جمعه 14 اردیبهشت 1403

فرهنگی وب‌گاه خبر آنلاین

فرهنگی وب‌گاه خبر آنلاین

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ در آیین تجلیل از اعضای شورای سیاستگذاری و مدیران ارشد سی امین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم با بیان اینکه تقویت موسسات قرآنی در صدر حمایت های وزارت فرهنگ قرار دارد، گفت: بخش بین الملل نمایشگاه امسال شاهد حضور دو وزیر فرهنگ و مقاماتی از کشورهای اسلامی بود تا سالی باشکوه برای دیپلماسی قرآنی و مجامع قرآنی بین المللی آغاز شود.

مبلغ نوشت: ذهنیت علمای ما در اعصار گذشته، بخشی از سیره فاطمه زهرا سلام الله علیها را آنگونه که می‌پنداشت تفسیر کرد، نه آنگونه که بود! پیش از انقلاب فهم علما و جامعه متدینین از سیره آن بانو، لزوم پوشش وجه بود. از این‌رو وقتی شهید مطهری در بحث حجاب اثبات کرد که نه از قرآن و نه از سیره و سنت چنین چیزی برداشت نمی‌شود، به شدت از سوی حوزه و روحانیت و متدینین طرد شد!

بیراه نیست اگر به یاد هزار و یک شب افتاده‌اید. آنجا هم پای قصه‌گویی و تکنیک «روایت در روایت» در میان است اما برای ذکر افسانه پریان و حکایت‌هایی رازآمیز و جادویی که شهرزاد می‌خواست با آنها شهریار را بخواباند.

مبلغ نوشت: وقتی رسول الله را به عرش بردند حضرت دیدند یک زن مومنه‌ای در جهنم است. فرمودند جبرئیل! چرا این زن در جهنم است؟ جبرئیل عرض کرد: «لهره حبستها ثم ماتت» به خاطر گربه‌ای که این زن او را حبس کرده بود و در همان حال مرد. این زن با همه ایمانی که دارد باید در جهنم باشد.

دکتر محقق داماد: حکیمان باید جامعه دینی را از جهل نجات دهند. اندیشه‌ورزی براساس استدلال، برهان و جامعه را آشنا با خِرد کردن، کار حکیمان است و خِرد دینداری کردن و دینداری خرد ورزانه از ویژگی‌های حکیمان است.

مبلغ نوشت: غالب تأکید می‌کند که اعضای این گروه نوعا افرادی از طبقه محروم هستند و برخورد امنیتی با آنها درست نیست و خلاف قانون است، به خصوص که آنها هیچ سلاحی ندارند هرچند اعتراف می‌کند که مراسم مذهبی آنان با خشونت شدیدی همراه است و چیزی بیش از سینه‌زنی مرسوم شیعیان است.

رمان "در خواب هایم" نوشته مریم راهی و"حریم" نوشته صادق کرمیار دو اثر مناسبتی برای تولد امام رضا علیه السلام از نشر نیستان هستند که هم اکنون در دسترس علاقه مندان قرار دارد. می‌توان از این دو کتاب به عنوان رهیافتی تازه در رمان اجتماعی اعتقادی با درون‌مایه معناگرا یاد کرد

این روزها افراد مختلف با اهدافی مشابه یا متفاوت به استفاده از هوش مصنوعی در هنر بهره گرفته‌اند که در میان آن دست از کشورهایی که پایبند قانون کپی رایت هستند مشکلات حقوقی را ایجاد کرده است که می‌گویند در آینده خبر از یک فاجعه اخلاقی می‌دهد و سبب می‌شود خلاقیت شخصی در آن نادیده گرفته شود.

مهر نوشت: رضا داوری اردکانی گفت: فلسفه به معنای تفکر باید باشد تا کارها را تذکر دهد. البته اگر نباشد پریشانی و ندانم کاری همه جا را فرامی‌گیرد.

«پرواز همای» دوازده سال پس از اجرای اُپرت «موسی و شبان» در سالن والت دیزنی لس‌آنجلس، این اثر را در تور کنسرت‌هایش در ایران روی صحنه خواهد برد.

ایسنا نوشت: بازیگر به‌یادماندنی سریال‌های تلویزیونی که مدت‌ها پیش به واسطه بیماری و چهره رنجورش بسیاری از دوستداران و اهالی هنر را با شوک مواجه کرده بود، این روزها به گفته دخترش شرایط نسبتا خوبی دارد.

سوهانی درخصوص برنامه «شبکه نقد» که پنجشنبه‌ها ساعت 20 از رادیو نمایش روی آنتن می‌رود و به نقد اختصاصی تولیدات شبکه‌های نمایش خانگی می‌پردازد، صحبت و بر تعامل نزدیک و اهداف راهبردی مشترک با ساترا تاکید کرد.

برنامه محبوب و مناسبتی «با حسین (ع) حرف بزن» امسال در شبکه نسیم تولید نخواهد شد.

فرهیختگان نوشت: فیلمنامه‌نویس مطرح سینمای ایران معتقد است گسترش شبکه نمایش خانگی طی سال‌های اخیر باعث شد تا انحصار صداوسیما شکسته شود.

مهر نوشت: جاستین تریت برنده نخل طلای کن گفت تظاهرات فرانسه در مورد تغییرات حقوق بازنشستگی به شیوه‌ای تکان دهنده سرکوب شد و وی سیاست‌های فرهنگی دولت را هم به چالش کشید.

ایسنا نوشت: هادی مرزبان که قصد دارد برای دومین بار نمایش «نوبت دیوانگی» را روی صحنه ببرد، می‌گوید که بازیگران این نمایش را انتخاب کرده ولی منتظر مجوز شورای نظارت و ارزشیابی است.