پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

تصاویر تاریخی از زنان قشقایی / چگونه جنگ جهانی اول آغاز شد؟ / خشم و استرس هیتلر در المپیک 1936 / عجیب‌ترین و تکان دهنده‌ترین بیماری‌ها / بختک چیست؟

وب‌گاه تابناک مشاهده در مرجع

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیوها عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیوهایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیوها عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.

تصاویر تاریخی از زنان قشقایی

بریتانیایی‌ها در 1931 در اطراف شیراز تصاویری از زنان ایل نشین قشقایی ثبت و ضبط کردند؛ تصاویری که در فیلمی با نام «زنان ایران» منتشر کردند. این ویدیو را با زیرنویس فارسی در «تابناک» می‌بینید.

خشم و استرس هیتلر در المپیک 1936

المپیک 1936 برلین از چند جهت برای هیتلر اهمیت داشت. او همزمان می‌خواست پیشرفت‌های اخیر کشور خود را به رخ سایر ملل کشیده باشد و هم از طریق اثبات برتری فیزیکی شرکت‌کنندگان آلمانی پروپگاندای برتری نژاد آریایی خود را پیش برده باشد. در این ویدئو شدت فشار و استرس هیتلر موقع تماشای مسابقات مشهود است.

چگونه جنگ جهانی اول آغاز شد؟

جنگ جهانی اول که به جنگ خاکریز‌ها هم شهرت دارد، از ماه اوت 1914 شروع شد و تا نوامبر 1918 ادامه پیدا کرد. این جنگ که تا پیش از آن، هیچ جنگی در تاریخ بشر به این شدت و وسعت رخ نداده بود، چندین امپراتوری را از بین برد و زندگی میلیون‌ها تن را نابود کرد. در این ویدیو جالب همراه با تصاویر واقعی از جنگ جهانی اول داستان جالب و عبرت‌آموز زنجیره اتفاقات منجر به جنگ جهانی اول را ببینید.

بختک چیست؟

فلج خواب حالتی است که با هشیاری کامل مغز در حالی که بدن همچنان در خواب است ایجاد می‌شود. برای اینکه ما آنچه در خواب می‌بینیم در عمل انجام ندهیم، بدن موقع خواب عمیق آر ایی ام عضلات را فلج می‌کند و گاهی به دلایل مختلف ذهن زودتر از بدن هشیار می‌شود در حالی که بدن همچنان در حالت فلج خواب است و این فلج بودن باعث ترس شده و به دلیل عدم توان کنترل ارادی ریه‌ها ایجاد حس خفگی و فشار روی سینه را می‌کند که در فرهنگ‌ها، منجر به توضیحات ماورای طبیعی مختلفی از جمله بختک در فرهنگ خودمان شده است. توضیحات مفصل‌تر علمی و روایت فرهنگ‌های مختلف در مورد این مساله را در این ویدیو ببینید.

عجیب‌ترین و تکان دهنده‌ترین بیماری‌ها

شاید تصور کنید آبی شدن رنگ پوست، شاخ روی سر، تبدیل بدن به درخت، پیری در کودکی و بزرگ شدن بیش از حد و نامتناسب پا محصول تصویرسازی در فتوشاپ باشد؛ اما واقعیت آن است که بسیاری از اینها، بیماری‌های عجیب و تکان دهنده است. با عجیب‌ترین و تکان دهنده ترین این بیماری‌ها و منشأ وقوعش در این ویدیو آشنا می‌شوید.