یک‌شنبه 10 تیر 1403

حسن روحانی: برخی نامزدها ادامه سه سال گذشته را می‌خواهند / کسی را انتخاب کنیم که صادق و سالم است

وب‌گاه خبر آنلاین مشاهده در مرجع
حسن روحانی: برخی نامزدها ادامه سه سال گذشته را می‌خواهند / کسی را انتخاب کنیم که صادق و سالم است

حسن روحانی در دیدار با جمعی از وزیران و معاونان سابق رئیس‌جمهور، گفت: اگر مشارکت مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم حدود 60 درصد باشد، شاهد تحول خواهیم بود. از مردم می‌خواهم با شرکت در انتخابات روز جمعه نگذارند بار دیگر اقلیت بر اکثریت حاکم شود. مردم می‌توانند در هشتم تیر، انتخابات 92 را تکرار کنند چون در غیراین‌صورت انتخابات 1400 تکرار خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی روز چهارشنبه گذشته (30 خرداد) در دیدار جمعی از وزیران و معاونان رئیس‌جمهور در دولت‌های یازدهم و دوازدهم از مردم خواست اگر ادامه شرایط بسیار سخت سه سال گذشته را نمی‌خواهند روز جمعه هشتم تیرماه پای صندوق‌های رأی حاضر شوند.

بنا به روایت سایت حسن روحانی، وی در این دیدار اظهار داشت: اگر مشارکت مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم حدود 60 درصد باشد، شاهد تحول خواهیم بود. از مردم می‌خواهم با شرکت در انتخابات روز جمعه نگذارند بار دیگر اقلیت بر اکثریت حاکم شود. مردم می‌توانند در هشتم تیر، انتخابات 92 را تکرار کنند چون در غیراین‌صورت انتخابات 1400 تکرار خواهد شد.

رئیس‌جمهور ایران در دولت‌های یازدهم و دوازدهم با تأکید بر برگزاری انتخابات پرشور گفت: انتخابات 30 یا 40 درصدی انتخاباتی نیست که بتواند قدرت ملی ما را در منطقه و جهان تداوم بدهد. ریاست‌جمهوری قدرتی است که ملت در اختیار منتخب قرار می‌دهد؛ دو انتخابات 92 و 96 با مشارکت 73 درصدی برگزار شد و باید تلاش کنیم این انتخابات نیز شاهد رشد میزان رأی‌دهندگان باشیم.

دکتر روحانی درباره ترکیب نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار داشت: معلوم نیست شورای نگهبان نامزدی که می‌داند پوششی است را چطور تأیید صلاحیت می‌کند؟ کسی که مرتب می‌گوید اگر من رئیس‌جمهور شدم این کار را می‌کنم و می‌دانند قرار است به نفع دیگری کنار برود، پس دارد دروغ می‌گوید و با این دروغ اصولاً نمی‌تواند در نظام جمهوری اسلامی مسئول شود.

رئیس‌جمهور ایران در دولت‌های یازدهم و دوازدهم افزود: در مناظرات انتخاباتی وظیفه حداقل دو نفر هتاکی و فحاشی است. توهین آن‌ها به حسن روحانی و دولت تدبیر و امید نیست، هدف آن‌ها مبارزه با تفکر تعامل با جهان است. این نشان می‌دهد دو نوع تفکر در جامعه وجود دارد؛ یک تفکر تعامل سازنده با جهان است و تفکر دیگر می‌گوید هیچ راهی جز جنگ و مقابله با قدرت‌های جهان و شکست آن‌ها نداریم و هیچ‌وقت در سازمان ملل و مذاکره با کشورهای بزرگ پیروز نمی‌شویم، همیشه شکست می‌خوریم و راه آن تعامل نیست. درحالی که سند چشم‌انداز 20 ساله به صراحت بر تعامل سازنده تأکید دارد. اینکه آن‌ها ناراحت و عصبانی هستند و تا زنده‌اند نمی‌توانند بگذرند، اینست که در دولت 8 ساله تفکر آن‌ها را شکست دادیم و به مردم اعلام کردیم مسیری که آن‌ها می‌روند غلط است؛ با دنیا می‌شود تعامل کرد.

او در ادامه گفت: در تفکر آن‌ها مدیر خوب، مدیری است که آن‌ها تأیید کنند نه اینکه شایستگی‌اش را داشته باشد. درحالی که شایسته‌سالاری یک اصل است. هر کسی دارای هر تفکری باشد، باید در چارچوب شایستگی‌هایش از او استفاده کنیم. نمی‌شود از 85 میلیون نفر 70 میلیون را بگذاریم کنار، بگوییم فقط با آن 15 میلیون می‌خواهیم کار کنیم.

دکتر روحانی به مقایسه سه سال دولت سیزدهم با سه سال ابتدای دولت یازدهم پرداخت و اظهار داشت: هیچ وقت در تاریخ ایران بعد از جنگ جهانی دوم سه سال متوالی تورم 40 درصدی نداشتیم. در این 3 سال تورم بالای 40 درصد بود. شاخص فلاکت در این 3 سال، در تاریخ قبل و بعد از انقلاب بی‌نظیر بود. شاخص فلاکت در سال 1401، 54 درصد بود. در ابتدای سال 92 شاخص فلاکت 42 درصد بود که در سال 95 به 19 درصد و سال 96 به 20 درصد رساندیم. اولین دولت پس از انقلاب بودیم که دو سال و نیم متوالی تورم تک‌رقمی داشتیم. رشد اقتصادی سال 91 منهای 8.5 درصد بود. سال قبل از آن هم منفی بود. در 4 سال اول رشد اقتصادی به طور متوسط 4.6 درصد بود. در سال 1395 با 14.2 درصد، اولین رشد اقتصادی دنیا را داشتیم. در 32 ماه دولت یازدهم نرخ دلار حدود 9 درصد افزایش پیدا کرد. در 32 ماه اخیر نرخ دلار 152 درصد افزایش پیدا کرده است. در 32 ماه نخست دولت یازدهم قیمت سکه 11 درصد کاهش پیدا کرد. در 32 ماه اخیر قیمت سکه حدود 300 درصد افزایش پیدا کرده است؛ از 11 میلیون تومان در آخر دولت دوازدهم به بالای 40 میلیون رسیده است. 32 ماه دولت یازدهم را با سیزدهم در همه حوزه‌ها با هم مقایسه کنید.

رئیس دولت تدبیر و امید اظهار داشت: در آغاز دولت یازدهم بنزین و گازوئیل وارد می‌کردیم و قبل از آن بنزین پتروشیمی آلوده به مردم می‌دادند. در همه این‌ها خودکفا و صادرکننده شدیم. در آغاز دولت یازدهم 52 میلیون لیتر بنزین تولید می‌شد که به 110 میلیون لیتر رساندیم و کیفیت آن یورو 4 و 5 بود. پس از آن در مقطعی روزانه 40 میلیون لیتر بنزین صادر کردیم. فقط در سال 1399، ما 13 طرح پتروشیمی افتتاح کردیم.

دکتر روحانی به ادعاهای برخی نامزدهای انتخابات در مناظره‌ها درباره واردات واکسن کرونا نیز پاسخ داد: به دروغ می‌گویند کسی به ما واکسن نداد تا در داخل واکسن تولید و تزریق کردیم بعد به ما واکسن دادند. واکسن داخلی اواخر خرداد 1400 از معاونت غذا و دارو مجوز تزریق گرفت. من در پائیز 99 در نامه‌ای صراحتاً به وزیر بهداشت و درمان دستور دادم با هر شرکت و کشوری که واکسن مورد اعتماد تولید می‌کند فوراً برای خرید واکسن وارد مذاکره و عقد قرارداد شوند. در ستاد ملی کرونا هم اعلام کردم که ما نیاز به 180 میلیون دوز واکسن داریم و باید خریداری شود. ما واکسن خارجی را در بهمن 1399 وارد و به کادر پزشکی تزریق کردیم. قبل از دی‌ماه 1399 مذاکره کردیم. با اسپوتنیک قرارداد 60 میلیون دوز واکسن بستیم که نتوانستند به تعهداتشان عمل کنند. با چین برای سینوفارم مذاکره کردیم و قرارداد خرید 30 میلیون دوز واکسن بستیم. 16 میلیون و 800 هزار دوز واکسن از کواکس خریداری کردیم. چند میلیون دوز واکسن هم اهدایی ژاپن و امارات داشتیم. از چند کشور اروپایی آسترازنیکا خریدیم. قرار بود بهارات هند 10 میلیون دوز واکسن تحویل دهد که نتوانستند. می‌خواستیم 14 میلیون دوز واکسن با کوبا تولید کنیم که عملاً آن‌ها هم مشکل پیدا کردند. عده‌ای می‌گفتند اصلاً واکسن نخرید، ما مرداد یا شهریور به شما 50 میلیون دوز واکسن می‌دهیم. مصاحبه کردند و روبه‌روی دوربین دروغ گفتند. آن‌ها باید مؤاخذه شوند و جواب دهند که چرا دروغ گفتند و به ما توصیه کردند و اعلامیه دادند واکسن از خارج نخریم. ما که گوش نکردیم و واکسن وارد کردیم. البته بخشی از خریدها به خاطر شروع موج پنجم کرونا با تأخیر مواجه شد ولی آنچه در دولت سیزدهم تزریق شد، واکسن‌هایی بود که در دولت دوازدهم خریداری کرده بودیم.

دکتر روحانی تصریح کرد: ما باید به مردم بگوییم عده‌ای هستند که هم شعارشان اینست و هم عملشان خواهد بود؛ ادامه این 3 سال. مردم ادامه 3 سال گذشته را می‌خواهید؟ همین 40 درصد تورم و فلاکت 54 درصد را می‌خواهید؟ همین که در هیچ مذاکره خارجی موفق نباشیم را می‌خواهید؟ می‌خواهید تحریم باقی بماند؟ آن‌هایی که نگذاشتند تحریم حل شود به صحنه آمدند. مسأله برجام در اسفند 99 یا حداکثر در فروردین 1400 حل می‌شد. آقای دکتر ظریف طرحی به شورای عالی امنیت ملی آورد، زمان‌بندی کرده بود. تقریباً اواخر فروردین 1400 توافق نهایی می‌شد. در شورای عالی امنیت ملی با اکثریت قاطع آرا تصویب شد. فقط یک نفر مخالف بود؛ ولی نشد اجرا کنیم. بیشترین مانع همین قانون اقدام راهبردی مجلس یازدهم بود که بدترین قانون در تاریخ جمهوری اسلامی ایران است. ما از این قانون بدتر نداشتیم. قانونی که فقط توطئه بود برای اینکه دولت دوازدهم ناموفق شود و مردم نفس نکشند. من می‌دانم چه کسی طراحی کرده، چه کسی نوشته، کجا نشستند. آدم‌هایش را می‌دانم چه کسانی نوشتند. در چه اتاقی نشستند. همه را من می‌دانم. به مردم خیانت شد. چرا 300 میلیارد دلار در این سه سال به مردم صدمه زدند؟ سالی 100 میلیارد دلار، مستقیم و غیرمستقیم، از فروش نفت و پتروشیمی و تخفیف‌هایی که به دیگران می‌دهند، به مردم صدمه زدند.

روحانی ویژگی‌های کاندیدای مطلوب را بیان کرد: در این شرایط ما باید به دنبال تفکری برویم که مردم را از تحریم نجات می‌دهد. باید دنبال تفکر و فردی برویم که معتقد است باید تحریم برداشته شود. باید دنبال کسی برویم که معتقد است باید با دنیا حرف زد؛ می‌شود مسائلمان را با دنیا حل کرد. باید با غرب و شرق رابطه داشته باشیم. برویم دنبال کسی که در زندگی‌اش صداقت دارد. اصلاً مشکل ما دروغگویی است؛ آمار دروغ دادن، حرف دروغ گفتن و تهمت زدن است. اساس صدق و راستگو بودن است. اصل وفادار بودن به منافع ملی، ملت، نظام و انقلاب است و شجاع بودن. فردی که شجاع نباشد نمی‌تواند کاری بکند.

رئیس دولت تدبیر و امید افزود: باید کسی را انتخاب کنیم که صادق و سالم است. ببینید فساد با ما چه کرده است، چه فساد دبشی! چنین فساد دبشی نداشتیم؛ فساد بود قبلاً اما نه به این دبشی.

دکتر روحانی تأکید کرد: به این حرف‌ها هم گوش نکنیم که رئیس‌جمهور از قبل تعیین شده و اسمش معلوم است. ما باید کارمان را انجام دهیم. در سال 92 به خود من هم می‌گفتند که تو برای چه تبلیغ و صحبت می‌کنی؟ رئیس‌جمهور که معلوم و تعیین شده است! نباید به این حرف‌ها توجه کرد. ما باید با امید جلو برویم و تلاش کنیم. به نظر من این تلاش می‌تواند نتیجه دهد.

27219

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1925189