پنج‌شنبه 7 تیر 1403

حادثه معدن شازند چیزی شبیه به طزره!/ جان‌گیری سنگ‌ها تبدیل به رویه نشود

وب‌گاه مشرق نیوز مشاهده در مرجع
حادثه معدن شازند چیزی شبیه به طزره!/ جان‌گیری سنگ‌ها تبدیل به رویه نشود

حادثه ریزش معدن شازند و محبوس شدن 4 کارگر آن چیزی شبیه به حوادث ناگوار در معدن طزره دامغان است اما با ساختاری متفاوت، باید دید چه قصوراتی توسط مسئولین امر در این معدن صورت گرفته است.

به گزارش مشرق، 400 هزار تن سنگ طی دو مرحله ریزش جان 4 کارگر را به مخاطره انداخت و حاصل آن دو جسم بی جان خارج شده از معدن و دو کارگر دیگری است که هم اکنون زیر 15 متر سنگ عظیم در معدن شماره پنج شازند قرار دارند و تیم‌های امدادی در تلاش برای نجاتشان هستند.

حدود ساعت 10 صبح روز یک‌شنبه 27 خردادماه اتفاقی دردناک در منطقه پل دوآب اطراف شهرستان شازند استان مرکزی رخ داد.

بر اثر ریزش سنگ، 4 کارگر معدن شماره پنج شازند در جاده اراک_توره زیر حجم زیادی از سنگ‌ها محبوس شدند.

حوالی ساعت 13 تیم‌های امداد و نجات به محل حادثه رسیده و تمامی امکانات از مراکز استانی همجوار و به خصوص شهر اراک روانه منطقه شدند.

پیش از وقوع حادثه کارگران مشغول فعالیت با چهار ماشین معدنکاری شامل دو کمپرسی و دو بیل مکانیکی در این مکان بودند که تاکنون جسم بی جان دو نفر آن‌ها از زیر حجم عظیم سنگ خارج شده و دو کارگر دیگر هنوز زیر هزاران تن سنگ محبوس هستند.

البته باید گفت ریزش مجدد کوه در روز دوشنبه 28 خرداد نیز موثر در سختی کار امدادگران برای یافتن 2 کارگر باقی‌مانده شده است.

طبق اعلام نظر نیروهای امدادی، نقطه‌زنی انجام شده حاکی از آن است که دو کارگر باقی مانده زیر آوار هنوز وضعیت حیات آن‌ها مشخص نیست و احتمالا 15 متر زیر آوار سنگ‌ها قرار دارند.

همچنین برای خانواده کارگران مکانی درنظر گرفته شده تا در جریان آخرین وضعیت امدادرسانی قرار گیرند و مسئولیت کار به نیروی 42 قدر سپاه روح الله استان مرکزی داده شده است.

احمد وحیدی وزیر کشور نیز دیروز ظهر از آخرین وضعیت امدادرسانی در معدن شماره 5 شازند بازدید کرد و گفت: تلاش ویژه‌ای برای یافتن مفقود شدگان صورت می‌گیرد و 11 دستگاه ماشین آلات سنگین در منطقه مشغول فعالیت هستند تا راهی برای یافتن دو پیکر باقی مانده پیدا کنند.

حجت الاسلام موحدی دادستان کل کشور نیز طی پیامی به دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان مرکزی دستور بررسی و رسیدگی هر چه سریعتر این حادثه و ابعاد آن را صادر کرد.

وی گفت: پس از بررسی‌های کامل با فرد یا افراد خاطی و مقصر در این حادثه در هر سطحی قاطعانه و با جدیت برخورد خواهد شد.

همچنین پیش از این مخبر سرپرست ریاست جمهوری خواستار بسیج امکانات و بررسی کارشناسی حادثه معدن شماره پنج شازند و تهیه گزارشی دقیق از دلایل وقوع این حادثه شده بود.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شازند نیز طی ساعات اولیه با دستور قضایی سبب بازداشت صاحب معدن شن و ماسه شازند شد.

پیش از این حادثه، پرداختن به کلان مسائل معادن کشور را طی گزارش‌های متعدد همچون معدن طزره، معادن نطنز، معدن کامو، معادن شاهرود، معدن البلاغ در اسفراین و سایر معادن پیگیری کردیم.

اما مسئله پرونده معدن شماره پنج شازند، چون یک حادثه منجر به فوت کارگران تلقی می‌شود، بیشتر شبیه به معدن طزره دامغان است و با وجود اینکه بحث محبوس شدن کارگران در تونل‌های معدن در آن مطرح نیست، اما به وضوح می‌توان احتمال قصور در نحوه برداشت از کوه توسط مجریان اصلی عملیات استخراج را در آن مدنظر قرار داد.

موضوعاتی همچون قرارگرفتن این معدن روی گسل فعال، اعمال انفجارهای غیر اصولی، وضعیت ایمنی ماشین آلات، مجوز بهره‌برداری، طمع برای برداشت بی رویه از معدن، وضعیت قراردادهای کارگران فعال در معدن و عواملی از این دست می‌تواند در این حادثه به دقت مورد بررسی قرار گیرد.

در معدن طزره دامغان جان انسان‌ها در مشت تونل‌های ساخته شده کوه قرار داشت و این اتفاق این بار در استان مرکزی با وسعتی دیگر رخ داده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
حادثه معدن شازند چیزی شبیه به طزره!/ جان‌گیری سنگ‌ها تبدیل به رویه نشود 2
حادثه معدن شازند چیزی شبیه به طزره!/ جان‌گیری سنگ‌ها تبدیل به رویه نشود 3
حادثه معدن شازند چیزی شبیه به طزره!/ جان‌گیری سنگ‌ها تبدیل به رویه نشود 4