شنبه 29 اردیبهشت 1403

تربیت نیروی حدواسط در دندانپزشکی تکرار تجربه ناخوشایند گذشته است

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
تربیت نیروی حدواسط در دندانپزشکی تکرار تجربه ناخوشایند گذشته است

دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی گفت: طرح تربیت نیروی حدواسط در حوزه دندانپزشکی تکرار تجربه ناخوشایند سال های گذشته است که به دلیل نبود ردیف و بودجه جذب نظام سلامت نشده اند.

دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی گفت: طرح تربیت نیروی حدواسط در حوزه دندانپزشکی تکرار تجربه ناخوشایند سال های گذشته است که به دلیل نبود ردیف و بودجه جذب نظام سلامت نشده اند.

دکتر مهدی کدخدازاده در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: متاسفانه کسانی که پس از کنکور با هزاران آمال و آرزو رشته هایی مثل دندانپزشکی را انتخاب می کنند، وارد دانشکده هایی می شوند که عمدتا هم از نظر زیرساخت و تجهیزات و هم از نظر هیات علمی با استانداردها بسیار فاصله دارند.

وی یادآور شد: چرا که در شرایط سخت اقتصادی که دانشگاهها به سر می برند جبران این همه کمبود زیرساخت تجهیزاتی و نیروی انسانی بسیار بعید است که به زودی محقق شود، هرچند ما در تلاش برای این مهم هستیم.

دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی خاطرنشان کرد: افزایش تحمیل شده ظرفیت در دندانپزشکی و البته پزشکی آنهم بدون توجه به نظر نخبگان و کارشناسان این حوزه بی شک در آینده ای نزدیک مشکلات بسیاری ایجاد خواهد کرد و بی شک این اتفاق تلخ تاریخی عوارض بسیار بر سلامت جامعه خواهد داشت و ژن پزشکی کشور را تغییر خواهد داد.

وی افزود: همچنین این موضوع نشان داد که نظر نخبگان و کارشناسان حوزه های تخصصی سلامت در دانشگاه ها هیچ جایی در تصمیم سازی ها و تصمیم گیری ها ندارد. البته این پیام را هم داشت که دانشگاهها مستقل نیستند و نخواهند بود چرا که هر چند روز یکبار چند نفری امضا جمع می کنند که این رشته آن رشته باید این چنین و آن چنان شود.

کدخدازاده با اشاره به طرحی که به تازگی در مجلس درباره تربیت بهداشتکار دهان و دندان مطرح شده، گفت: این طرح در مجلس شورای اسلامی مطرح شده، حال آنکه در بحث نیروهای حد واسط باید بورد تخصصی و انجمن علمی دندانپزشکی اجتماعی و سلامت دهان و دندان نظر بدهند. این هم از عجایب روزگار است که به دانشمندان خود اعتماد ندارند و همه آنان بیگانه و نظرشان را متاثر از تعارض منافع می دانند.

وی تاکید کرد: ما به نیروهای حد واسط بهداشتی اعتقاد داشته و داریم، چراکه نگاه جامعه نگر ما باید بهداشتی و پیشگیرانه باشد نه درمان محور. ارتقاء سلامت جامعه توسط نیروهای حدواسط بهداشتی رقم خواهد خورد نه حدواسط درمانی.

دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی خاطرنشان کرد: امسال در آزمون دستیاری رشته های تخصصی دندانپزشکی با کاهش چشمگیری در ثبت نام روبرو بودیم که آن را می توان با دلایل مختلفی از جمله خروج نخبگان و بی انگیزه شدن دانش آموختگان و... تحلیل کرد. بی شک افزایش ظرفیت ها در بی انگیزه شدن نخبگان بسیار نقش داشته است.

وی افزود: بنابراین ادامه مسیر تربیت نیروی انسانی باید با طرح درست و عالمانه باشد. متاسفانه علی رغم تربیت نیروی حدواسط بهداشتی در گذشته این نیروهای حد واسط بهداشتی بدلیل نبود ردیف و بودجه جذب نظام سلامت نشده اند و اینکه دوباره این تجربه تلخ را در دندانپزشکی تکرار کنیم جای تامل دارد.