دوشنبه 16 مهر 1403

حضور سفیر بنگلادش در زنجان در راستای تحقق نقشه راه تجارت خارجی استان است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
حضور سفیر بنگلادش در زنجان در راستای تحقق نقشه راه تجارت خارجی استان است

زنجان - ایرنا - رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان زنجان گفت: سفر 2 روزه سفیر بنگلادش به زنجان و برگزاری نشست‌های مختلف در راستای عملیاتی کردن نقشه راه تجارت خارجی است که منجر به تعاملات و همکاری 2 طرف خواهد شد.

علی یگانه‌فرد روز پنجشنبه در نشست تجار و فعالان اقتصادی استان زنجان با سفیر جمهوری بنگلادش در ایران، افزود: جمعبندی جلسات و نشست‌ها به همراه پیشنهادات مربوطه جهت پیگیری برای عملیاتی شدن به سفارت این کشور ارسال می‌شود.

وی اظهار داشت: در این نشست‌ها مشخص شد که طرفین می‌توانند در حوزه‌های نساجی، کشاورزی، شیلات، دامداری، آی‌تی، پارک‌های علم و فناوری، دانشگاهی، گیاهان دارویی، گردشگری، صنایع دستی و گردشگریسلامت با یکدیگر همکاری مشترک داشته باشند.

یگانه‌فرد خاطرنشان کرد: در بخش صادرات و واردات نیز با توجه به ظرفیت‌های استان زنجان می‌توانیم نسبت به صادرات محصولات باغی از جمله کشمش، سیب، زردآلو، زیتون و پیاز و همچنین سرب، روی، مس، صنایع دستی و خدمات فنی و مهندسی برنامه‌ریزی کرد.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان زنجان افزود: در واردات نیز در حوزه نساجی می‌توان نسبت به واردات کنف، چرم، پوشاک و میوه‌هایی مانند موز و انبه اقدام کرد.

وی گفت: تلاش بر این است تا بتوانیم به زودی اولین جلسه تجار زنجان با یکی از اتاق‌های بازرگانی کشور بنگلادش را به صورت ویدئوکنفرانس برگزار کنیم.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان نیز با بیان اینکه این استان در میزان تولید برخی محصولات کشاورزی، دارای رتبه‌های ملی است، گفت: زنجان در تولید زیتون، رتبه یک کشور را دارد.

عبدالله جعفری با بیان اینکه زنجان، رتبه سه کشور در تولید لوبیارا دارد، اظهار داشت: در تولید زردآلو، فندق، توت‌فرنگی و پیاز رتبه پنج و در سایر حبوبات، سیب درختی، انگور و سیب زمینی نیز به ترتیب رتبه‌های 6، هشت، 9 و 10 را دارد.

وی خاطرنشان کرد: حسب شرایط اقلیمی، محصولات تولیدی استان زنجان از نظر کیفی، قابل رقابت با اغلب محصولات کشور و دنیا است.

جعفری افزود: استان زنجان وضعیت خوبی در کارخانجات و فرآوری کشمش دارد.

مسعود اطاعتی، مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری زنجان نیز گفت: پیشنهاد می‌شود کارگروه مشترکی با محوریت اتاق بازرگانی و با حضور نماینده استانداری زنجان و فعالان بخش خصوصی بنگلادش برای بررسی موضوعات مطرح شده، تشکیل شود تا بتوانیم این مسائل را به صورت فنی و کامل بررسی کنیم تا هم تعاملات و همکاری‌ها اجرایی شود و هم منجر به کسب تجربه و دانش جدید شود.

به گزارش ایرنا، گوسال اعظم سارکر، سفیر جمهوری بنگلادش در ایران برای تقویت همکاری و تعاملات 2طرف، طی سفر 2روزه به زنجان آمده بود که دیدار با استاندار، نشست کاری با رییس و هیات‌رییسه اتاق بازرگانی، بازدید از انجمن مهرانه، رختشویخانه و موزه مردان نمکی و همچنین بازدید از شرکت‌های آی‌تی مستقر در اتاق بازرگانی، بخشی از برنامه‌های این سفر بود.

در این نشست، چند تن از فعالان اقتصادی استان زنجان به ارائه نظرات و دیدگاه‌های خود و ظرفیت‌های همکاری پرداختند.

*س_برچسب‌ها_س*