یک‌شنبه 1 مهر 1403

تدارک شبکه مستند به مناسبت هفته دفاع مقدس

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
تدارک شبکه مستند به مناسبت هفته دفاع مقدس

در چهل و چهارمین سالگرد دفاع مقدس و به منظور گرامیداشت یاد و خاطره هشت سال دفاع مقدس و ارج نهادن به مقام شامخ شهدا و قدردانی از جانفشانی‌ها و رشادت‌های یادگاران هشت سال دفاع مقدس شبکه مستند سیما ویژه برنامه‌هایی متناسب با این ایام پخش می‌کند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سیما، مجموعه برنامه «نردبان - ویژه هفته دفاع مقدس» برنامه‌ای 60 دقیقه‌ای است که هر شب ساعت 20:00 از آنتن شبکه مستند پخش می‌شود.

برنامه نردبان در ده قسمت ویژه هفته دفاع مقدس تولید شده است. در این مجموعه گفتگو با مستندسازان سینمای مستند در این حوزه، پخش بخش‌هایی از مستند‌های خاص دفاع مقدس، عکس مستند، مباحث مرتبط با وقایع جنگ و... از بخش‌های این برنامه می‌باشد.

مستند «گردان قاطریزه» به کارگردانی سیدمجتبی خیام الحسینی جمعه 30 شهریور ماه ساعت 20:00 از قاب شبکه مستند پخش شد.

این مستند روایتی جذاب با چاشنی طنز درباره رزمندگان لشگر 14 امام حسین (ع) است و مشکلات آنها در عبور از مسیر‌های باریک و صعب‌العبور جبهه‌های غرب را روایت می‌کند.

نیرو‌های این گردان، به‌خاطر شرایط کوهستانی منطقه، از قاطر برای حمل زخمی‌ها، غذا و ادوات نظامی بهره می‌برند. اکنون بازماندگان این لشگر، خاطرات آن روز‌ها را برای مخاطبان بازگو می‌کنند. در این مستند، از تصاویر آرشیوی آن دوران استفاده شده است.

مستند «رزم آهنگ» از تولیدات جدید شبکه مستند سیما به تهیه کنندگی سبط رسول در یک قسمت 30 دقیقه‌ای شنبه 31 شهریور ماه ساعت 22:30 پخش شد.

در این مستند به بررسی روند تهیه و ساخت رزم آهنگ‌های دوران دفاع مقدس پرداخته می‌شود.

مستند «مثبت نگاتیو» قسمت اول از این مجموعه به مناسبت هفته دفاع مقدس، یکشنبه اول مهر ماه ساعت 22:00 از شبکه مستند پخش خواهد شد.

در این مستند گفتگو محور به مسائل جنگ و موضوعاتی که کمتر به آن پرداخته یا بعد از جنگ مطرح شده است می‌پردازد. در این برنامه تصاویری پخش می‌شود که ممکن است بینندگان آن را مشاهده کرده باشند که کارشناس برنامه درباره آن و شبهاتی درباره دفاع مقدس پاسخ می‌دهد.

مستند «احمد» از تولیدات شبکه مستند در یک قسمت 45 دقیقه‌ای سه‌شنبه 3 مهر ماه ساعت 22:00 از شبکه مستند پخش خواهد شد.

این مستند پرتره‌ای از رزمنده خوشنویسی که سربند رزمندگان جبهه و جنگ را خطاطی می‌کرده است.

مجموعه مستند «گنجینه» چهارشنبه‌ها ساعت 21:00 از شبکه مستند پخش می‌شود. در هفته دفاع مقدس مستند «زندگی در ارتفاعات» ساخته عزیز الله حمیدنژاد با موضوع حضور رزمندگان در ارتفاعات غرب کشور در دوران دفاع مقدس پخش خواهد شد.

مستند «بازمانده» به تهیه کنندگی و کارگردانی عباس عمرانی بیدی در یک قسمت 40 دقیقه‌ای جمعه 6 مهر ماه ساعت 20:00 از شبکه مستند پخش خواهد شد. این مستند روایتی از زندگی جانباز سرافراز، محمد کریم کیانی که عکس مجروحیت پای او در میدان مین در سراسر کشور مشهور و دیده شده است.

مجموعه «سیمرغ» با «عنوان شنیدنی‌های جبهه» در یک قسمت 25 دقیقه‌ای آماده و از شبکه مستند پخش خواهد شد.

در این مجموعه تصاویر آرشیوی کمتر پخش شده از دوران هشت سال دفاع مقدس استفاده و به نمایش خواهد گذاشت.