پنج‌شنبه 19 مهر 1403

حمایت از 976 طرح فناورانه به همت بسیج علمی کشور + فیلم

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
حمایت از 976 طرح فناورانه به همت بسیج علمی کشور + فیلم

مهدی رحمتی، مسئول سازمان بسیج علمی و پژوهشی و فناوری کشور در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو ضمن تبریک هفته بسیج گفت: هفته بسیج امسال با سال‌های گذشته تفاوت دارد، شعار سال که توسط رهبر انقلاب انتخاب شده، ابلاغ سند جامع دفاعی - امنیتی کشور در بخش ملی و اعلام آن به بسیج علمی کشور و سند اعتلای 10 ساله بسیج که توسط رهبر به بسیج ابلاغ شده از عوامل تفاوت هفته بسیج امسال با سال‌های...

مهدی رحمتی، مسئول سازمان بسیج علمی و پژوهشی و فناوری کشور در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو ضمن تبریک هفته بسیج گفت: هفته بسیج امسال با سال‌های گذشته تفاوت دارد، شعار سال که توسط رهبر انقلاب انتخاب شده، ابلاغ سند جامع دفاعی - امنیتی کشور در بخش ملی و اعلام آن به بسیج علمی کشور و سند اعتلای 10 ساله بسیج که توسط رهبر به بسیج ابلاغ شده از عوامل تفاوت هفته بسیج امسال با سال‌های گذشته است.

وی ادامه داد: اولین عرصه در راهبرد دوم، عرصه علم و فناوری شناخته شده است و سیاست‌ها و اقدامات این سند که در حوزه علم و فناوری تبیین شده بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی است. سند اعتلای بسیج نحوه پیاده سازی سند بیانیه گام دوم انقلاب است و ذیل این اسناد بالا دستی ما نقشه‌ای با عنوان نقشه "راه بسیج علمی" در کشور تهیه، تدوین کرده و به کل کشور ابلاغ کردیم. رحمتی با اشاره به راهبرد‌های نقشه راه بسیج علمی کشور گفت: ذیل نقشه راه بسیج علمی، شش راهبرد اساسی در نظر گرفتیم. کمک به تحقق اقتصاد دانش بنیان، جریان‌سازی و ترویج گفتمان جهاد علمی در بین مردم و جامعه نخبگانی کشور از جمله راهبرد‌های بسیج علمی کشور است. نمایشگاه ملی و فناورانه دانش بنیان در ذیل راهبرد جریان‌سازی و ترویج گفتمان جهاد علمی کشور در جهت تقویت ظرفیت‌های علم و فناوری، تقویت روحیه امیدآفرینی و الگوسازی توسط جهاد در کشور با هزینه و زمان کمتر و سطح فناوری بالاتر دایر شده است.

مسئول سازمان بسیج علمی و پژوهشی و فناوری کشور ادامه داد: در این نمایشگاه 357 اثر منتخب استانی به دست ما رسید که مجدد در تهران مورد ارزیابی و داوری قرار گرفت و 145 طرح قابلیت حضور در نمایشگاه را داشتند. این طرح‌ها در حوزه‌های بدیع و نوظهور، دفاعی، معدن، سلامت، امنیت غذایی، انرژی و حمل و نقل در حال نمایش دستاور‌های هستند. وی با اشاره به نو بودن این نمایشگاه افزود: نمایشگاه ملی فناورانه امسال برای اولین بار در کشور برگزار شد. بسیج ظرفیت‌های علم و فناوری برای رسیدن به اهداف اسناد بالا دستی از جمله تحقق اقتصاد دانش بنیان یکمی از اثرات جنشواره و نمایشگاه است. هر کسی در عرصه علم و فناوری فعالیت می‌کند - فرقی نمیکند پرونده بسیجی داشته باشد یا نه - از لحاظ ما تفکر بسیجی و جهادی دارند و تحت حمایت‌های ما قرار می‌گیرند. رحمتی با توجه به شعار سال گفت: در راستای شعار سال و توجه به دانش بنیان تقریبا 14 طرح و دستورالعمل و ده‌ها شیوه نامه را تهیه، تدوین و ابلاغ کردیم. اکثر طرح‌ها در راستای دانش بنیان و کسب مرجعیت علمی در کشور است. یکی از طرح‌های مهم در این زمینه طرح "شرکت‌های دانش بنیان مردم پایه" یا به عبارت دیگر طرح باقرالعلوم در سازمان بسیج علمی کشور است. در آینده شاهد افزایش تعداد شرکت‌های دانش بنیان خواهیم بود. مسئول سازمان بسیج علمی و پژوهشی و فناوری کشور گفت: معاون علمی، پژوهش و فناوری به نمایندگی از همه اقشار دانشور بسیج این طرح را اماده و تدوین کرده است و در حال حاضر در کشور پیاده سازی می‌شود. ما 32 مرکز رشد و الگویی در کشور داریم و این مراکز رشد توانستند هزار نیاز فناورانه را احصا کنند. وی افزود: زنجیره تولید ایده تا رسیدن به ثروت و ورود به بازار در سازمان بسیج تکمیل شد. شرکت‌های مختلف در این حوزه ورود کردند که بتوانیم علاوه بر حمایت‌های مادی و معنوی بلاعوض، وام نیز به گروه‌ها فناور تعلق می‌گیرد. توانستیم سرمایه گذاری جسورانه و خطرپذیر 100 میلیار تومانی انجام دهیم و از اول سال تا اکنون 976 طرح مورد حمایت مستقیم بسیج علمی کشور قرار گرفته است. بسیج آمادگی دارد در هر مقطعی موانع و مشکلات شرکت‌ها را حل کند. رحمتی درباره وعده‌های مسئولین گفت: کار ما پس از این نمایشگاه شروع می‌شود. کمک می‌کنیم که محصولات های‌تک در مسیر تجاری سازی قرار بگیرد و حمایت‌های مالی آن انجام شود.