دوشنبه 9 مهر 1403

توافق اولیه برای برگزاری مذاکرات میان افغان‌ها در قطر

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
توافق اولیه برای برگزاری مذاکرات میان افغان‌ها در قطر

تهران - ایرنا - شبکه طلوع نیوز روز یکشنبه به نقل از منابع نزدیک به طالبان از توافق‌های اولیه برای برگزاری گفت‌وگو میان افغان‌ها در قطر خبر داده‌است.

به گزارش شبکه طلوع نیوز، هرچند زمان برگزاری دور مذاکرات میان افغان در قطر مشخص نیست، اما به گفته منابع طالبان براساس توافق‌های صورت گرفته قرار است پیش از برگزاری این دور از مذاکرات پنج هزار زندانی طالبان از زندان‌های حکومت افغانستان آزاد شوند.

سید اکبر آغا فرمانده پیشین طالبان در همین رابطه گفت: به احتمال بسیار قوی گفت‌وگوها در قطر برگزار می‌شود و دولت آمریکا نیز بر این باور است که باید پیش از آغاز گفت‌وگوها پنج هزار زندانی طالبان آزاد شوند.

خبر احتمال آغاز دور مذاکرات میان افغانان در حالی مطرح می‌شود که زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان دور جدید سفر منطقه‌ای به قطر، پاکستان و افغانستان آغاز کرده است.

دولت افغانستان نیز از برگزاری مذاکرات میان افغانان استقبال کرده است.

صدیق صدیقی سخنگوی دولت اشرف غنی درهمین رابطه گفت: حکومت افغانستان گام‌های مهم را در این فرآیند برداشته است و هیات‌های گفت‌وگوکننده آماده هستند.

آمریکا و طالبان در 29 فوریه توافقنامه صلح را پس از 11 دور گفت‌وگو، نهایی و امضا کردند که براساس آن باید پنج هزار زندانی طالبان و یکهزار زندانی دولت در 10 روز آزاد می‌شدند.

پس از 10 روز و آزادی زندانیان، آغاز مذاکرات بین افغان‌ها گام دوم بود اما هیچ کدام این توافقات عملی نشد و موانعی در مقابل این توافقات بروز کرد که در میان جنگ و خشونت به‌شدت ادامه داشته و از مردم این کشور قربانی می‌گیرد.

*س_برچسب‌ها_س*