پنج‌شنبه 12 مهر 1403

جوادمنصوری: بزرگترین افتخار نزد امام‌(ره) خدمت به طبقه محروم بود

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
جوادمنصوری: بزرگترین افتخار نزد امام‌(ره) خدمت به طبقه محروم بود

تهران - ایرنا - پژوهشگر مرکز اسناد انقلاب اسلامی با بیان اینکه بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی همواره به رفع محرومیت و رسیدگی به امور مستضعفان و کارگران تاکید داشتند، گفت: حضرت امام (ره) بزرگترین افتخار را خدمت به طبقه محروم می‌دانستند و به‌شکل جدی به این مساله فکر می‌کردند.

«جواد منصوری» روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا درباره اهمیت و جایگاه مجلس از دیدگاه بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی، گفت: مجلس به معنای واقعی کلمه نماینده خواست و منافع مردم، کشور و نظام است. بنابراین نمایندگان باید از افرادی انتخاب شوند که توانایی و شایستگی چنین مسئولیتی را دارند. به همین دلیل برای انتخاب نمایندگان بررسی‌های همه جانبه‌ای صورت می‌گیرد تا صلاحیت آنها احراز شود و این موضوع در قانون اساسی به صراحت ذکر شده است.

نخستین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افزود: بنابراین شورای نگهبان، دولت و دستگاه‌های ذیربط دیگر باید مسئولیت سنگین خودشان را در مراحل مختلف برگزاری انتخابات به دقت انجام دهند تا چنین جمعی که توانایی انجام این مسئولیت را داشته باشد، تشکیل شود.

منصوری تصریح کرد: حضرت امام (ره) چنین مجلسی را در صورت تشکیل، در راس امور کشور دانسته‌اند چرا که در واقع این مجلس به گونه‌ای است که باید نظارت، حسابرسی، هدایت و مدیریت کلان کشور را داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین مجلس در جمهوری اسلامی با سایر کشورهای تفاوت اساسی دارد. در کشورهای دیگر معمولا مجلس حافظ منافع طبقه حاکمه است اما در جمهوری اسلامی مجلس، حافظ منافع کل نظام، اعم از کشور، مردم و دولت است و به این دلیل حساسیت نمایندگی مجلس شورای اسلامی بالا است.

این فعال سیاسی ادامه داد: اگرچه ممکن است در مرحله اجرا و عمل، چنین مجلسی به شکل مطلوب تشکیل نشده باشد ولی به هر حال مجلس ایده‌آل جمهوری اسلامی، باید چنین ویژگی را داشته باشد.

وی با اشاره به رویکرد تعاملی مجلس و دولت اظهار داشت: در واقع تمامی دستگاه‌های کشور باید با یکدیگر تعامل داشته باشند. به عبارت دیگر هر کدام از این دستگاه‌ها، بخشی از نظام هستند. هر گروه یا مسئولی، چنانچه هماهنگی، همراهی و اطاعت از قوای دیگر نداشته باشد ضررش به همه می‌رسد. منصوری اضافه کرد: اگرچه ممکن است برخی‌ها به دلیل اختلاف‌نظری که داشتند اعتنایی به موقعیت مجلس نکنند ولی این مساله به زیان کشور تمام می‌شود. قطعا تعامل، جزیی از مدیریت شایسته کشور است. دستگاه‌های مختلف باید با یکدیگر هم‌افزایی داشته باشند و این در سایه همدلی و همکاری به دست می‌آید.

پژوهشگر مرکز اسناد انقلاب اسلامی با اشاره به فرموده امام راحل درباره در راس امور بودن مجلس، اظهار داشت: واقعیت قضیه این است که در دو تا سه دوره گذشته متاسفانه مسائل سیاسی بیش از اندازه و حتی به نوعی به بخش‌های مختلف کشور به‌ویژه انتخابات و مجلس زیان رساند.

بزرگترین رسالت مجلس یازدهم تعامل با قوا برای حل مشکلات کشور است

منصوری ادامه داد: بزرگترین رسالت و مسئولیت مجلس یازدهم این است که با هماهنگی، همکاری و تعامل و رفاقت با همه قوا و ارکان نظام برای حل مسائل کشور عمل کند و در واقع مسائلی که در جریان انتخابات به هر شکلی پیش آمده و پیش می‌آید را فراموش کرده و در واقع فصل خدمتگزاری را به طور کامل انجام دهد.

این مبارز علیه رژیم ستمشاهی، درباره جمهوریت و اسلامیت از دیدگاه حضرت امام (ره) اظهار داشت: این موضوع جدیدی نیست و بارها درباره آن صحبت شده و دقیقا از سال اول پیروزی انقلاب این موضوع مطرح شده است. کسانی که اینگونه مباحث را مطرح می‌کنند می‌خواهند وقت تلف کنند و یا به نوعی مسائل را همچنان لاینحل نشان دهند. واقعیت قضیه این است که جمهوری اسلامی یک نظام دقیقا مردمی مبتنی بر آموزه‌های اسلامی است.

منصوری ادامه داد: مردم این سرزمین مسلمان هستند و باید که همه برای یک نظام اسلامی کار کنند و نظام هم طبیعتا در ارتباط با مردم و برای مردم خواهد بود.

وی بیان کرد: امام (ره) همواره به رفع محرومیت و رسیدگی به امور مستضعفان و کارگران تاکید داشتند و می‌فرمودند که اگر به من «خدمتگزار» بگویید بهتر از آن است که «رهبر» بگویید. ایشان می‌فرمودند ما خادم مردم هستیم این موضوع بسیار مهمی است.

سفیر پیشین ایران در چین و پاکستان ادامه داد: در هر حال در یک نظام اسلامی همانگونه که پیامبر (ص)، امیرالمومنین و ائمه اطهار (علیهم السلام) به فکر فقرا و یتیمان و بی‌بضاعت‌ها بودند در نظام اسلامی ما هم اینگونه عمل شود.

منصوری تصریح کرد: بنابراین اینکه عده‌ای از مدیران در اتاق‌های سربسته بخواهند کارشان را انجام دهند و ارتباطی با مردم و مسائل آنها نداشته باشند این با شان اسلام جور در نمی‌آید.

وی یادآور شد: حضرت امام (ره) بزرگترین افتخار را خدمت به طبقه محروم می‌دانستند و به‌شکل جدی به این مساله فکر می‌کردند و می‌فرمودند رضای خدا در کمک به محرومین است و با کمک آنها است که می‌توانیم در دنیا و آخرت «آقا» باشیم.

منصوری تصریح کرد: بنابراین جدا شدن از مردم و فاصله گرفتن و بی‌اعتنایی به فقرا و رفتارهای اشرافی دور از شأن مسئولان نظام اسلامی است.

*س_برچسب‌ها_س*