شنبه 15 اردیبهشت 1403

توربین، مجموعه و طیف کاملی از علوم مهندسی است

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
توربین، مجموعه و طیف کاملی از علوم مهندسی است

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، آیین افتتاحیه هفتمین همایش ملی توربین گاز، دهم خردادماه 1401 و با حضور مهمانان ویژه در آمفی‌تئاتر شهید بهرامی دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار شد. در مراسم افتتاحیه، یونسیان (معاون پژوهش و فناوری دانشگاه) به نیابت از ریاست دانشگاه به شرکت‌کنندگان در همایش خیر مقدم گفت و حضور محققان، دانشمندان، اساتید، صنعتگران و دانشجویان را در هفتمین همایش ملی...

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، آیین افتتاحیه هفتمین همایش ملی توربین گاز، دهم خردادماه 1401 و با حضور مهمانان ویژه در آمفی‌تئاتر شهید بهرامی دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار شد.

در مراسم افتتاحیه، یونسیان (معاون پژوهش و فناوری دانشگاه) به نیابت از ریاست دانشگاه به شرکت‌کنندگان در همایش خیر مقدم گفت و حضور محققان، دانشمندان، اساتید، صنعتگران و دانشجویان را در هفتمین همایش ملی توربین گاز، ارج نهاد. وی در تعریفی لطیف، توربین را «دایره‌العلومی در دایره‌الصنایع، موجودی نافع، دوار، آرام و کم‌جا که به حق می‌گردد و می‌گرداند و بشر را مرهون گردش خود ساخته است»، معرفی و تاکید کرد: توربین، مجموعه و طیف کاملی از علوم مهندسی مانند مواد پیشرفته، مهندسی مکانیک، مهندسی کنترل، برق، ارتعاشات، آکوستیک، پایش وضعیت و... را در خود دارد. همچنین کاربرد توربین در صنایع مهم مختلفی مثل نفت، گاز و صنایع هوایی است که اهمیت موضوع را می‌رساند.

یونسیان در ادامه با معرفی دانشگاه علم و صنعت ایران به عنوان دانشگاهی با قدمت بیش از 93 سال و دارنده مداوم عنوان رتبه اول ارتباط دانشگاه با صنعت در بین دانشگاه‌های کشور، از برگزار کنندگان همایش و بویژه حامیان آن تقدیر کرد. وی با تذکر این مطلب که بیش از 30 دانشگاه و مرکز تحقیقاتی و 11 شرکت شاخص توربین در هفتمین همایش ملی توربین گاز حضور دارند، آرزو کرد جامعه دانشگاهی و صنعت کشور بتوانند از این همایش بهره کافی ببرند.

سخنران بعدی مراسم افتتاحیه، تقوی (دبیر هفتمین همایش ملی توربین گاز) بود که ابتدا ضمن گرامیداشت یاد شهیدان بویژه شهدای دانشکده مهندسی مکانیک، تبریک میلاد کریمه اهل بیت (س) و خوشامدگویی به مهمانان؛ گزیده‌ای از سخنان مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی را مورد توجه قرار داد که فرمودند «آنچه کشور را نجات می‌دهد، تکیه به نیروی داخلی و نگاه به درون است» به مرور روند برگزاری همایش‌های ملی توربین گاز در ادوار گذشته، پرداخت و سپس یاد و خاطره استاد فقید، حمید احمدیان را گرامی داشت.

تقوی، صنعت توربین گاز را از صنایع پیچیده و بسیار استراتژیک و فصل مشترک صنایع هوایی، زمینی، نیروگاهی و دریایی که کاربرد‌های فراوانی دارد، توصیف کرد و به تبیین اهداف برگزاری و محور‌های همایش پرداخت. وی ایجاد روحیه امید بیشتر در محققان و دانشجویان جوان نسبت به آینده صنعتی روشن کشور از طریق آشنایی آن‌ها با پیشرفت‌های بزرگ حاصل در صنایع مختلف را از مهمترین اهداف کنفرانس حاضر برشمرد و توضیح داد: در طی دو روز و در دانشکده مهندسی مکانیک، 58 مقاله شفاهی و 16 مقاله پوستری ارایه می‌شود که 37 مقاله شفاهی و 8 مقاله پوستری آن از دانشگاه و 21 مقاله شفاهی و 8 مقاله پوستری از صنعت بوده است. وی همچنین گفت بیش از 30 دانشگاه، شرکت و مرکز صنعتی در تهیه و ارسال مقالات این همایش، سهیم بوده‌اند.

وی در پایان از ریاست دانشگاه، مدیر عامل سازمان صنایع هوایی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه، رئیس دانشکده مهندسی مکانیک، رئیس انستیتو توربین گاز، سخنرانان کلیدی، کمیته داوری مقالات، حامیان مالی و معنوی، شرکت‌های حاضر در نمایشگاه، کمیته اجرایی، مدیران و کارشناسان سازمان‌ها و شرکت‌های همکار در همایش، تشکر و قدردانی کرد.

شایان ذکر است انستیتو توربین گاز، شرکت توربوکمپرسور نفت، سازمان صنایع هوایی، شرکت مهندسی و ساخت موتور‌های توربینی مپنا - توگا، شرکت طراحی و ساخت موتور‌های توربینی (سمت)، شرکت صنایع هواپیمایی ایران (صها) و شرکت پارس رهآوردان غرب، حامیان این رویداد علمی بوده‌اند.]

در ادامه مراسم، امیر سرتیپ فنی افشین خواجه‌فرد (مدیر عامل سازمان صنایع هوایی ایران)، به عنوان سخنران کلیدی همایش، از برگزاری همایش تقدیر و ابراز امیدواری کرد این همایش، مقدمه کار‌های اجرایی باشد. وی با اشاره به اینکه یکی از پرکاربردترین و پیچیده‌ترین حوزه‌ها در زمینه توربین گازی، صنعت هوایی است، گفت: حدود چهل سال قبل، به شدت در این حوزه گرفتار بودیم و آنچه به ما منتقل شده بود، در راستای تعمیر و نگهداری بود و ما بخشی از یک پیمان و خاکریزی از یک حوزه کاربردی دنیا بودیم.

مدیر عامل سازمان صنایع هوایی ایران با تصریح بر اینکه در این چهل سال، زیرساخت‌های زیادی در کشور ایجاد شد که خوب تبیین نشده و نیازمند جهاد تبیین است؛ در خصوص سرمایه اصلی و زیرساخت قابل اتکا در صنعت توربین گاز در صنایع هوایی سخن گفت. وی با اشاره به اینکه بزرگترین ناوگان تجاری در خاورمیانه را داشتیم و اکنون بزرگترین ناوگان بالگردی در خاورمیانه را دارا هستیم، گفت: ما نیروی انسانی‌ای را از گذشته داشتیم که تا امروز با آموزش توانسته حدود 24 تنوع موتور در هواپیما‌ها که از 10 شرکت عمده جهان دریافت کرده بودیم را در دورانی که این شرکت‌ها از ما حمایت نمی‌کنند، تعمیر و نگهداری کند. یعنی این نیرو‌های انسانی آموزش دیده، در غیاب کارشناسان و مستشارانی که در سال 57 و پس از آن، کشور را ترک کردند تبدیل به منابع انسانی شدند و اکنون این ناوگان، نه تنها عملیاتی است بلکه در چند مورد بومی‌سازی شده است و بعد هم دسته‌ای به این 24 نوع موتور اضافه شده که در انواع پهباد‌های جت و موشک‌های کروز، محصولات راهبردی شده که آن‌ها هم حدود 24 نوع را شامل می‌شود. یعنی اکنون با سبد محصولی مواجه هستیم که کار همان منابع انسانی است لذا منابع انسانی ما به سرمایه انسانی تغییر یافته است.

امیر سرتیپ خواجه‌فرد، در تشریح استقبال سازمان صنایع هوایی ایران از اینگونه همایش‌ها گفت: ما تنها به این دلیل از این گردهمایی‌ها، استقبال و حمایت می‌کنیم که نیروی انسانی که در اینجا دانش‌آموختگان دانشگاه هستند را به منابع انسانی و سپس سرمایه انسانی - به جهت اینکه کارهایشان به سرانجام برسد - تبدیل کنیم.

مدیر عامل سازمان صنایع هوایی ایران با تاکید بر اینکه باید در حوزه نوآوری، کار‌های بزرگی انجام دهیم، گفت: بدون نوآوری نمی‌توان تمایز ایجاد کرد و اگر تمایز ایجاد نکنیم، بجز در زمانی که در‌های کشور به علت تحریم به روی واردات بسته باشد، مورد استقبال واقع نمی‌شویم. وی نوآوری در دو طبقه فرآیند و محصول را مورد تصریح قرار داد و از تعریف «هماورد ملی توسعه در پیشرانه‌های هوایی» در سازمان صنایع هوایی ایران، خبر داد.

مرتضی منتظری (رئیس انستیتو توربین گاز)، آخرین سخنران مراسم افتتاحیه بود. وی با اشاره به روند رشد و توسعه آموزش عالی در کشور و تذکر این موضوع که در دهه 80، در مقاطعی رشد مقالات علمی کشورمان 11 برابر نرخ رشد جهانی بوده است، به تبیین روند پیشرفت توربین گاز در کشور پرداخت. وی دهه شصت را دوران تمرکز بر تعمیر، نگهداری و قطعه‌سازی و دهه هفتاد را دوران ایجاد صنعت موتور‌های توربینی و توسعه اولین موتور مینی‌جت بومی (تولید موتور ملی طلوع در سال 1378) در کشور معرفی کرد و گفت: در دهه هشتاد، صنایع بزرگ توربین‌های صنعتی در حوزه‌های نفت و گاز و نیرو (توگا و توربوکمپرسور نفت) به همراه زیرساخت‌های تولیدی ارزشمند ایجاد شد و سپس در دهه نود، طرح‌های بزرگ برای توسعه توربین‌های ملی بر اساس دانش و فناوری بومی شده در شرایط تحریم به اجرا در آمد.

وی در ادامه به معرفی پژوهشکده و سپس انستیتو توربین گاز دانشگاه، محصولات و دستاورد‌های آن پرداخت و گفت: اکنون بحث کلیدی سوال مهم این است که در دهه اول 1400 و گام دوم انقلاب، چه اولویت‌هایی را در صنعت توربین گاز در مسیر داریم؟

گفتنی است انستیتو توربین گاز دانشگاه علم و صنعت ایران، در سال 1395 بر اساس تفاهم‌نامه همکاری بین دانشگاه علم و صنعت ایران، شرکت توربوکمپرسور نفت (OTC) و شرکت ملی گاز ایران تشکیل شد. این انستیتو دارای 7 گروه پژوهشی آیرودینامیک و توربوماشین، انتقال حرارت و محفظه احتراق، انتگراسیون و کنترل، مواد و ساخت، استحکام و عمر، پایش وضعیت و بهره‌برداری و آموزش و کسب و کار‌های نوین است که متناسب با تمام حوزه‌های کاری مرتبط با صنعت توربین گاز تعریف شده و شکل گرفته‌اند. امضای قرارداد تحقیقاتی صنعتی بین انستیتو توربین گاز و شرکت طراحی و ساخت موتور‌های توربینی توسط مرتضی منتظری (رئیس انستیتو توربین گاز) و حسین نصیر (مدیرعامل شرکت سمت)؛ تقدیر از متخصصان شاخص صنعت توربین گاز؛ تقدیر از بانوان متخصص فعال در حوزه صنعت توربین گاز و تقدیر از عوامل اجرایی همایش توربین گاز، دیگر بخش‌های آیین افتتاحیه این همایش بود.