دوشنبه 16 مهر 1403

تعمیق بخشی بصیرتی و اخلاقی آحاد مردم جامعه در حلقه های تربیتی و معرفتی صالحین / تحکیم خانواده، با توانمندسازی و کسب مهارت ممکن می شود

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
تعمیق بخشی بصیرتی و اخلاقی آحاد مردم جامعه در حلقه های تربیتی و معرفتی صالحین / تحکیم خانواده، با توانمندسازی و کسب مهارت ممکن می شود

معاونت تعلیم و تربیت سپاه صاحب‌الزمان (عج) استان اصفهان با اشاره به برنامه های بسیج برای تربیت نسل مومن و انقلابی متعهد به ارزش های اخلاقی و اسلامی گفت: هدف از تشکیل حلقه های تربیتی صالحین تعمیق بخشی بصیرتی و اخلاقی آحاد مردم جامعه است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز؛ هشتم اسفند در تقویم رسمی کشورمان سالروز تأسیس نهاد مقدس امور تربیتی است که مهمترین اهداف تشکیل این نهاد را حراست از مرزهای اعتقادی و حفظ دستاوردها و تبیین ارزشهای انقلاب در مدارس باید دانست. چرا که انگیزه های انقلابی و اسلامی همراه با شعار «مربیان امور تربیتی سربازان انقلابند» موجب تأسیس این نهاد انقلابی شده است.

استمرار و بقای هر جامعه مستلزم آن است که مجموعه باورها، ارزش ها، رفتارها، دانش ها و مهارت های آن به نسل های جدید انتقال یابد. مهم ترین وسیله این انتقال آموزش و پرورش است و مدرسه مهم ترین واسطه انتقال دانش و مهارت فنی است بر همین اساس شهید رجایی در دوره تصدی نخست وزیری و شهید باهنر در دوران تصدی در وزارت آموزش و پرورش اقدام به تأسیس ستاد های امور تربیتی در مدارس کشور اقدام کردند تا فرهنگ اسلامی را گسترش دهند و دانش آموزان را به حرمت نهادن و عمل به ارزش های اسلامی ترغیب کنند. پاسداری از ارزش های اسلامی و دستاوردهای انقلاب، برنامه ریزی و ایجاد هماهنگی بین عملکرد عوامل تربیتی، توجه جدی به نقش معلمان در فعالیت های تربیتی و توجه به نقش دانش آموزان در فعالیت های تربیتی از جمله اهداف ستادهای امور تربیتی است.

به گفته شهید باهنر «مربیان زمانی با انبیا هم صف و با امام عادل هم ردیف هستند که آموزش را از محتوای تزکیه پر کنند» حضرت امام (ره) نیز فرمودند: «اگر تهذیب در کار نباشد علم توحید هم به درد نمی خورد». علاوه بر این بنیانگذار جمهوری اسلامی در اهمیت امر تربیت به بیانی شیوا فرمودند:«.......... اگر چنانچه معلم یک معلمی باشد که دعوت به نور بکند، دعوت به صلاح بکند، دعوت به اسلام بکند، دعوت به اخلاق صالحه بکند، دعوت به ارزشهای اسلامی بکند، آن ارزشهایی که عندالله ارزش است، اگر معلم این کار را بکند همانطوری که انبیاء مردم را از ظلمت به نور می کشانند، این معلم هم این بچه ها را از ظلمات به نور وارد می کند و همین شغلی است که شغل انبیاء است.»

به همین مناسبت با حجت الاسلام محسن مظاهری معاونت تعلیم و تربیت سپاه صاحب‌الزمان (عج) استان اصفهان به گفتگو نشستیم تا با نقش تربیتی و تاثیر آن در جامعه بیشتر آشنا شویم.

حجت‌الاسلام محسن مظاهری؛ در گفتگو با خبرنگار صاحب نیوز؛ اظهار کرد: مباحث مختلفی در معاونت تعلیم و تربیت بسیج پیگیری می شود که مباحث قرآنی از جمله این مباحث است، امسال در خانه های قرآنی و واحدهای قرآنی سطح پایگاه های بسیج کلاس های روان خوانی، ترتیل و حفظ و قرائت ویژه بسیجیان تشکیل شد که در نتیجه در بهمن ماه سال جاری 28 مین دوره مسابقات قرآن در سطح نواحی بسیج با بیش از 2 هزار شرکت کننده برگزار شد.

معاونت تعلیم و تربیت سپاه صاحب‌الزمان (عج) استان اصفهان از برگزاری مرحله استانی مسابقات قرآن با بیش از 350 نفر از خواهران و برادارن برگزیده مرحله شهرستانی در روز پنجشنبه هفته گذشته خبر داد و افزود: مسابقات در دو رده سنی بالای 16 سال و پائین 16 سال برگزار شد که برادران در 7 رشته و خواهران در 5 رشته حضور و 2 رشته غیر حضوری برگزار شد که برگزیدگان به مرحله کشوری در پایان سال اعزام می شوند.

وی ادامه داد: این مسابقات تقریبا در سطح استان با این حجم و تعداد نمونه است، مسابقات قرآنی هیچ کدام از مجموعه های اداره اوقاف، اداره ارشاد به این شکل و حجم مخاطب برگزار نمی شود، قرآن آموزان در طول سال گذشته در جلسات قرآنی که در مساجد و پایگاه های بسیج برگزار می شد شرکت کردند که عدد این کلاس ها عدد خیلی بالایی است شاید قریب به چند ده هزار ساعت کلاس می شود تقریبا در کل سطح استان نزدیک به هزار واحد قرآنی در سطح پایگاه بصورت منسجم قرآن آموزان را آموزش می دهند کلاس برگزار کرده و آموزش می دهند.

* هدف حلقه های تربیتی صالحین، تعمیق بخشی بصیرتی و اخلاقی آحاد مردم جامعه است

حجت الاسلام مظاهری با بیان اینکه تعمیق بخشی اعتقادی آحاد مردم مبحث دیگری است که در معاونت تربیت و آموزش بسیج پیگیری می شود خاطرنشان کرد: گروه ها و حلقه های صالحین مهمترین بخشی است که در این زمینه فعالیت می کنند در حال حاضر بیش از 10 هزار گروه و حلقه تربیتی صالحین در رده های سنی مختلف خردسال، نوجوان، جوان و بزرگسال در مساجد و پایگاه های مقاومت بسیج فعالیت می کنند که با توجه به شرایط کرونایی بیش از 60 الی 70 درصد جلسات حلقه های صالحین با رعایت کامل دستورالعمل های بهداشتی به صورت حضوری برگزار می شود یک تعدادی از جلسات در ایام پیک بیماری که شرایط سخت می شود به صورت غیر حضوری از طریق فضازی مجازی برگزار می شود.

* بیش از 10 هزار حلقه تربیتی صالحین با بیش از 200 هزار نفر مخاطب در سطح نواحی فعالیت می کنند

وی با بیان اینکه بیش از 10 هزار حلقه و گروه صالحین با بیش از 200 هزار نفر شرکت کننده فعالیت می کنند تصریح کرد: حلقه های صالحین با هدف تعمیق بخشی بصیرتی و اخلاقی آحاد جامعه توسط هیئت ها به صورت جلسات ماهیانه با مباحث بصیرتی و اخلاقی برگزار می شود.

معاونت تعلیم و تربیت سپاه صاحب‌الزمان (عج) استان اصفهان از انتخاب حلقه صالحین پایگاه بیت المقدس شهر گرگاب به عنوان پایگاه اسوه کشوری خبر داد و گفت: علاوه بر پایگاه بیت المقدس شهر گرگاب که پایگاه اسوه کشوری انتخاب شد، پایگاه امیرالمومنین (ع) شهر گلپایگان، پایگاه های قدس و یاران خورشید ناحیه امام صادق (ع) و پایگاه خیبر ناحیه امام رضا (ع) اصفهان، پایگاه امام حسین (ع) نایین و پایگاه مسلم عقیل کاشان به عنوان پایگاه های برتر استان و شاخص کشوری انتخاب شدند. حلقه های صالحین این پایگاه ها در محدوده جغرافیایی خود موفق شدند کل جامعه هدف یعنی آحاد مردم آن محدوده را جذب کرده و در قالب گروه های تربیتی برای همه رده های سنی بویژه رده سنی خردسال و نوجوان جلسات تربیتی داشتند و با برنامه های مختلف از جمله سیر مطالعاتی، معرفتی و مباحثه ای زمینه رشد مخاطبان را فراهم کردند که بواسطه این مباحث موفق شدند در شرایط محدوده جغرافیایی پایگاه محله خودشان تاثیر گذار باشند اولا کاهش آسیب های اجتماعی در محدوده خودشان را رقم زدند و معنویت و اخلاق را در محدوده جغرافیایی خود را ارتقا و افزایش دادند.

* مهارت افزایی فردی، اجتماعی و فنی - هنری بسیجیان

وی افزود: مهارت افزایی بسیجیان موضوع دیگری است که در تربیت و آموزش پیگیری می شود، مهارت افزایی در حوزه های فردی، اجتماعی و فنی و هنری شامل می شود که در حوزه مهارت افزایی فردی، روی توانایی فردی از قبیل مباحث اعتماد به نفس، خلاقیت برای حضور در صحنه اجتماع و رشد آنها کار می شود، در مهارت افزایی اجتماعی روی مباحث مهارت ارتباطی و اثر بخشی اجتماعی و مباحثی از این قبیل کار می شود، برای مهارت های فنی نیز در حوزه های مختلفی که بسیجیان نیاز دارند کار می شود و مهارت های هنری در حوزه مباحث هنری شامل خط، نقاشی و حتی رسانه ای مثل تدوین و نویسندگی به عنوان مهارت های هنری با آنها کار می شود که در همه این حوزه ها افراد موفق در سطح کشوری تربیت کردیم که در حوزه های مختلف موفقیت هایی به دست آوردند و در این حوزه ها حرف برای گفتن دارند.

حجت الاسلام مظاهری اضافه کرد: موضوع دیگر تربیت و آموزش مباحث بصیرتی است حسب فرمایش رهبر حکیم انقلاب عمده فعالیت ما در این حوزه روایتگری و تبیین حقایق و رویدادهای انقلاب اسلامی و دستاوردهای انقلاب از ابتدا تاکنون است، این مباحث به صورت ویژه در تربیت و آموزش دنبال می شود در قالب هیئت ها جلساتی برگزار می شود و مخاطبین براساس فرمان جهاد تبیین هم آگاهی پیدا می کنند و هم به توانایی می رسند که در حوزه جهاد تبیین در سطح اصفهان بتوانند روشنگری کنند.

وی افزود: برای اقشار مختلف بسیج از قبیل صنوف مختلف بازاری، قشر کارمندی و کارگری گروه ها و حلقه های صالحین متناسب با شرایط بومی خود آن قشر جلسات برگزار می شود که بیشتر در حیطه توجه به بحث تعمیق بخشی اعتقادی و پاسخ به سوالات آنها به صورت تخصصی است.

* تحکیم خانواده، با توانمندسازی و کسب مهارت ممکن می شود

معاونت تعلیم و تربیت سپاه صاحب‌الزمان (عج) استان اصفهان با تاکید بر اینکه تحکیم خانواده، با توانمندسازی و کسب مهارت ممکن می شود، یکی دیگر از حوزه های فعالیت تربیت و آموزش بسیج حوزه خانواده و موضوع تحکیم بنیان خانواده است افزود: برای تحکیم خانواده ها ابتدا در سطح مساجد تعداد زیادی مهدهای قرآنی ویژه خردسالان تشکیل شده است که کودکان در این مهدها تربیت اسلامی یاد می گیرند، سپس در حوزه توانمندسازی مادران جلسات تخصصی ویژه مادران تشکیل شده و با مباحث تربیت فرزند آموزش می بینند، در مرحله سوم روی توانمندسازی خانواده کار می شود که والدین و پدر و مادرهای متربیان حلقه های صالحین به صورت جداگانه و در قالب نشست های خانواده هر دو ماه یکبار فراخوان شده و در سطح پایگاه ها جلسات تربیتی تشکیل می شود و والدین در حوزه تربیت فرزندان تقویت شده و مهارت کسب می کنند.

* الگوی زن ایرانی اسلامی، الگویی جامع و مستقل از الگوهای غربی و شرقی است

وی در ادامه به جلسات تربیت زن الگوی سوم ایرانی اسلامی اشاره کرد و افزود: ویژگی های الگوی زن ایرانی اسلامی به عنوان یک الگوی تمام و کمال در قالب کلاس های تخصصی به بانوان شرکت کننده برای توانمندسازی آنها ارائه می شود. در موضوع الگوی زن دو الگوی زن غربی و زن شرقی وجود دارد که زن ایرانی اسلامی در تراز انقلاب به عنوان یک الگوی کاملا جامع و مستقل از الگوهای غربی و شرقی به عنوان الگوی سوم معرفی می شود که بانوان براساس این الگو چارچوب های زندگی خود را بنا می کنند ویژگی ها و شاخصه های این مدل زن در قالب کلاسهای تخصصی سبک زندگی و الگویزن ایرانی اسلامی به جامعه مخاطب ارائه و فرهنگ سازی می شود که تاکنون مورد استقبال خوبی قرار گرفته است.

حجت الاسلام مظاهری با اشاره به برگزاری کلاس های اوقات فراغت خاطرنشان کرد: در فصل تابستان بیشتر فعالیت هایی که در حوزه طرح اوقات فراغت و غنی سازی اوقات فراغت برای جامعه مخاطب در نواحی انجام می شود تشکیل شاید بیش ار هزار پایگاه غنی سازی اوقات فراغت در طول تابستان برای جوانان و نوجوانان در پایگاه ها و مساجد است که کلاس های مختلفی در حوزه های مختلف برگزار می شود. علاوه بر این اردوهای بسیار نظام مند تربیتی که با حضور چند ده هزار نفر در سطح استان برگزار می شود که در طول سال گذشته قریب به 60 الی 70 هزار نفر عضو در حوزه های مختلف داشتیم.

وی افزود: بیش از 10 هزار سرگروه و مربی در سطح نواحی استان تحت تکلف سرمربیان قرار دارند و از طریق آنها تغذیه محتوایی شده و در سطح پایگاه ها فعالیت های تربیتی انجام می دهند.

انتهای پیام /

تعمیق بخشی بصیرتی و اخلاقی آحاد مردم جامعه در حلقه های تربیتی و معرفتی صالحین / تحکیم خانواده، با توانمندسازی و کسب مهارت ممکن می شود 2