یک‌شنبه 8 مهر 1403

تعلیق طرح الحاق بهانه امارات برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
تعلیق طرح الحاق بهانه امارات برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی

تهران - ایرنا - امارات به رغم اینکه شرط عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را تعلیق طرح الحاق بخشهایی از کرانه باختری اعلام کرده، اما براساس اظهارنظرها این مساله بهانه‌ای برای نزدیک شدن ابوظبی به صهیونیست‌ها بوده است.

«محمد بن زاید آل نهیان» ولیعهد ابوظبی همزمان با انتشار بیانیه مشترک امارات و رژیم صهیونیستی مبنی بر اینکه تل آویو در قبال عادی‌سازی روابط با امارات طرح الحاق کرانه باختری را متوقف خواهد کرد، اعلام کرد که در پی تماس تلفنی با رئیس جمهوری آمریکا و نخست‌وزیر اسرائیل، توافق شد تا رژیم صهیونیستی الحاق اراضی فلسطینی به سرزمینهای اشغالی را متوقف کند.

اما ساعاتی پس از ادعای محمد بن زاید، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تاکید کرد که طرح الحاق کرانه باختری به سرزمینهای اشغالی را به طور موقت متوقف کرده است.

همچنین «تسخی هنگبی» وزیر امور شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی در مصاحبه با رادیو ارتش این رژیم، ضمن تکرار سخنان نتانیاهو گفت که تل آویو از طرح الحاق دست نکشیده و قطعا آن را انجام خواهد داد.

به دنبال آن «انور قرقاش» وزیر مشاور در امور خارجه امارات در مصاحبه با پایگاه صهیونیستی «والا» به صورت تلویحی سخنان نتانیاهو را تایید کرد و گفت که توافق صورت گرفته با وساطت آمریکا طرح الحاق را برای "مدت طولانی" از روی میز برداشته است.

امروز نیز اظهارنظر عجیب دیگری از سوی «اسرائیل کاتس» وزیر اقتصاد رژیم صهیونیستی مطرح شد که کاملا توقف طرح الحاق کرانه باختری به سرزمینهای اشغالی فلسطین را به عنوان دلیل نزدیکی امارات به اسرائیل رد می‌کند. «اسف لیبرمن» خبرنگار شبکه 13 تلویزیون رژیم صهیونیستی به نقل از کاتس در صفحه توئیتر خود نوشت که اجرای طرح الحاق کرانه باختری پیش از توافق با امارات متوقف شده بود و هیچ ارتباطی بین این دو وجود ندارد.

تمام اینها بهانه‌ای بود تا پس از مدتها رابطه پنهانی برخی از کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی، امارات بتواند رابطه با این رژیم را عادی کند.

براساس توافق شکل گرفته برای تشکیل کابینه رژیم صهیونیستی و طبق وعده نتانیاهو طرح الحاق قرار بود روز اول ژوئیه (11 تیر) کلید بخورد، اما به علت اختلاف صهیونیست‌ها با آمریکا و فشار جامعه جهانی این اتفاق صورت نگرفت.

مقام‌های رژیم صهیونیستی لزوم آغاز طرح الحاق را موافقت با آمریکا بر سر جزئیات طرح و مرزبندی‌ها می‌دانند و به نوعی آمریکا را مقصر تاخیر در اجرای این طرح می‌دانند.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*