنگونه که باید اطلاع رسانی نمی شود، اما حضور و تاثیرگذاری این نهاد در مواقع بحران به گونه‌ای است که می‌توان گفت گذر از بحران بدون مشارکت این نهاد و پایگاه‌های اجتماع محور امکان پذیر نیست. مردم انقلابی و مومن زنجان با تاسی از فرهنگ عاشورایی و حماسه حسینی در زمینه مشارکت مردمی و کمک خیرخواهانه الگویی ممتاز در کشور محسوب می شوند که از تشکل‌های مذهبی مانند حسینیه اعظم و زینبیه که الگوی جهانی در عزاداری‌ها و جمع آوری نذورات و کمک‌های خیرخواهانه مردم پایتخت شور و شعور حسینی است تا موسسه مردم نهاد و خیریه مهرانه که در حوزه سلامت الگوی زرین مشارکت های مردمی و شور و شعور مردم استان زنجان است.

حدود 40 درصد از مردم استان در نهادهای مدنی عضویت دارند معاون امور اجتماعی استاندار زنجان در این زمینه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: وجود 2 هزارو 543 موسسه مردم نهاد در استان و فعالیت‌های نوعدوستانه آنها موجب درخشش نام این خطه در کشور شده است به طوری که امروز در دوران شیوع ویروس کرونا نقش آنها در مدیریت و مهار این بیماری کاملا اثرگذار بوده و در رفع بحران از مسیر مدیریت مشارکتی، اجتماعی کردن آموزش‌ها و اطلاع‌رسانی راهبردی به مردم اثرگذاری آنها مشاهده می‌شود. مسیح الله سلطانی افزود: سازمان‌های مردم نهاد از طریق همکاری با نهادهای تخصصی و مراکز بهداشتی و درمانی در حال مبارزه با کرونا هستند و با آگاه‌سازی جامعه و امیدبخشی به مردم از طریق فضای مجازی و انجام اقداماتی مثل ضدعفونی معابر و تهیه اقلام بهداشتی نقش خود را در شکست کرونا به خوبی ایفا می‌کنند. این مسوول تصریح کرد: طبق بررسی‌ها 30 تا 40 درصد از جمعیت استان زنجان در این موسسات مدنی عضویت دارند و به عنوان نظام پنهان در جامعه تلاش می‌کنند که قدردان تلاش‌های شبانه روزی آنها هستیم. وی با اشاره به جمع آوری بیش از 34 میلیارد تومان کمک های نقدی و غیر نقدی مردمی در 6 ماه گذشته توسط سازمان‌های مردم نهاد، ابراز کرد: برای تاسیس هشت خیریه بیمارستانی جدید هم مجوز صادر شده که بزودی فعالیت خود را آغاز می کنند.

موسسات مردم نهاد در کنار مدافعان سلامت  رییس مجمع خیرین سلامت شهرستان ابهر به خبرنگار ایرنا گفت: در روزهای ابتدایی شیوع کرونا و غافلگیری کادر درمان شرایط ویژه ای بود که حداقل به یک دستگاه ونتیلاتور نیاز داشتیم ولی با تبلیغات صورت گرفته و کمک خیران موفق شدیم فراتر از آنچه متعهد بودیم با خرید پنج دستگاه این نیاز حیاتی را در بیمارستان های الغدیر و امدادی ابهر پاسخ دهیم. مسعود شاهانی یادآور شد: در روزهای ابتدایی شیوع این ویروس، دغدغه حفظ سلامت کادر درمان و تامین لباس و ماسک برای افرادی که با بیماران در ارتباط بودند بسیار حیاتی بود چراکه از دست دادن هر یک از آنها فقدان بزرگی بود که باز هم با کمک مردم در آن شرایط غافلگیری بر مشکل کمبود ماسک و لباس نیز فائق آمدیم. وی افزود: در مرحله‌های بعدی با کمک موسسه خیریه نورالامین مواد و بسته های محافظتی را برای خانواده‌های نیازمند تامین کردیم همچنین با کمک اداره تبلیغات اسلامی هفت هزار عدد ماسک تهیه و بیان مردم توزیع شد.

*س_برچسب‌ها_س*