سه‌شنبه 12 تیر 1403

تحلیل آرای قالیباف در انتخابات چه پیامی در خود دارد؟ / آرای سرنوشت‌ساز قالیباف انتخابات را دومرحله‌ای کرد

وب‌گاه مشرق نیوز مشاهده در مرجع
تحلیل آرای قالیباف در انتخابات چه پیامی در خود دارد؟ / آرای سرنوشت‌ساز قالیباف انتخابات را دومرحله‌ای کرد

اگر قالیباف با فشارهای ناجوانمردانه بیرونی از دور رقابت بیرون رفته بود بدون هیچ شکی نامزد جریان رقیب در همان دور اول پیروز انتخابات لقب گرفته بود.

سرویس سیاست مشرق - برگزاری دو جلسه اجماع یکی در خیابان راهنمایی مشهد و دیگری در منزل یکی از فعالان جبهه انقلاب در تهران زیر سایه فشار برای کناره‌گیری یکی از دو نامزد اصلی جبهه انقلاب درنهایت گرچه بدون نتیجه به پایان رسید اما در خود اشاراتی قابل‌توجه داشت.

این فشار برای کنار رفتن یکی به سود دیگری در رسانه‌ها با علامت‌های مبهم از سوی منابع مختلف نظرسنجی به بالاترین سطح آنتالپی خود رسیده بود، البته مشخص شد که این مراکز مانند کانال‌های تلگرامی دلاری عمل کرده و بیش از آنکه معنای روشنی در خود داشته باشد تنها حرارت رقابت درون گفتمانی را بالابرده بود.

موج تخریب‌ها نیز در این دوره از انتخابات در بالاترین سطح خود بود. برخی گزارش‌های کارشناسی شده حکایت از آن داشت که قالیباف به‌عنوان یکی از نامزدهای شاخص جریان انقلابی زیر ضرب تخریب‌های سازمان‌یافته قرارگرفته و گروهی خاص تلاش می‌کرد بافته‌های رئیس مجلس را دوباره به تاروپودهای نامعین بدل سازد.

در این وضعیت غیرطبیعی پیروزی یکی از نامزدهای جبهه انقلاب در روز رأی‌گیری امری محال بود و آنالیز اعداد نشان می‌داد که افتراق عمیقی شکل‌گرفته که دودش در چشم همه خواهد رفت؛ در شرایط خاص آزمایشگاهی فشارها برای اجماع با هدف کنار رفتن قالیباف از صحنه افزایش یافت.

درحالی‌که نظرسنجی‌های هیجانی از سوی دو مرکز اصلی پخش آن نشان می‌داد که کنار رفتن قالیباف به سود دیگر نامزد جریان انقلابی کار را در مرحله اول تمام می‌کند اما آن محاسبات در روز بعد از رأی‌گیری به‌صورت کامل به هم خورد، کاهش مشارکت از یک‌سو و پخش شدن آرای کل جریان انقلابی به سود رقبای بیرونی از سوی دیگر نشان داد که اگر قالیباف تن به آن خواسته‌های نامعقول داده بود جبهه انقلاب در روز شنبه با یک شکست بزرگ و عجیب بدرقه می‌شد.

اما ماندن قالیباف درصحنه معادلات را به هم زده و با حفظ وضع موجود باعث دومرحله‌ای شدن انتخابات شد. به طبع تجمیع نیروها در این دور باعث تغییر چشم‌گیر شرایط خواهد شد. بررسی آرای اخذشده نشان می‌دهد که اگر قالیباف به سود نامزد درون گفتمانی دیگر از دور رقابت‌ها بیرون می‌رفت نه‌تنها آورده خاصی برای جبهه انقلاب نداشت بلکه با پخش شدن بیشتر آراء به رقیب کمک اساسی کرده بود.

عکس / بخشی از آنچه پیش از انتخابات به تحت عنوان نظرسنجی منتشر شد و غلط از آب درآمد

واقعیت آن است که پل‌های اجتماعی میان اصلاح‌طلبان و طیف‌های همسو در انتخابات اخیر فعال نشده و نامزد این جریان بخش قابل‌توجهی از آرای خود را از سبد جریان رقیبش به دلیل مواضع مبهم برداشته است، درواقع جریان اصلاح‌طلبی که سال‌ها داعیه پیروزی در مشارکت بالا را داشت این بار برخلاف سنت خود عمل کرده و در مشارکت نرمال نیز توانسته به دور بعدی برود این عبور نه نتیجه کمپین سازی‌های شبانه‌روزی چپ‌ها که حاکی از انشقاق رأی در سبد جریان انقلابی و اصول‌گرایی است.

در این حالت غیرمعمولی هرقدر نامزدهای جریان انقلابی تعداد بیشتری درصحنه حاضر بودند از سبد جریان اصلاح‌طلبی کم می‌کرد، درواقع آرای قالیباف در دور اول را باید «آرای سرنوشت‌ساز» خواند؛ اگر قالیباف با فشارهای ناجوانمردانه بیرونی از دور رقابت بیرون رفته بود بدون هیچ شکی نامزد رقیب در همان دور اول پیروز انتخابات لقب گرفته بود.

افرادی که با قالیباف از نزدیک آشنایی دارند به خوبی می‌دانند که او خالصانه اهل فداکاری است، این جان فدا بودن البته در کلام نبوده و او بیشتر در انتخابات سال 96 و حتی پیش از آن در سال 92 آن را به‌صورت عملی نشان داده است، درحالی‌که قالیباف می‌دانست که اگر از انتخابات انصراف بدهد می‌تواند در نقش یک چهره محبوب و مقتدر به مجلس بازگردد اما به دلیل حفظ صحنه انتخابات از این عافیت‌طلبی عبور کرده و در نقش منجی جبهه انقلاب ظاهر شد.

عکس / قالیباف برنده همه دوقطبی‌های انتخاباتی بود

تمامی کارشناسان اعتقاد داشتند که در دوقطبی‌های شکل‌گرفته در انتخابات در صورت اجماع قالیباف در همان مرحله اول شانس اول پیروزی است، اما در صورت شکل نگرفتن آن این نامزد انتخاباتی رأی چندانی در سبد ندارد اما رأی او جنبه تعیین‌کنندگی پیدا خواهد کرد، قالیباف در این دوگانگی راه دوم را انتخاب کرد تا بازهم فداکاری سرنوشت‌ساز کرده باشد.

این کار درخشان البته خیلی سریع با اقدامی تکمیل‌کننده نیز همراه شده و این نامزد انتخاباتی با اعلام حمایت از نامزد درون گفتمانی خود در جبهه انقلاب کار را تا مرحله قابل‌توجهی پیش برده است، یکی از فعالان شبکه‌های اجتماعی با تحلیلی درباره مدل راهبری قالیباف در انتخابات نوشته است، او برای من از امروز حاج باقر است همان مرد جهادی که زیر بار فشارها یک‌تنه دل به حادثه‌ها می‌زند!

تحلیل آرای قالیباف در انتخابات چه پیامی در خود دارد؟ / آرای سرنوشت‌ساز قالیباف انتخابات را دومرحله‌ای کرد 2
تحلیل آرای قالیباف در انتخابات چه پیامی در خود دارد؟ / آرای سرنوشت‌ساز قالیباف انتخابات را دومرحله‌ای کرد 3