پنج‌شنبه 19 مهر 1403

تعجیل در ارائه طرح، باعث خدشه‌دار شدن شأن و جایگاه مجلس می‌شود / طرح تحریم شرکت آی‌فون به شوخی بهارستانی شبیه است

وب‌گاه تابناک مشاهده در مرجع
تعجیل در ارائه طرح، باعث خدشه‌دار شدن شأن و جایگاه مجلس می‌شود / طرح تحریم شرکت آی‌فون به شوخی بهارستانی شبیه است

تروریستی اعلام کردن فرماندهی مرکزی آمریکا در غرب آسیا، تنها اقدامات متقابل مجلس نیست و آن گونه که رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفته، پانزده طرح دیگر برای مقابله با اقدامات آمریکا علیه ایران تدوین شده است که به تدریج در کمیسیون امنیت ملی بررسی خواهد شد.

پس از قرار گرفتن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست گروه‌های تروریستی توسط آمریکا و وضع تحریم‌های جدید علیه ایران، در کشور نیز فعالیت‌هایی برای اقدام متقابل با آن صورت گرفته است، به گونه ای که شورای عالی امنیت ملی و مجلس شورای اسلامی جداگانه طرح‌هایی برای تروریستی اعلام کردن فرماندهی مرکزی آمریکا در غرب آسیا انجام دادند.

به گزارش «تابناک»؛ اما گویا این اقدامات تنها اقدامات متقابل مجلس نیست و آن گونه که رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفته، پانزده طرح دیگر نیز در دستور کار نمایندگان است و قرار است در روز‌های آینده، یک به یک رونمایی و در مجلس روی آن‌ها بحث و گفت وگو شده تا به نتیجه برسد.

اما در این میان، خبر یکی از این طرح‌ها که در آخرین روز مجلس شورای اسلامی مطرح شد، با حاشیه‌های بسیاری همراه گشت، به گونه ای که حتی برخی نمایندگان مجلس نیز درباره آن اظهارنظر کرده و از ناپختگی و عجولانه بودن طرح‌هایی نظیر آن انتقادات تند و تیزی کردند.

در آخرین روز کاری مجلس در هفته گذشته، نمایندگان مجلس، از طرح دو‌فوریتی تحریم شرکت آمریکایی آی‌فون رونمایی کردند، که به موجب آن، وزارت ارتباطات موظف است پس از تصویب این طرح از ریجستری آی‌فون خودداری کندو هرگونه خدمات به این شرکت و شرکت‌های وابسته و نمایندگی‌های آنان ممنوع است؛ مسئولیت اجرای این قانون به عهده شخص وزیر است.

همچنین بر اساس تبصره یک این طرح، ورود و آزاد‌سازی محصولات این شرکت ممنوع بوده و گمرک جمهوری اسلامی ایران، مسئول اجرای این تبصره است.

بر پایه تبصره 2 این طرح، تبلیغات این محصولات در ایران ممنوع و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مکلف به نظارت مستمر بوده و کلیه دستگاه‌های موضوع ماده 29 قانون برنامه ششم توسعه، موظف به رعایت و همکاری هستند.

بر اساس تبصره 3، وزارت صمت باید از سفارش محصولات این شرکت خودداری کند.

بنا بر تبصره 4 بانک مرکزی از تخصیص هرگونه ارز با هر قیمتی برای واردات محصولات این شرکت خودداری کند.

همچنین تبصره 5 وزارت خارجه را مکلف به هماهنگی برای پیوستن سایر کشور‌های اسلامی و هم‌پیمان به این تحریم کرده است.

و بالاخره در تبصره 6 هم بهره‌مندی مقامات موضوع ماده 71 قانون مدیریت خدمات کشوری از محصولات این شرکت آمریکایی ممنوع اعلام می‌شود.

اما آنچه بیش از همه باعث انتقاد از این طرح شد و حکایت از خامی و تعجیل در ارائه این طرح دارد، جدای از ایرادات دیگری که به آن وارد است، عنوان غلطی است که برای این طرح در نظر گرفته شده بود. نمایندگان مجلس، شرکت آمریکایی «آی‌فون» را در طرح خود تحریم کرده اند، حال آنکه آی‌فون شرکت نیست و محصولی از شرکت اپل است.

کاربران فضای مجازی و برخی نمایندگان مجلس که در توئیتر حضور دارند، با دستاویز قرار دادن این اشتباه نمایندگان طراح به شدت از آن انتقاد کرده و انجام این کار توسط نمایندگان مجلس را خدشه به حیثیت مجلس دانسته اند.

عبدالکریم حسین زاده، نایب رئیس فراکسیون امید در خصوص این موضوع در توئیتر خود نوشته است: کاش تفاوت بخش خصوصی و دولتی را می‌دانستند تا در جدال با یک دولت، علیه شرکت‌های خصوصی طرح ننویسند و شأن و جایگاه مجلس خدشه‌دار نمی‌شد. کاش حداقل می‌دانستند، باید علیه شرکت «اپل» «طرح دوفوریتی» بنویسند، نه اینکه یکی از محصولات اپل را به شرکت تبدیل کنند.

همچنین علیرضا رحیمی، عضو هیأت رئیسه مجلس نیز از این طرح به شدت انتقاد و این طرح را به یک شوخی بهارستانی تشبیه کرده است. وی در توئیتر خود در خصوص این موضوع نوشت: در شرایطی که ایرانی‌ها بیش از یک میلیون از محصولات اپل را خریداری کرده و استفاده می کنند، تحریم شرکت اپل (و به اصطلاح طراحان آیفون) به شوخی بهارستانی شبیه‌تر است تا قانونگذاری در مجلس! فرآیند مواجهه با تحریم‌ها را شعاری و بی خاصیت نکنیم. قانون ممنوعیت استفاده از ماهواره هنوز هم رسمی است.

علاوه بر این، برخی نمایندگان دیگر مجلس نیز از این اقدام مجلس انتقاد کرده و این گونه اقدامات را عامل وهن مجلس دانسته اند و بر این باورند نمایندگان نباید در ارائه طرح‌های اینچنینی که می‌تواند بازتاب گسترده‌ای در فضای سیاسی بی المللی داشته باشد، باعث آبروریزی کشور شوند.

هنوز واژه (mpt) به جای (NPT) که کریمی قدوسی علیه آن صحبت کرده بود، یا موزه «لووبببببر» بر سر زبان‌هاست و به عنوان دستاویزی علیه نمایندگان توسط منتقدان به کار می‌رود. به نظر می‌رسد، «طرح دو‌فوریتی تحریم شرکت آمریکایی آی‌فون» نیز از این جنس باشد و نمایندگان بدون مطالعه و تنها به دلیل تعجیل در ارائه یک طرح متقابل دست به آن زده باشند.

تعجیل در ارائه طرح، باعث خدشه‌دار شدن شأن و جایگاه مجلس می‌شود / طرح تحریم شرکت آی‌فون به شوخی بهارستانی شبیه است 2
تعجیل در ارائه طرح، باعث خدشه‌دار شدن شأن و جایگاه مجلس می‌شود / طرح تحریم شرکت آی‌فون به شوخی بهارستانی شبیه است 3
تعجیل در ارائه طرح، باعث خدشه‌دار شدن شأن و جایگاه مجلس می‌شود / طرح تحریم شرکت آی‌فون به شوخی بهارستانی شبیه است 4