یک‌شنبه 22 مهر 1403

توسعه طلبی رژیم صهیونیستی نتیجه بی‌تفاوتی اعراب به فلسطین است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
توسعه طلبی رژیم صهیونیستی نتیجه بی‌تفاوتی اعراب به فلسطین است

اسلام‌آباد - ایرنا - یک کارشناس برجسته پاکستانی به‌مناسبت روز جهانی قدس گفت: اعلام پایتختی بیت المقدس توسط صهیونیست‌ها به رغم مخالفت‌های جهانی شانسی برای حل مناقشه فلسطین باقی نگذاشت و امروز نیز تصمیم یکجانبه رژیم صهیونیستی برای الحاق اراضی اشغالی فلسطین نیز نتیجه بی‌تفاوتی حاکمان عربی در منطقه نسبت به این مسئله است.

دکتر «مونس احمر» در مقاله‌ای با عنوان «فرسایش راه حل دو کشور» که امروز جمعه در روزنامه پاکستانی «اکسپرس تریبیون» منتشر شد، افزود: رژیم صهیونیستی قرار است در ماه ژوئیه با نقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل قلمرو اراضی اشغالی فلسطین را ضمیمه کند، اقدامی که با حمایت تمام قد دولت ترامپ و اما مخالف شدید از سوی جامعه جهانی روبرو است.

این اندیشمند امور بین الملل اظهار داشت: برخی از رهبران فلسطینی‌ها بعدها به دلیل قطع حمایت از سوی کشورهای عربی در منطقه، مجبور به سازش با اسرائیل شدند اما تحولات پس از سال 1995 و پیروزی افراط گرایی مانند نتانیاهو منجر به فروپاشی توافق اسلو شد و در نتیجه رژیم صهیونیستی نیز با هرگونه طرح تشکیل دو کشور مخالفت کرد.

وی افزود: طی سال‌های اخیر اقدام رژیم صهیونیستی برای قراردادن بیت المقدس به عنوان پایتخت سرزمین‌های اشغالی و تداوم محاصره نوار غزه علی رغم مخالفت جامعه جهانی باعث تا شانسی برای حل مناقشه فلسطین نماند.

مونس احمر معتقد است: اختلافات داخلی میان گروه‌های فلسطینی و بی‌تفاوتی کشورهای عرب نسبت به حل مسئله همسایه خود واقعت غم انگیزی است که رژیم صهیونیستی از این فرصت استفاده کرد و تصمیم به الحاق شهرک‌های یهودی، کرانه باختری و دره اردن گرفت.

وی گفت: صهیونیست‌ها مرتکب جنایت جنگی و نقض آشکار قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل شده و اطمینان دارند که با حمایت دولت ترامپ در اجرای برنامه الحاق اراضی اشغالی پیروز خواهند بود.

این کارشناس پاکستانی افزود: بدون شک تغییر راه حل دو به یک کشور موضوع شرم آور برای جامعه جهانی به ویژه کشورهای عربی است زیرا این اقدام پایان دادن به یک هدف ناعادلانه خواهد بود.

وی تاکید کرد: تشکیل کشور مستقل فلسطین بدون وحدت و پشتکار رهبران این کشور امکان پذیر نیست، خواست فلسطینیان برای داشتن یک کشور آزاد مشروعیت دارد اما شیوه‌ای که کشورهای عربی در قبال فلسطین به کار گرفته و باعث تفرقه آنان شده و رژیم صهیونیستی را در توسعه اشغالگری‌ها از غزه و کرانه باختری گرفته تا بلندی‌های جولان گستاخ‌تر می‌کند.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*