جمعه 7 اردیبهشت 1403

تولید کنندگان ورق قلع اندود

خبرگزاری اکو نیوز مشاهده در مرجع
تولید کنندگان ورق قلع اندود

اخبار شرکت ها -  به همین منظور، تولید کنندگان ورق قلع اندود جهت افزایش دوام ورق‌های فولادی در برابر فرسایش، اقدام به انجام فرایندهایی بر روی آن می‌کنند. در ادامه مقاله به بررسی مراحل مقاوم سازی فولاد توسط کارخانه های ورق قلع اندود خواهیم پرداخت.

 تولید ورق قلع اندود

تولید کنندگان ورق قلع اندود به دو روش ورق ها را پوشیده از قلع می‌کنند:

غوطه وری

غوطه ور سازی یک روش کلاسیک بود که هزینه‌های زیادی را در پی داشت. در این روش ورق فولاد را در دیگ‌های بزرگ قلع وارد می‌کردند تا تمام قسمت‌های آن از قلع پوشیده شود.

الکترولیت

در روش الکترولیت ابتدا ورق‌ها بر روی خط تولید قرار می‌گیرند و به حرکت در می‌آیند. در مسیر حرکت ابتدا با آب شسته شده و سپس وارد مسیر اسیدشویی می‌شوند. بعد از شست و شو با اسید، مجددا با آب شسته شده تا از آلودگی پاک گردند. سپس با روش الکترولیت قلع اندود می‌شوند. حرارت دهی به ورق‌ها و سرد کردن، آخرین مراحل تولید ورق قلع اندود می‌باشد. و در آخر پس از کنترل دقیق و بررسی کیفیت، برای بسته بندی آماده می‌شوند.

ویژگی و کاربرد ورق قلع اندود

کارخانه‌های تولید کننده ورق قلع اندود به منظور افزایش انعطاف ورق فولاد، ضخامت یکنواخت و کاربر سریع، تولید این محصولات را انجام می‌دهند. ورق‌های پوشیده شده از قلع دارای مقاومت بالایی در برابر فرسایش هستند و در واکنش با هوا زنگ نمی‌زنند.

یکی از مزیت‌های قلع اندود کردن ورق فولادی، کمک به محیط زیست است. فولاد واکنش پذیری بالایی دارد و به سرعت اکسید می‌شود. تبدیل شدن فولاد به عناصر تشکیل دهنده آن و رها شدن در طبیعت به ضرر اکوسیستم می‌باشد. بنابراین قلع اندود کردن تا حد زیادی از این آلودگی می‌کاهد.

این ورق‌ها در صنایع جهت بسته بندی، ساخت قطعات خودرو، ساخت لوازم الکترونیکی، وسایل منزل و... مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای بررسی لیست قیمت ورق با ما همراه باشید.

انواع ورق قلع اندود

دسته بندی ورق قلع اندود به درصد عناصر به کار رفته در فولاد بستگی دارد که سبب سختی و ضخامت آن می شود. دسته بندی زیر نیز بر همین اساس انجام گرفته است:

درجه سختی نرم: تمپر 2

درجه سختی معمولی: تمپر 3

درجه سختی زیاد: تمپر 4

معرفی تولیدکنندگان ورق قلع اندود

به جهت اهمیت بالای ورق قلع اندود در صنایع کشور و افزایش تقاضا، چندین کارخانه در حال تولید این ماده اولیه مهم و ضروری می‌باشند. در این بخش به معرفی تعدادی از تولیدکنندگان ورق قلع اندود خواهیم پرداخت:

مجتمع فولاد مبارکه اصفهان

یکی از مهم ترین مجموعه‌های تولید ورق در خاورمیانه می‌باشد که دارای چندین شعبه در سراسر کشورمان است. فولاد امیرکبیر کاشان، فولاد سبا و فولاد هرمزگان از شعبات بزرگ این مجموعه مهم محسوب می‌شوند.

فولاد مبارکه اصفهان از سال 1372 فعالیت جدی خود را آغاز کرد و امروز از مهم‌ترین تولیدکنندگان ورق قلع اندود و چندین ورق کاربردی در صنایع می‌باشد. ورق آجدار، ورق سیاه، ورق قلع اندود، ورق گالوانیز و ورق رنگی نمونه‌ای تولیدات این مجموعه می‌باشد.

فولاد مبارکه اصفهان در مجموع، سالانه 1 میلیون 300 هزار تن ورق قلع اندود تولید می‌کند. عرض این ورق‌ها بین 600 تا 1000 میلی متر و ضخامت آن0.18 تا 0.4 میلی متر می‌باشد. بسته بندی ورق به شکل بسته‌ای و کلاف است و وزن هریک به ترتیب و تقریبی 1 تا 2 تن و 2 تا 16 تن می‌باشد.

شرکت صنایع فولاد توان آور آسیا

از بزرگ‌ترین تولید کنندگان ورق قلع اندود در استان چهار محال بختیاری می‌باشد. ظرفیت مجموعه توان آور آسیا برای تولید ورق قلع اندود، 150 هزار تن در سال می‌باشد. این مجموعه با به روزترین خط تولید در حال فعالیت است.

قیمت ورق قلع اندود

قیمت ورق قلع اندود به چندین عامل بستگی دارد و ثابت نیست. ضخامت ورق، عرض و وزن ورق‌ها از عوامل تاثیر گذار در قیمت آن می‌باشد. علاوه بر موارد گفته شده، شرکت تولیدکننده و برند محصول نیز بر قیمت آن اثر دارد. بنابراین پیگیری قیمت باید به صورت روزانه انجام گیرد تا خرید در زمان مناسب انجام شود.