یک‌شنبه 10 تیر 1403

حملات تند ترامپ به بایدن با چاشنی سلامت روان / بایدن از خجالت رقیب خود درآمد / همه آنچه در نخستین مناظره نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا گذشت

وب‌گاه دنیای اقتصاد مشاهده در مرجع
حملات تند ترامپ به بایدن با چاشنی سلامت روان / بایدن از خجالت رقیب خود درآمد / همه آنچه در نخستین مناظره نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا گذشت

اولین مناظره مستقیم کارزار انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا، میان جو بایدن و دونالد ترامپ به میزبانی شبکه سی‌ان‌ان در آتلانتا آغاز شد.

اولین مناظره مستقیم کارزار انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا، میان جو بایدن و دونالد ترامپ به میزبانی شبکه سی‌ان‌ان در آتلانتا آغازشد. اکوایران به صورت زنده این رویداد را پوشش خواهد داد:

6:11: بایدن در نطق پایانی مناظره گفت: ما با وجود فجایعی که ترامپ به ما به انتقال داد، دستاوردهای زیادی داشتیم. من کاری کردم که کسی که زیر 400 هزار دلار درآمد دارد حتی یک دلار هم افزایش مالیات نداشته باشد. کاری کردم سیستم مالیاتی عادلانه‌ای داشته باشیم. اما این مرد مالیات شما رو زیاد کرد. ما دستاوردهای زیادی در تامین اجتماعی داشتیم. قیمت انسولین را کاهش دادیم. هم‌چنین در تامین داروهای مورد نیاز برای سالمندان دستاوردهایی داشتیم. من مطئمن شدم سیستم مراقبت از کودکان قدرتمندی داشته باشیم.

ترامپ هم در نطق پایانی گفت: بایدن مثل همه سیاستمدارها فقط می‌گوید این کار و ان کار را کنیم. فاجعه خروج از افغانستان نباید اتفاق می‌فتاد. ایران ورشکسته بود و نباید پولی برای حماس و حزب الله می‌داشت. دنیا به تو احترام نمی‌گذارد. ما ارتش را بازسازی کردیم. ما بزرگ‌ترین کاهش مالیات را داشتیم. ما ملت شکست خورده و در حال سقوطی هستیم اما این وضعیت ادامه نخواهد داشت و ما دوباره قوی خواهیم شد.

6:01: ترامپ گفت: من هر سال تست سلامت جسم و روان انجام میدم. من از نظر سلامت در وضعیت خوبی هستم. اما بایدن نمی‌تواند چنین کاری بکند. در یه مسابقه گلف راحت او ر شکست می‌دهم. من امیدوار بودم او رئیس جمهور خوبی باشد و من الآن یک جایی ریلکس می‌کردم. او رئیس جمهور بدی بوده و من میخواهم دوباره آمریکا را باشکوه کنم. سیاست‌های نظامی او دیوانه واره. او ما را به جنگ جهانی سوم می‌کشاند. کیم جونگ اون و شی جین پینگ و پوتین به او احترام نمی‌گذارند.

بایدن گفت: ما مترقی‌ترین کشور دنیا هستیم. متحدان ما به ما اعتماد دارند. اما او به دشمنان ما مثل پوتین و کیم جونگ اون نامه عاشقانه نوشت. من هر وقت بخواهی حاضرم با تو گلف بازی کنم. موافقی؟ تو اصلاً می‌توانی کیف خودت را حمل کنی؟ [پایان پارت دوم]

5:52: ترامپ گفت: من با سیاستمداران زیادی برخورد داشتم، اما هیچ دروغگویی مثل او ندیدم. او تامین اجتماعی را نابود کرده چون میلیون ها نفر به کشور ما آمده‌اند که این خدمات اجتماعی را صاحب شدند. مثل هیچ وقت مثل الآن خشم از مهاجرین در کشورمان ندیدم. چرا هیچ‌کس را به خاطر بحران افغانستان و مرزها اخراج نکردی؟ جو، به خاطر تو کشور ما نابود شده. او بدترین رئیس جمهور تاریخ ماست. او طرفدار مرزهای باز است. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که او بدترین است. هیچکس مثل من اقتصاد بی‌نظیر نداشت. او میخواهد مالیات همه را افزایش بدهد. بایدن از چین پول می‌گیرد. من از طریق وضع تعرفه بر چین پول زیادی برای آمریکا به دست آوردم. ما بدترین وضعیت را الآن با چین داریم. تو کشور ما را نابود کردی.

بایدن گفت: دلیل این که ما سریعترین و موفق‌ترین رشد اقتصادی را داریم به خاطر مهاجران است. 35 برنده جایزه نوبل اقتصاد هشدار دادند چند روز قبل که ترامپ رای بیاورد اقتصاد آمریکا نابود می‌شود. ما ایالات متحده آمریکا هستیم. من بدترین رئیس جمهور تاریخم؟ 158 تاریخ‌دان در حوزه ریاست جمهوری گفتند که ترامپ بدترین رئیس جمهور تاریخ است. او هیچ کاری در زمینه مراقبت از کودکان نکرد. طبقه متوسط توسط تو نابود شده. تو طبق آمارها بیشترین کسری بودجه در تاریخ آمریکا را داشتی. تو هیچ پیشرفتی در زمینه چین نداشتی و تراز تجاری ما با چین منفی بود.

5:41: ترامپ گفت: او باعث تورم شد که به خانواده های سیاه پوست و لاتین تبار آسیب زد. آن‌ها دیگر نمی‌توانند زندگی کنند. ما کشوری داشتیم در دوره من که بی نظیر بود. مهاجرین غیرقانونی که او اجازه داده مشاغل سیاه پوستان ما را اشغال کردند. جوبایدن مالیات را 4 برابر کرده، او بدترین رئیس جمهور کشورماست. او مالیات طبقه متوسط را بیشتر کرده است.

بایدن گفت: من کاری می‌کنم ثروتمندها سهم خود از مالیات را بدهند. ترامپ می‌خواهد تامین اجتماعی و مدیکر را نابود کند. ببینید کنگره جمهوری‌خواهان که از او حمایت می‌کند هیچ کاری در حمایت از سالمندان ما انجام نمیدهند. ما کاری کردیم که 40 میلیون نفر که بیمه نداشتند حالا می‌توانند طبق طرح ACA از خدمات سلامت برخوردار باشند.

5:22: ترامپ گفت: ما در 6 ژانویه توسط تمام دنیا مورد احترام بودیم تا اینکه او سر کار اومد. من هرگز نگفتم که در 6 ژانویه خشونت کنید. گفتم صلح آمیز باشد. نانسی پلوسی گارد ملی را در روز 6 ژانویه فرستاد. کمیته 6 ژانویه در کنگره باید همه زندان بروند چون راجع به اون روز دروغ گفتند.

بایدن گفت: او شورشی‌های 6 ژانویه را تشویق کرد. معاون او و همکارانش در کنگره به مدت 3 ساعت داشتند التماس میکردند که او کاری کند تا معترضین خارج بشوند. همه آن افراد باید در زندان بوده و پاسخگو باشند. اما او میخواهد همه ان‌ها را آزاد کند. من در مناظره چند سال قبل هم گفتم آیا گروه پسران مغرور رت متهم می‌کنی؟ او پاسخی نداد. او طرفدار این جور افراد است. این ایده که تو باید مصونیت داشته باشی چون رئیس جمهوری غلط است. چند میلیارد دلار به خاطر فسادهایی که داشتی پرداختی؟ مثل سکس با یک پورن استار. ما دیدیم که 6 ژانویه چه اتفاقی افتاد که حتی معاون خود این مرد مورد خطر قرار گرفت. دلیلی وجود داره که افراد سابقه کابینه خود او از جمله معاونش هم حاضر نیستند دیگه او را تایید کنند. (پایان پارت اول مناظره)

5:14: بایدن گفت: ما طرح آتش بس سه مرحله ای در غزه ارائه کردیم که توسط G7 هم مورد پذیرش بود. ما بمب‌های 2 هزار پوندی به اسرائیل ندادیم که افراد بیگناه رو بکشد. ما به اسرائیل کمک کردیم و در جریان حمله ایران با 300 موشک هیچکس آسیب ندید. حماس نباید ادامه پیدا کنه و ما باید جوری حماس را نابود کنیم که بن لادن را نابود کردیم. ما به درستی حماس را تضعیف کردیم.

5:09: ترامپ گفت: جنگ اوکراین هیچ وقت نباید آغاز می‌شد. او 200 میلیارد دلار به اوکراین داده است. هر وقت زلنسکی می‌آید آمریکا از ما پول می‌گیرد.

بایدن گفت: پوتین یه جنایتکار جنگی است. او می‌خواهد امپراطوری شوروی را احیا کنپ. تمام پول و تسلیحاتی که به اوکراین دادیم و بقیه شرکای ما هم به اندازه ما کمک کردند و همین است که ما را قوی کرده است. تا به حال‌اینقدر حرف احمقانه نشنیدم. این مردی است که می‌خواهد از ناتو خارج بشود. این مرد می‌خواهد به پوتین اجازه بدهد بر اوکراین و بعدش بر لهستان تسلط پیدا کند. من همه را همراه کردم تا جنگ به اروپا سرایت پیدا نکند.

5:01: ترامپ گفت: کهنه سربازهای ما باور دارند او بدترین رئیس جمهور ما بوده است. اگر رئیس جمهور واقعی داشتیم، روسیه هیچ وقت به اوکراین حمله نمیکرد. افراد زیادی به خاطر این کشته شدند. او در موضوع افغانستان ضعیف عمل کرد. و پوتین این ضعف رو تماشا کرد. هیچ ژنرالی به خاطر این لحظه شرم آور یعنی افغانستان اخراج شد. میلیون ها دلار تسیلحات در افغانستان جا گذاشتیم. اسرائیل در دوره من هرگز توسط حماس مورد حمله قرار نمیگرفت. چون ایران ورشکسته بود. کسی با ایران معامله نمی‌کرد و آن‌ها پولی برای حماس و تروریسم نداشتند. در دوره او دنیا نابود شده است.

بایدن: در دوره او ایران به عین الاسد حمله کرد و تعداد زیادی دارای آسیب مغزی شدند و اون هیچ کاری نکرد. کاری که ترامپ در اوکراین کرد این بود که پوتین گفت هر کاری میخواهی بکن.

4:56: ترامپ خروج از افغانستان را «خجالت‌آورترین روز» در تاریخ این کشور خواند. او گفت: «من از افغانستان بیرون می‌رفتم، اما با عزت، با قدرت و با قدرت از افغانستان بیرون می‌رفتیم».

اظهارات ترامپ به پاسخ به اظهار نظر بایدن بود که در مورد سلف خود گفت: «زمانی که او رئیس جمهور بود، هنوز مردم را در افغانستان می کشتند. او کاری در این مورد انجام نداد.»

4:53: ترامپ گفت: من قرص ضد بارداری را ممنوع نکردم. همه می‌خواستند حق تصمیم‌گیری راجع به سقط جنین به ایالت‌ها برگردد و من این کار را کردم. من به استثنا در موضوع سقط جنین باور دارم. در موضوعاتی چون تجاوز و زنای با محارم. اما مشکل دموکرات‌ها این است که رادیکال هستند. حتی در 9 ماهگی هم میخواهند سقط کنن. حتی بعد تولد بچه!

بایدن پاسخ داد: این ایده که حق سقط جنین را بدهیم به ایالت‌ها اشتباه است. زنان جوان زیادی که هستند که به آن‌ها تجاوز شده و در این زمینه مشکل دارند. من از قانون رو علیه وید حمایت می‌کنم. این ایده که سیاستمدارها راجع به زنان تصمیم بگیرند اشتباه است. پزشکان باید تصمیم بگیرند.

4:46: موضوع بعدی مورد بحث، قانون سقوط جنین در آمریکاست.

4:42: جو بایدن گفت: موقعی که دولت را تحویل گرفتیم که اقتصاد سقوط کرده بود، بیکاری افزایش پیدا کرده بود و فقط خود ترامپه که تصور می‌کند بهترین اقتصاد را داشت. از همه روسای جمهور بیشتر کسری بودجه داشت. بعد از هربرت هوور تنها رئیس جمهوریه که بیش از اینکه شغل ایجاد کنه شغل از دست داد.

اما ترامپ پاسخ داد: ما بهترین اقتصاد را در تاریخ آمریکا داشتیم. زمان ما همه چیز خوب بود.

4:36: دو نامزد بحث را در مورد اقتصاد آغاز کردند.

جو بایدن به رای دهندگان گفت که اقتصاد در حال شکوفایی است و به ندرت تا به حال بهتر از این کار کرده است - اگرچه، همانطور که او اغلب می گوید، هنوز کار برای انجام دادن وجود دارد. اما از نقطه نظر رئیس جمهور سابق دونالد ترامپ، "اقتصاد در حال سقوط است" و در آشفتگی کامل است.

4:26: جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، هنگام ورود به استیج مناظره، دست ندادند.

این دو نامزد آخرین بار در یک مناظره در سال 2020 ملاقات کردند، جایی که آنها همچنین به دلیل پروتکل های کووید -19 دست ندادند.

--> اخبار مرتبط

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.

حملات تند ترامپ به بایدن با چاشنی سلامت روان / بایدن از خجالت رقیب خود درآمد / همه آنچه در نخستین مناظره نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا گذشت 2