دوشنبه 16 مهر 1403

تقویت دانش‌بنیان‌ها، گره گشای بیکاری جوانان است / اراده دولت سیزدهم در تحقق شعار سال و رویش امید در بین جوانان

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
تقویت دانش‌بنیان‌ها، گره گشای بیکاری جوانان است / اراده دولت سیزدهم در تحقق شعار سال و رویش امید در بین جوانان

تقویت دانش بنیان ها، گره گشای بیکاری جوانان است و اراده دولت سیزدهم در تحقق شعار سال و رویش امید در بین جوانان بسیار زیاد بوده و امید به تحقق شعار سال مضاعف شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سفیرافلاک، بیکاری یکی از مهمترین مشکلاتی است که جوانان و فارغ التحصیلان دانشگاهی را رنج می دهد، مشکلی که سال های سال است گریبانگیر جوانان شده و این در حالیست که جوانان به عنوان نیروی انسانی، یکی از مهمترین سرمایه های اصلی هر جامعه محسوب می شوند، جوانانی پُر از انگیره و پشتکار که دربه دری برای پیدا کردن شغل مناسب سالهاست مشکل اصلی شان محسوب می شود.

جوانان زیادی با صرف هزینه های فراوان، سالها در دانشگاه تحصیلات را طی می کنند به امید اینکه روزی در شغل مناسب مشغول به کار شوند اما بعد از فارغ التحصیلی، خبری از شغل مناسب نیست و همین سرآغاز همه مشکلات و گاها بحران و آسیب های اجتماعی می شود که می تواند جوانان را گرفتار نماید.

برخی از جوانان برای یافتن شغل مجبور به مهاجرت به شهرهای دیگر می شوند، رنج بیکاری گاهی آنقدر برای جوانان سخت است که مشکلات روحی برای آنها ایجاد می شود و در برخی از موارد جوانان برای رهایی از فکر بیکاری، به سمت و سوی آسیب های اجتماعی کشیده می شوند در حالی که اشتغال می تواند خط پایانی برای همه این مشکلات باشد.

صنایع تعطیل لرستان

طی سال های گذشته با تعطیلی و نیمه تعطیلی صنایع نیز آمار بیکاری مضاعف شد و با خاموشی چراغ هر کارخانه، صدها کارگر بیکار و خانه نشین شدند و امروز جوانان زیادی آرزویشان اشتغال و مشغول شدن در کار است، از سوی دیگر جوانان فارغ التحصیل زیادی هستند که با دارا بودن دانش کافی، نتوانسته اند مشغول به کار شوند.

به گفته علی خیرالدین معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در حال حاضر 44 درصد فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکار هستند و از طرفی 44 درصد بیکاران کشور را نیز همین قشر تشکیل می‌دهند و این نشان‌دهنده ناکارآمدی سیستم آموزش کشور بخش اشتغال بوده است.

اما برخی از استانها علیرغم ظرفیت بالا و پتانسیل های موجود، در بیکاری رتبه بالایی دارند که لرستان یکی از همین استانها می باشد، استان لرستان دارای نیروی انسانی توانمند و پرتلاش، ظرفیت های بالقوه و فراوان است اما متاسفانه سالهاست که در بیکاری رتبه بالایی دارد و جوانان این دیار از نبود شغل رنج می برند، از طرفی نخبگان و فارغ التحصیلان این استان بارها و بارها خواستار حمایت مسئولان بوده اند تا بتوانند این همه فکر و ایده را به نتیجه برسانند ولی تاکنون موفق نشده اند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران طی سالهای گذشته در شعارهای سال نو، بر تولید و اشتغال تاکید فراوانی داشتند، اما امسال رهبری در شعار سال دانش بنیان را نیز مورد توجه قرار دادند که این نشان دهنده این است که تولید دانش بنیان می تواند سبب اشتغال و رفع بیکاری شود.

شرکت های دانش بنیان می توانند با حمایت و تقویت لازم در مسیر تولید و اشتغال گام مهمی بردارند و در این دولت جدید که عزم و اراده جدی برای تحقق شعار سال وجود دارد، امید جوانان برای رفع بیکاری بیشتر شده است.

حمایت از شرکت های دانش بنیان در دستور کار است

سیروس ابراهمی معاون اقتصادی استانداری لرستان در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک، اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران هر ساله با شعار سال، راهبردی را برای کشور تعیین می کنند که طی سال های اخیر این شعار در حوزه اقتصاد بوده که تاکید خاصی برای تولید داشتند چرا که در نهایت، توجه به تولید می تواند به اشتغال برسد.

وی افزود: امسال رهبری در شعار سال به تولیدات دانش بنیان اشاره نمودند و تولیداتی که دانش بنیانی باشند قابلیت رقابت دارند و شرط رقابت تولیدات، بنیان علمی است که همه باید تلاش کنیم تا بتوانیم در راستای تحقق شعار سال گام هایی اساسی برداریم.

معاون اقتصادی استانداری لرستان تصریح کرد: البته از ابتدای روی کار آمدن دولت سیزدهم تلاش کرده ایم تا اولین واحدهایی را که پرونده آنها در کارگروه توزیع اعتبارات تبصره 18 مطرح کنیم، شامل مشاغل دانش بنیان و پارک های علم و فناوری بودند و اگر می خواهیم از ایجاد صنایع کم اشتغال و پرهزینه نجات یابیم باید به سمت شرکت های دانش بنیان روی بیاوریم و این شرکت ها کالاهایی را تولید کنند که قابل رقابت باشد.

ابراهیمی عنوان کرد: باید تعاونی های زیادی از تحصیل کردگان تشکیل و در حوزه های مختلف به سمت تولید بروند و البته در این راستا حمایت های لازم از جمله حمایت تسهیلاتی نیز از آنها صورت می گیرد.

وی با اشاره به پیوند صنعت و دانشگاه گفت: لازم است که دانشجویان با صنایع ارتباط داشته باشند و وقتی دانشجویی هم دروس تئوری و هم عملی را فرا می گیرد قطعا بهتر می تواند در این زمینه موفق شود و این اقدام می تواند اشتغال پایدار ایجاد نماید.

زیر ساخت های سرمایه گذاری فراهم می شود

معاون اقتصادی استانداری لرستان با اشاره به تدوین برنامه ها افزود: جهاد کشاورزی، اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی، پارک علم و فناوری، میراث فرهنگی، صمت و شهرک های صنعتی باید برنامه های خود را مشخص نمایند که قرار است هر ساله چه برنامه ها و اقداماتی را انجام دهند و چه میزان اشتغالزایی را خواهند داشت.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: از دیگر اقداماتی که در دستور کار بوده این است که بسته های سرمایه گذاری آماده شود و پهنه بندی مکان هایی که ظرفیت و پتانسیل لازم را دارند مشخص گردد که به دنبال این هستیم که بسته هایی با مجوز بی نام مشخص شود و همه زیر ساخت های مورد نیاز آن فراهم گردد و فقط جای نام سرمایه گذار خالی باشد به طوری که وقتی سرمایه گذار می آید همه شرایط برای سرمایه گذاری مهیا باشد.

وی با اشاره به احیای واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل، بیان کرد: تلاش بر این است که این واحدها به چرخه تولید بازگردند که احیای آنها می تواند هزاران شغل ایجاد نماید در همین راستا چندین پرونده واحدهای صنعتی بزرگ در خراج از استان در حال پیگیری است که تلاش می شود تعیین تکلیف گردند.

استفاده از ظرفیت دانش بنیان ها منجر به اشتغال می شود

پویان پدرام مدیر پژوهش و فناوری بسیج دانشجویی لرستان در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک، اظهار داشت: رهبری معظم انقلاب امسال بر تولید به همراه دانش بیان تاکید کردند که در واقع خروجی تولید دانش بنیان باید به همراه علم و ایده می باشد، به صنعت و تولید انبوه برسد که منجر به اشتغال شود.

وی افزود: دانش بنیان ها با ساز و کاری که دارند می توانند افزایش بهره وری کالا را انجام دهند و فضای دانش بنیان، فضایی برای تحقق اقتصاد مقاومتی است و حمایت های لازم از این شرکتها می تواند تولید را به گونه ای انجام دهد که با کیفیت و بر مبنای علمی باشد.

مدیر پژوهش و فناوری بسیج دانشجویی لرستان تصریح کرد: از دانشگاه ها به عنوان یار دوازدهم نام برده می شود و با تلاش می توان تولید را توسط دانش بنیان به سمت تجاری سازی سوق داد.

پدرام بیان کرد: استفاده از ظرفیت دانش بنیانها برای جوانان خصوصا فارغ التحصیلان می تواند منجر به اشتغال شود که با توجه به شعار امسال، بسیج دانشجویی با هدف توانمند سازی و کمک به تحقق شعار سال، سعی دارد با رویدادها در راستای احصاء مسائلی که انجام داده است، اقداماتی را امسال نیز انجام دهد.

وی خاطرنشان کرد: برهمین اساس، فرهنگ هدایت تحصیل را مد نظر داریم و مولفه گره گشایی از مسائل بومی در دستور کار است و در فرهنگ جهاد علمی نیز بسیار مورد توجه می باشد.

مدیر پژوهش و فناوری بسیج دانشجویی لرستان با اشاره به نقش جوانان در گام دوم انقلاب، گفت: یکی از مسائل مهمی که رهبری در گام دوم انقلاب بر آن تاکید نمودند، تولید علم بود که مخاطب اصلی این بخش دانشجویان هستند که اگر ظرفیت ها و زیر ساخت های لازم ایجاد شود و با توجه به اینکه دولت مردمی رئیسی هم پای کار است، می توان با استفاده از ظرفیت نیروی انسانی جوان فعال در مسیر تولید علم حرکت کرد.

پدرام اظهار داشت: در صورتی که این امر محقق شود می توان پلی بین علم و صنعت ایجاد کرد و به جای مهاجرت جوانان به شهرهای دیگر می توان از ظرفیت آنها برای بهره وری و افزایش تولید استفاده کرد، همچنین در راستای شعار سال بسیج دانشجویی به عنوان پیشرو در عرصه پژوهش و فناوری، با همکاری متولیان علمی استان به دنبال ایجاد هماهنگی و توانمند سازی در راستای ایجاد جنبش های نرم افزاری و زیرساختی در عرصه دانش بنیان استان است.

تلاش برای رفع مشکل بیکاری لرستان

مهرداد ویسکرمی رئیس مجمع نمایندگان لرستان گفت: این موضوع باید به دو مقوله صنعت استان و یکی هم کشاورزی و دامپروری پرداخته شود که این دو تا می تواند در استان ما منشاء خیر و برکت باشد و از ظرفیت بسیار مهم دیگری به نام گردشگر هم نباید غافل بود که در استان مغفول بوده است.

وی افزود: در صنعت دو مسئله داریم که شهرک های صنعتی ما به لحاظ فضا اشباع شده اند و ظرفیت جدیدی برای ایجاد واحدهای جدیدی نیست گرچه مشکل اصلی این است که واحدهایی که ایجاد شده بسیاری از آنها فعال نیستند و یا متوقف شدند و یا سرمایه ندارند که ادامه دهند در حالی که در صنعت واحدهای تولیدی بودند که زمانی فعال بوده و با توجه به شرایط اقتصادی و یا سوء مدیریت هایی که پیش آمده، تولید ندارند و گاهی براثر همین تعطیلی دچار آسیب های بیشتری شده اند و قبلا اشتغالزایی خوبی داشتند و تولید بروزی داشتند.

رئیس مجمع نمایندگان لرستان تصریح کرد: در حیطه کشاورزی هم یک سری زمین های متعارف داریم که در اختیار کشاورزان است و آنچه در این بخش نیاز است آموزش و ترویج کشاورزی است و در این راستا ضعیف عمل شده است که با این روش می شد در اشتغالزایی و تولید خوب عمل کرد.

ویسکرمی گفت: یکی از ظرفیت های استان، گیاهان دارویی است که مغفول مانده که می توان این را به یک فرصت تبدیل کرد، همچنین در گردشگری باید از بخش خصوصی استقبال کرد و تاکنون از این ظرفیت به خوبی استفاده نشده و گاهی بدسلیقگی هایی از مدیران سبب شده تا سرمایه گذار داخلی استان با بی انگیزگی مواجه شود و در بروکراسی اداری گرفتار شود و در این جهت باید تحولی صورت گیرد و مدیران دلسوزی بیشتری به خرج دهند.

جهش در تولید و اشتغالزایی با حمایت از شرکت های دانش بنیان

وی بیان کرد: شرکت های تعطیل اگر امکان احیا دارند، احیا شوند و اگر سرمایه می خواهند تامین شود و می تواند ظرفیت جدید هم ایجاد کرد.

رئیس مجمع نمایندگان لرستان با اشاره به حمایت شرکت های دانش بنیان گفت: قانونی در راستای حمایت از شرکتی های دانش بنیان از طرف کمیسیون آموزش در مجلس مطرح و تصویب شد که در سال جدید از طرف رئیس جمهور ابلاغ می شود.

ویسکرمی اظهار داشت: با توجه به اینکه در کشور شش هزار شرکت دانش بنیان وجود دارد اما با توجه به شعار سال، باید این تعداد افزایش یابد و یکی از راه حل مشکل جوانان تازه فارغ التحصیل، تقویت شرکت های دانش بنیان است که با نامگذاری امسال و تاکید رهبری و قانونی که در مجلس تصویب شده قطعا جهش در تولید و اشتغالزایی رخ می دهد.

وی افزود: حرکت براساس دانش بنیان، اشتغالزایی و تولید را به همراه دارد که همه باید برای تحقق شعار سال تلاش نماییم.

انتهای پیام /

تقویت دانش‌بنیان‌ها، گره گشای بیکاری جوانان است / اراده دولت سیزدهم در تحقق شعار سال و رویش امید در بین جوانان 2
تقویت دانش‌بنیان‌ها، گره گشای بیکاری جوانان است / اراده دولت سیزدهم در تحقق شعار سال و رویش امید در بین جوانان 3
تقویت دانش‌بنیان‌ها، گره گشای بیکاری جوانان است / اراده دولت سیزدهم در تحقق شعار سال و رویش امید در بین جوانان 4
تقویت دانش‌بنیان‌ها، گره گشای بیکاری جوانان است / اراده دولت سیزدهم در تحقق شعار سال و رویش امید در بین جوانان 5