جمعه 7 اردیبهشت 1403

جدی‌گرفتن جهاد تبیین بدون کتاب ممکن نیست

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
جدی‌گرفتن جهاد تبیین بدون کتاب ممکن نیست

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی گفت: نمی توان جهاد تبیین را جدی نگرفت و حوزه کتاب را جدی گرفت چراکه حوزه کتاب در این برهه زمانی اهمیت بسیاری دارد.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی گفت: نمی توان جهاد تبیین را جدی نگرفت و حوزه کتاب را جدی گرفت چراکه حوزه کتاب در این برهه زمانی اهمیت بسیاری دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، آئین تکریم و معارفه تبلیغات مدیران سابق و جدید بنیاد ملی کتاب سازمان تبلیغات اسلامی ظهر امروز دوشنبه 10 مرداد با حضور محمد مهدی دادمان رئیس حوزه هنری، حجت الاسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد، علی رمضانی، مدیر خانه کتاب و ادبیات، محمد حمزه زاده، مدیر عامل سابق بنیاد ملی کتاب سازمان تبلیغات اسلامی و مجدالدین معلمی مدیرعامل جدید این بنیاد در تماشاخانه مهر حوزه هنری برگزار شد.

دادمان در ابتدای این مراسم ضمن تسلیت ایام ماه محرم گفت: هم افزایی بین حوزه هنری و بنیاد کتاب از این پس بیشتر خواهد شد؛ بیش از چهار سال است که با محمد حمزه زاده آشنایی دارم و می‌توانیم بگم این آشنایی برایم توفیقی بود.

وی افزود: یک مدیر فرهنگی موفق باید واجد سه ویژگی باشد اول اینکه نزدیک به خلق هنری باشد و اگر تجربه مستقیمی با خلق هنری ندارد حداقل تجربه زیسته رشد در فضای فرهنگ را داشته باشد که خوشبختانه آقای حمزه زاده از چنین ویژگی برخوردار بودند و هستند.

دادمان گفت: دومین ویژگی ذهن راهبردی است که قدرت طراحی راهبردی را داشته باشد و محیط را به خوبی بشناسند و تجربه آقای حمزه زاده به این شکل است.

رئیس حوزه هنری افزود: در دوره مسئولیت وی می‌توان گفت حوزه هنری به بلوغ رسید و همه اینها نشان می‌دهد که ما با یک عنصر راهبردی رو به رو هستیم و به طور کامل قدرت ساخت و برساخت یک نهاد فرهنگی در وی بسیار شاخص است.

دادمان گفت: در عرصه مدیریت فرهنگی اگر واجد روحیه معلمی نباشید کاری پیش نمی‌رود باید خلق کنید تا بتوانید پیش برنده کار کنید چراکه مدیریت در عرصه هنر وابسته به الزام و اجبار نیست و باید مکلف به رشد و سرمایه انسانی باشید.

وی افزود: محمدحمزه زاده یک معلم و مربی مهربان است و عزیزم های وی در تک تک افراد زبان زد است و ما با مدیری رو به روییم که کارهای خلاق و نوآورانه دارند و این ویژگی بسیار خوبی است، او علاوه بر تولید پای مباحثات تعیین تکلیف و نحوه دسترسی مخاطب به تولیدات است.

اهمیت کتاب در زمانه جهاد تبیین

در ادامه این مراسم حجت الاسلام قمی گفت: به شخصه محمد حمزه زاده را فردی دارای نبوغ می دانم و خوشحالم که شاهد آثار جدیدی از ایشان خواهیم بود و امید دارم که از کمک‌های وی بهره ببریم بنابراین مهم بود که فردی در تراز وی این مسئولیت را بپذیرد چراکه حوزه کتاب جدی گرفته شود خصوصاً در زمانی که زمانه جهاد تبیین است.

وی با اشاره به اینکه انواع قالب‌ها و صورت‌های مختلف کتاب مهم هستند افزود: نمی‌توان جهاد تبیین را جدی نگرفت و حوزه کتاب را جدی گرفت بنابراین وظیفه حوزه می دانم که در بخش‌های مختلف حوزه هنری هم افزایی وجود داشته باشد چراکه اگر کمک کنیم می‌توانیم اهتمام به کتاب را جدی بگیریم.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی گفت: باید برای کتاب یک فصل جدید و رو به جلو در نظر گرفت و همه سرمایه‌های مرتبط با سازمان تبلیغات باید کمک کنند تا این اهتمام شکل گیرد حتی هیئت‌ها هم در این ایام می‌توانند در ترویج و توزیع و حتی تولید کتاب کمک کنند.

وی افزود: امیدواریم ارتقای فرهنگ را در زمانه جهاد تبیین در جهت اعتلای فرهنگ کتاب داشته باشیم.

وظیفه بنیاد ملی کتاب سازمان تبلیغات اسلامی رصد آینده است

در ادامه این‌مراسم، محسن مؤمنی شریف، نویسنده و رئیس سابق حوزه هنری گفت: ما اواخر دهه 70 به نقطه‌ای رسیده بودیم که در حوزه نشر با یک بحران رو به رو بودیم بعضی از بزرگان حوزه نشر اسلامی را دعوت کردیم و همه بر ناامیدی ما افزودند که حوزه نمی‌تواند به دنبال انتشار کتاب باشد در این روزها آقای حمزه زاده پای کار آمدند و اوضاع را در دست گرفتند.

وی افزود: کار ما به جایی رسید که در مدت کوتاه انتشارات حوزه هنری که نابود شده بود مزیت حوزه هنری شد و فراتر از آن با متولد شدن سوره مهر الهام بخش حوزه کتاب در میان اهالی انقلاب اسلامی شدیم که همه اینها را مدیون مدیریت آقای حمزه زاده هستیم.

این نویسنده گفت: ما امروز این جایگاه والایی که ادبیات انقلاب اسلامی به ویژه در حوزه ادبیات مقاومت دارد را حتماً مدیون آقای حمزه زاده هستیم و اگر سوره مهر نبود خیلی از کتاب‌هایی که امروز به آنها افتخار می‌کنیم نبودند این نکته بسیار مهم است که باید به شکل ویژه ای به آن پرداخت.

مؤمنی شریف در خصوص بنیاد کتاب سازمان تبلیغات اسلامی افزود: حجت الاسلام قمی از نخستین روزهای ورود به این سازمان همواره با شعار هم افزایی و توانمندی‌های سازمان در حوزه مختلف تاکید داشتند؛ چراکه سازمان تبلیغات اسلامی یکی از بازیگران بزرگ عرصه کتاب در حوزه نشر است.

وی گفت: در حوزه عمل نیز این امکانات آن‌چنان که باید و شاید در اختیار حوزه کتاب نبوده در همه حوزه‌ها اعم از تولید و محتوا سازمان تبلیغات بسیار خوب است و خوشبختانه این امکانات وجود دارد در بخش انتشارات حداقل پنج انتشارات زیر نظر سازمان تبلیغات هستند و یکی از بزرگترین چاپخانه‌ها زیر نظر این سازمان است همچنین در حوزه فروشگاهی این سازمان دستش پر است و ما چندین سایت و سامانه معتبر در این حوزه داریم اما آن اتفاق بزرگ نیفتاده است همه اینها دست به دست هم دادند تا ما به یک بنیاد برای سیاست گذاری و برنامه گذاری برسیم.

این نویسنده افزود: در طراحی ساختار و تدوین سند راهبردی برای بنیاد آقای حمزه زاده فعالیت‌های بسیار خوبی داشتند و انجام دادند و اگر در جای دیگری هم باشند سرمایه ایجاد خواهند کرد و برای مخاطبان و حوزه رسانه این فعالیت را ادامه می‌دهند.

وی در ادامه گفت: مجدالدین معلمی از هر جهت جایگزین خوبی برای محمد حمزه زاده مدیرعامل سابق بنیاد کتاب سازمان تبلیغات اسلامی است. آقای معلمی سال‌ها در سطح ملی در حوزه کتاب فعالیت داشتند و واقعاً کتابخوان هستند، ذائقه مخاطب را می‌شناسند و در زمان مسئولیت شأن در حوزه هنری با عرصه تولید کتاب و محتوا از نزدیک آشنا شدند که برای بنیاد خیلی لازم است و یکی از امیدهای کشور در حوزه‌های مدیریت کشور هستند، همچنین اهل مدارا هستند و انصافاً فردی هستند که ایستادگی می‌کنند که این یکی از ویژگی‌های مدیران مناسب است.

مؤمنی شریف گفت: یکی از وظایف بنیاد کتاب رصد آینده است که این مطلب در اساسنامه بنیاد هم آورده شده است ما در حوزه بین الملل متأسفانه وضعیت مناسبی نداریم و فاصله بسیاری با جایگاه ویژه خودمان داریم و همه اینها کارهایی هستند که بنیاد ملی سازمان کتاب تبلیغات اسلامی باید انجام دهد.

در حوزه کودک و نوجوان زمین را به محتوای خارجی واگذار کردیم

محمد حمزه زاده مدیر سابق بنیاد ملی کتاب سازمان تبلیغات اسلامی هم در ادامه این برنامه گفت: در این سال‌ها اگر خدمتی اتفاق افتاده است زیر سایه افراد زیادی است که شاید در پشت صحنه مشغول فعالیت هستند و از کلید سوره مهر تا امروز همواره در حال فعالیت در این حوزه هستند.

وی افزود: ما هرچند در حوزه نشر توسعه پیدا کردیم اما به همان میزان در حوزه کودک و نوجوان متأسفانه افت داشته ایم و زمین را به محتوای خارجی واگذار کردیم؛ این نکات به اضافه ناتوانی جسمی سبب شد تا از ادامه این راه با اینکه بهترین و شیرین‌ترین دوره اجرا را داشتم و کناره گیری کنم.

حمزه زاده گفت: خوشبختانه هماهنگی و درک در این حوزه بسیار خوب بود اما متأسفانه من حس کردم که دیگر توان کارهای جسورانه را ندارم و حسن کردم کشش به نوشتن در حوزه کودک و نوجوان در من بیشتر است و دوری از آن روز به روز بیشتر و بیشتر مرا آزار می‌داد.

مدیر سابق بنیاد ملی کتاب سازمان تبلیغات اسلامی افزود: یک راهبرد مهم سازمان تبلیغات اسلامی به عقدیه من این است که مجموعه انتشاراتی‌های حوزه هنری یک جا جمع شوند و همگی به یک اندازه از امکانات این سازمان برخوردار باشند.

کتاب باید رسانه سازمان تبلیغات اسلامی باشد

سخنران پایانی این‌برنامه مجدالدین معلمی مدیر عامل جدید بنیاد ملی کتاب سازمان تبلیغات اسلامی بود که گفت: خوشحالم به عرصه کتاب و کتابخوانی بازگشتم؛ به عقیده من کتاب هیچ گاه حذف شدنی نیست آن هم زمانی که خداوند برای پیامبر آخر زمان خود کتاب را به عنوان معجزه در نظر می‌گیرد.

وی افزود: کتاب باید رسانه سازمان تبلیغات باشد، همه می‌دانیم که سفارشات همیشگی رهبر معظم انقلاب اسلامی کتاب و کتابخوانی است و ایشان در خصوص حوزه کتاب سفارش‌های بسیار زیادی در ترویج، توزیع و تولید کتاب داشتند که اگر بخواهیم به آنها بپردازیم نیازمند یک عمر فعالیت هستیم.

در پایان این برنامه محسن مؤمنی شریف، و محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی مجدالدین معلمی را به عنوان مدیرعامل جدید بنیاد ملی کتاب سازمان تبلیغات اسلامی معرفی کردند و طی پیامی محمد حمزه زاده را نیز مورد تکریم قرار دادند.

جدی‌گرفتن جهاد تبیین بدون کتاب ممکن نیست 2
جدی‌گرفتن جهاد تبیین بدون کتاب ممکن نیست 3
جدی‌گرفتن جهاد تبیین بدون کتاب ممکن نیست 4
جدی‌گرفتن جهاد تبیین بدون کتاب ممکن نیست 5