شنبه 29 اردیبهشت 1403

جای خالی شفاف سازی در فدراسیون عزیزی‌خادم / سرنوشت کمک سازمان برنامه بودجه و حق رشد جهانبخش چه شد؟

خبرگزاری میزان مشاهده در مرجع
جای خالی شفاف سازی در فدراسیون عزیزی‌خادم / سرنوشت کمک سازمان برنامه بودجه و حق رشد جهانبخش چه شد؟

عدم پرداخت پاداش موفقیت‌های اخیر در یک سال گذشته از سوی مدیریت فدراسیون فوتبال ابهاماتی را در خصوص عملکرد مدیریت این مجموعه ورزشی را برای افکارعمومی به وجود آورده است.

خبرگزاری میزان - اعتراض بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران نسبت به وضعیت نامناسب البسه ورزشی در نظر گرفته برای آن‌ها و عدم پرداخت پاداش موفقیت‌های اخیر در یک سال گذشته از سوی مدیریت فدراسیون فوتبال ابهاماتی را در خصوص عملکرد مدیریت این مجموعه برای افکارعمومی به وجود آورده است.

ملی‌پوشان فوتبال ایران در شرایطی نسبت به وضعیت آشفته حاکم بر اردوی تیم ملی از حیث پشتیانی سخن گفته‌اند که مدیریت فدراسیون فوتبال منابع لازم برای بهبود شرایط را در اختیار داشت، اما مشخص نیست فدراسیون فوتبال چرا و به جه علت در پرداخت پاداش‌ها و تامین البسه تیم ملی کوتاهی کرده است.

فدراسیون فوتبال در دوره جدید مدیریتی خود که حدود 9 ماه از آن می‌گذرد، کمک‌های قابل توجهی را به صورت ریالی و دلاری دریافت کرده است که با در نظر گرفتن این عدد و ارقام وقوع چنین شرایطی به هیچ عنوان قابل قبول نیست.

به عنوان نمونه بر اساس اعلام فدراسیون فوتبال این مجموعه در خردادماه 1400 کمک 52 میلیارد تومانی از سوی سازمان برنامه و بودجه در دولت دوازدهم دریافت کرده است تا در راستای آماده سازی تیم ملی این مبلغ هزینه شود! در کنار این مبلغ گفته می‌شود حق رشد 18 میلیاردی علیرضا جهانبخش بابت انتقال به برایتون به دلیل منحل شدن باشگاه داماش از سوی فیفا به حساب فدراسیون واریز شده تا فدراسیون فوتبال در جهت توسعه فوتبال این مبلغ را هزینه کند.

در کنار این موارد عقد قرارداد اسپانسری با یکی از اپراتور‌های تلفن همراه با هدف کمک به فوتبال ملی نیز توسط مدیریت فدراسیون فوتبال انجام شده که قطعا این قرارداد نیز آورده مالی برای مجموعه مدیریت در برداشته است از این رو منطقی نیست که بازیکنان تیم ملی نسبت به شرایط حاکم بر اردوی تیم ملی دست به اعتراض بزنند و با انتشار یک پست مشترک افکارعمومی را نسبت به این موضوع حساس و نگران کنند، مگر اینکه در این میان فدراسیون فوتبال عملکرد شفافی به خرح نداده باشد که آن وقت باید نسبت به آن به شدت حساسیت به خرج داد.

قطعا اگر اوضاع مالی و سیستم پرداخت پاداش به ملی پوشان و تامین البسه مورد نیاز آن‌ها رو به راه بود، بازیکنان تیم ملی به این ترتیب اعتراض نمی‌کردند، چون می‌دانستند با انتشار فهرست پاداش‌های واریزی از سوی فدراسیون فوتبال بازنده این اتفاق خواهند بود، بر این اساس خیلی راحت می‌توان نتیجه گرفت که فدراسیون فوتبال و شخص عزیزی خادم به وظایف خود به درستی عمل نکرده است.

با این حال برای افکارعمومی یک پرسش مهم و بی پاسخ وجود دارد چرا با این حجم از اعتراض‌ها هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال از آقای رئیس توضیح نمی‌خواهند که در اسرع وقت شفاف سازی کند؟ از طرفی چرا اعضای پر تعداد مجمع فدراسیون فوتبال بر خلاف وظیفه نظارتی خود روزه سکوت گرفتند، در حالی که وظیفه سازمانی آن‌ها نظارت بر عملکرد رئیس و هئیت رئیسه فدراسیون فوتبال است؟

افزایش ابهامات در بدنه مدیریت فوتبال، می‌تواند چالش‌های ناخوشایندی را برای فوتبال ایران به دنبال داشته باشد، نبود شفافیت به ویژه در حوزه مالی باعث افزایش شایعات و اخبار حاشیه‌ای می‌شود و همین مساله می‌تواند فوتبال ایران را با یک تراژدی بزرگ مواجه کند.

هرچند مدیران فوتبال ایران تلاش می‌کنند خود را در پس موفقیت‌های تیم ملی بزرگسالان در رقابت‌های مقدماتی جام جهانی پنهان کنند و با سایه نشینی از این مهلکه به سلامت عبور کنند، اما این وضعیت، به هیچ وجه پایدار نخواهد بود و با نخستین ناکامی آوار انتقاد‌ها بر سر مدیریت فوتبال خراب خواهد شد و آنگاه آوار برداری کار راحتی نخواهد بود به ویژه که موضوعات و شائبه‌های مالی نیز در این میان به شکل ناباورانه‌ای در حال افزایش است.

کاش عزیزی خادم، هیئت رییسه فدراسیون و اعضای مجمع متوجه شوند، خیلی زود دیر می‌شود.