چهارشنبه 28 شهریور 1403

تحمیل 100 میلیارد دلار هزینه اضافی مبادله در 8 سال

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
تحمیل 100 میلیارد دلار هزینه اضافی مبادله در 8 سال

اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از وضعیت اقتصادی ایران دست پیدا کنیم.

عکس: اقتصادنیوز / دانیال شایگان

نگاه روندی این مزیت را دارد که تاثیر اقتصاد بر سایر موضوعات جامعه ایرانی و تاثیر گرفتن اقتصاد از آنها را بتوانیم در یک مجموعه تجزیه و تحلیل کنیم و همچنین پاسخ به چراهای وضعیت کنونی اقتصادی داشته باشیم. اکنونِ اقتصاد ما محصول تلاش ها و تصمیم گیری ها در دهه های گذشته است. امسال در این پروژه سال های 1394،1384،1374،1364،1354 از هر دهه انتخاب شده است.

در سال 1403، اقتصادنیوز در «نیم‌قرن با اقتصاد ایران» با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان تقدیم مخاطبان می‌شود.

25 شهریور 1354؛ ایران و مصر شرکت کشتیرانی تشکیل دادند

در پی گفت‌و‌گوهای سران ایران و مصر صبح امروز دو کشور با انعقاد قرارداد تشکیل یک شرکت مشترک کشتیرانی، گام مهمی در راه توسعه بیشتر همکاری‌های اقتصادی برداشتند.

براساس این قرارداد ازسوی ایران مهندس رضا شایگان، مدیرعامل کشتیرانی ملی آریا و ازسوی مصر آقای علی ابوحشیش در حضور تیمسار دریابان عباس رمزی عطایی، رئیس هیات مدیره آریا و فرمانده نیروی دریایی شاهنشاهی، سفیر مصر در دربار شاهنشاهی و اعضای هیات‌مدیره آریا امضا شد شرکت کشتیرانی مشترک ایران و مصر به سرمایه اولیه یک میلیون دلار تاسیس شد.

51 درصد سهام این شرکت متعلق به کشتیرانی ملی آریا و 49 درصد بقیه متعلق به مصر می‌باشد.

دولت ایران برای کمک به شرکت مشترک کشتیرانی جدید التاسیس 100 میلیون دلار وام طویل المدت با بهره کم پرداخت خواهد کرد.

25 شهریور 1361؛ تشریح دیدگاه صنعتی و تکنولوژیک جمهوری اسلامی در ژاپن

آقای «اکی هیتو» ولیعهد ژاپن و همسر وی به اتفاق تعدادی از مقامات ژاپنی از غرفه جمهوری اسلامی ایران در این کشور دیدن کردند. غرفه ایران اولین غرفه خارجی است که ولیعهد ژاپن از آن بازدید به عمل آورده است.

در این دیدار، نماینده جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه ژاپن، در زمینه معماری غرفه فرهنگ و هنر اسلامی ایران، فلسفه انقلاب اسلامی، دیدگاه صنعتی و تکنولوژیک جمهوری اسلامی ایران و کارهای تبلیغی غرفه گزارش داد و ولیعهد ژاپن در مورد بناهای تاریخی ایران، هنر میناکاری، وسایل فنی قدیمی به نمایش درآمده و فلسفه عاشورا پرسش‌هایی کرد که پاسخ‌های لازم داده شد.

بر پایه این گزارش ولیعهد ژاپن و همسر وی در پایان دیدار خود از زیبایی‌های غرفه ایران تمجید کرد. یادآور می‌شود تاکنون بیش از یک میلیون و 630 هزار نفر از غرفه ایران دیدار کرده‌اند.

25 شهریور 1374؛ جنتی: بهترین تبلیغ انقلاب اسلامی، ساختن الگوی مناسب اقتصادی است

آیت‌الله جنتی، عضو فقهای شورای نگهبان در خطبه اول نماز جمعه تهران گفت: بهترین راه برای تبلیغ اسلام و انقلاب اسلامی ساختن الگوی مناسب اقتصادی توسط مسوولین و مردم است که در آن خواست اسلام در ارتباط با افراد غنی و اقشار کم‌درآمد جامعه در نظر گرفته و در جامعه نیز اجرا شود.

وی افزود: در جامعه ای که الگوی اسلامی مناسب رعایت نشود، انواع بیماری نظیر چاپلوسی، اطاعت از کارهای نامشروع، رشوه‌خواری، دزدی، اختلاس، عقب‌ماندگی فکری و غیره پدید می‌آید که از مسببان این بیماری کسانی هستند که ریخت پاش و اسراف می‌کنند.

25 شهریور 1394؛ تحمیل 100 میلیارد دلار هزینه اضافی مبادله در 8 سال

جلسه صبح دیروز کمیسیون ویژه بررسی برجام با حضور سیدعباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه و مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای، محمد نهاوندیان، رئیس دفتر رئیس‌جمهور، حسن قشقاوی، معاون کنسولی وزارت خارجه و مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور برگزار شد.

محمد نهاوندیان ابعاد اقتصادی برجام را برای نمایندگان برشمرد و به سوالات اقتصادی اعضای کمیسیون برجام پاسخ داد.

محمد نهاوندیان با ارائه گزارشی از دستاوردهای اقتصادی در مذاکرات هسته‌ای گفت: 800 شخص حقیقی و حقوقی از لیست تحریم‌های اقتصادی و هسته‌ای خارج شدند، درحالیکه 100 میلیارد دلار هزینه اضافی مبادلاتی به کشور در 8 ساله گذشته تحمیل شده بود.

همچنین بخوانید ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید