پنج‌شنبه 20 اردیبهشت 1403

تظاهرات گسترده علیه سرکرده گروه تروریستی تحریرالشام

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
تظاهرات گسترده علیه سرکرده گروه تروریستی تحریرالشام

اقتصادنیوز: شهرهای استان ادلب در شمال غربی سوریه شاهد تظاهرات گسترده علیه «ابو محمد الجولانی» سرکرده گروه تروریستی تحریرالشام (جبهه النصره سابق) و سرنگونی وی بود.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، پایگاه خبری «عرب ژورنال» روز شنبه گزارش داد که بیش از 25 تظاهرات در شهرهای استان ادلب و حومه آن برگزار شد و تظاهرات کنندگان خواستار سرنگونی الجولانی شدند.

به نوشته این پایگاه، دستگاه امنیتی وابسته به گروه تروریستی تحریر الشام نتوانستند شرکت کنندگان در تظاهرات روز جمعه در شهر «اورم الجوز» در جنوب ادلب را متفرق کند.

این پایگاه به نقل از برخی منابع محلی در ادلب از موارد متعدد حملات دستگاه امنیتی گروه تحریر الشام سازماندهی کنندگان تظاهرات در مناطق مختلف خبر دادند.

به نوشته عرب ژورنال، پیشتر نیز در 18 آوریل (30 فروردین) دستگاه امنیت عمومی گروه تروریستی تحریر الشام سلسله موج دستگیری گسترده ای را در مناطقی که شاهد تظاهراتی برای سرنگونی الجولانی در حومه ادلب و حلب بود، انجام داد.

برپایه این گزارش، منابع محلی در ادلب گفتند که افراد مسلح وابسته به گروه تروریستی تحریر الشام به روستاهای «بنش»، «الدانا»، «جبل الزاویه»، «ترمانین» و «دیر حسان» در حومه ادلب و همچنین شهر «داره عزه» در غرب حلب یورش بردند و اقدام به دستگیری تعدادی از تظاهرکنندگان از جمله فردی به نام «انس العمر» کردند که در هفته های اخیر چندین تظاهرات علیه الجولانی را در چند منطقه هدایت کرده است.

به نوشته عرب ژورنال، این منابع اشاره کردند که اعضای دستگاه امنیتی گروه تروریستی تحریر الشام افراد دستگیر شده را مورد ضرب و شتم قرار دادند و آنها را به سمت خودروها کشاندند و برای زندانی کردن به مناطق مختلف بین روستاهای بنش و الدانا منتقل کردند.

به گفته این منابع، موج دستگیری ها به نوبه خود منجر به برگزاری تظاهرات در تعداد زیادی از مناطق از جمله محل انجام دستگیری ها شد و شرکت کنندگان در تظاهرات تهدید کردند کهچنانچه گروه تحریر الشام افراد دستگیر شده را آزاد نکند، تنش و تحصن را تا سرنگونی الجولانی ادامه خواهند داد.

در سال‌های گذشته مقامات آمریکا با استفاده از افراط گرایان و تروریست‌ها سعی کردند دولت «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه را سرنگون کنند، ولی همواره در این مسیر شکست خوردند.

در سال 2012 دولت «باراک اوباما» رئیس جمهوری وقت آمریکا عملیاتی را به منظور اجرای برنامه محرمانه سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا موسوم به (سیا) با هدف انتقال هزاران تن اسلحه و میلیاردها دلار پول به کسانی که در این برنامه به اصطلاح "شورشیان میانه روی سوری" (یا همان تروریست ها) خوانده شدند، اجرا کرد، در حالی که بعدا تحقیقات نشان داد که این به اصطلاح «شورشیان میانه روی سوری» همان تروریست‌های جبهه النصره سابق (تحریر الشام کنونی) بوده‌اند.

پیشتر شبکه «پی. بی» به نقل از "جیمز جفری"، فرستاده ویژه سابق آمریکا در ائتلاف غربی‌ها موسوم به ائتلاف ضد «داعش»، گروه تروریستی تحریر الشام سوریه را که سابقا به عنوان جبهه النصره شناخته می‌شد و وابسته به «القاعده» است، "یک دارایی" برای استراتژی فعلی آمریکا در سوریه خوانده بود.

گروهک تروریستی جبهه النصره سابق یا تحریر الشام فعلی در 13 سال گذشته چند تحول ظاهری را به خود دیده است. این گروهک در ژوئن 2016 برای اینکه صفت "تروریستی" را از روی خود بردارد، اعلام کرد که از سازمان تروریستی "القاعده" جدا شده و "ابو محمد الجولانی" سرکرده النصره نام آن را به «جبهه فتح الشام» تغییر داد، اما برای همگان روشن بود که عقیده اعضای این گروهک با تغییر نام، دستخوش تغییر نخواهد شد. بار دیگر در ژانویه 2017 بود که "جبهه النصره" با دیگر گروههای معارض در شمال غرب سوریه ادغام شد و نام خود را به «هیات تحریر الشام» تغییر داد، اما نام آن همچنان در لیست گروههای تروریستی اکثر کشورهای جهان قرار دارد.

هم اکنون گروه هیات تحریر الشام کنترل حدود 40 درصد استان ادلب در شمال غربی سوریه (هم مرز با ترکیه) و بخش‌های کمی از استان حلب را در اشغال خود دارد. ارتش سوریه تاکنون چندین بار برای آزادسازی استان ادلب از تصرف تروریست های تحریر الشام اقدام کرده که به دلیل دخالت‌های ارتش ترکیه در این منطقه و حمایت از این تروریستها، این استان هنوز بطور کامل آزاد نشده و بعضا درگیری های پراکنده از آنجا گزارش می‌شود.

همچنین بخوانید ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید