دوشنبه 23 مهر 1403

حقوقدان کانادایی: اسرائیل به رژیم آپارتایدی تبدیل شده است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
حقوقدان کانادایی: اسرائیل به رژیم آپارتایدی تبدیل شده است

نیویورک - ایرنا - یک حقوقدان بین‌الملل و وکیل کانادایی، غصب زمین‌های فلسطین را نقض آشکار حقوق بین‌الملل دانست و گفت اسرائیل ثابت می‌کند که روز به روز به یک رژیم آپارتایدی تبدیل شده است.

"ادوارد کوریگن" روز پنج شنبه در گفت‌وگوی اختصاصی با ایرنا افزود: روز قدس امسال عرصه‌ای برای اعتراض به الحاق غیرقانونی بخشی از کرانه باختری از سوی رژیم صهیونیستی خواهد بود. این رژیم حقی برای الحاق هیچ قسمت از خاک کرانه باختری را نخواهد داشت و دادگاه لاهه و افکار عمومی جهانی با سیاست‌های آپارتایدی آن مخالف هستند.

وی ادامه داد: یکی از اصول بنیادین حقوق بین‌الملل غصب سرزمین با کاربرد زور است. مصداق این موضوع اسرائیل است که کرانه باختری را در سال 1967 اشغال کرد. اقدام دولت نتانیاهو برای الحاق شهرک ها و بخش های دیگری از کرانه باختری، صریحا از لحاظ حقوقی محکوم شده و دادگاه بین‌المللی لاهه نیز علیه آن رای داده است.

این حقوقدان کانادایی اظهار کرد: دادگاه بین‌المللی لاهه ساخت دیوار حائل در کرانه باختری از سوی اسرائیل را محکوم و تاکید کرده است شهرک‌های صهیونیست‌نشین غیرقانونی هستند و دولت اسرائیل به طور قانونی نمی‌تواند دست به الحاق هیچ بخشی از کرانه باختری بزند.

کوریگن تصریح کرد: طرح الحاق کرانه باختری، ضربه دیگری به راه حل 2 کشور است که از سوی جامعه بین‌الملل تایید شده است و سازمان ملل و اتحادیه اروپا با طرح نتانیاهو مخالف هستند.

وی افزود: حتی تا پیش از ترامپ، دولت‌های آمریکا چنین اقدامی را بدون انجام مذاکره با فلسطینی‌ها رد می‌کردند اما تغییر موضع ایالات متحده، نه تغییری در اصول حقوقی و نه در موضع سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا مبنی بر غیرقانونی بودن الحاق کرانه باختری به وجود نخواهد آورد. به خصوص که دادگاه بین‌المللی لاهه اجماع کامل بر غیرقانونی بودن سیاست‌های اسرائیل داشته و دارد.

این حقوقدان بین المللی تاکید کرد: افکار عمومی جهان مخالف این اقدام هستند و اسرائیل روز به روز ثابت می‌کند که به یک رژیم آپارتایدی تبدیل شده است.

کوریگن روز جهانی قدس امسال را دارای اهمیتی دو چندان برای اعلام مخالفت و اعتراض افکار عمومی جهانی به تلاش نتانیاهو برای الحاق کرانه باختری دانست و گفت: این روز که در سال 1980 از سوی آیت الله خمینی اعلام شد، نه تنها برای فلسطینی‌ها، بلکه برای تمام مسلمانان، مسیحیان و یهودیانی که برایشان قدس اهمیت دارد، مهم است.

وی ادامه داد: روز قدس و اعتراض افکار عمومی در آن تاکیدی بر قانون‌گریزی اسرائیل و زیرپا گذاشتن حقوق بین الملل از سوی اسرائیل است که به سیاست اشغال و تکه تکه کردن سرزمین فلسطین ادامه می‌دهد.

روز قدس هر سال در آخرین جمعه ماه رمضان از سوی مردم کشورهای مختلف برای اعلام پشتیبانی از مبارزه آزادیبخش مردم فلسطین علیه اشغال سرزمین هایشان، گرامی داشته می شود.

امام خمینی (ره) در سال 1357 با هدف پشتیبانی مردمی از فلسطین، آخرین جمعه ماه رمضان را به عنوان روز جهانی قدس نامگذاری کردند و خواستار تشکیل جبهه متحد اسلامی و انسانی برای تحقق حقوق مظلومان و مبارزه با ظالم و سیاست‌های آن‌ها تا فروپاشی استعمار و استبداد و ایجاد امنیت و آرامش در جهان شدند.

-

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*