شنبه 1 اردیبهشت 1403

فرهنگی وب‌گاه خبر آنلاین

فرهنگی وب‌گاه خبر آنلاین

مبلغ نوشت: رعایت حال پرسشگر از موارد اساسی در پاسخ‌گویی به سؤال است؛ دلیل آن هم گاه درنظرگرفتن سطح فهم پرسش‌گر است (یعنی نباید به همه افراد به یک‌گونه پاسخ داد) و گاه توجه به شرایط و حساسیت‌های اجتماعی. از آن‌جا که امامان معصوم در زمان حکومت‌های ستمگر بودند و خود و شیعیانشان در حال تقیه، سعی می‌کردند در موارد خاص این نکته را رعایت کنند تا مشکلی برای یاران و اصحاب ایجاد نشود.

ایسنا نوشت: سخنگوی نمایشگاه کتاب تهران از فروش 119 میلیارد تومانی نمایشگاه در بخش فروش مجازی و حضوری تا پایان روز پنجم خبر داد.

در جلسه نمایش فیلم 90 ساله «فردوسی» ساخته سپنتا گفته شد: این فیلم در دوره اول سینماسازی به عنوان فیلم نوروزی در سینما سپه نمایش داده شد و از نظر ژانر می‌توان آن را اولین فیلم تاریخ سینمای ایران دانست چون فیلمی است که فیلمنامه آن برای یک دوره تاریخی نوشته شده است.

فیلم سینمایی «یازده: یازده» با پایان فیلمبرداری برای تدوین به نیما جعفری‌جوزانی سپرده شد.

ایسنا نوشت: مسعود ده‌نمکی درباره شهید نواب صفوی فیلم سینمایی می‌سازد.

هرج و مرج‌های جهان یک علاقمند به بازیگری «آرتیست» عنوان نمایش جدیدی است که از اواخر اردیبهشت ماه در خانه نمایش دا روی صحنه می‌رود.

جلسه نقد و بررسی فیلم سینمایی «قطع فوری» عصر روز گذشته 23 اردیبهشت ماه با حضور مریم بحرالعلومی کارگردان و تهیه‌کننده، افسانه کمالی، سامان صفاری و غزال نظر به عنوان بازیگران فیلم، پدرام کریمی به عنوان منتقد مهمان و محیا ساعدی به عنوان مجری در پردیس سینمایی چارسو برگزار شد. تعدادی از عوامل و دیگر بازیگران فیلم و همچنین مسعود اطیابی و افشین علیزاده مهمانان ویژه این اکران و نشست نقد و بررسی...

از شب عید نوروز، مترصد این بودم که نمایشگاه بین‌المللی کتاب، چه‌وقت آغاز به کار می‌کند تا این نمایشگاه، نخستین نمایشگاه کتاب باشد که به‌عنوان مشتری و خریدار واقعی کتاب، آن‌هم به‌اتفاق خانواده، مراجعه و یکی‌دوسه کتاب برای دختر هفت‌هشت‌ماهه‌م تهیه کنم.

در دوازدهمین برنامه «مستندات یکشنبه» مولفه‌های ساخت اثری مثل «مادران میدان مایو» که در گذر زمان همچنان، طراوت و ماندگاری خودش را برای نسل‌های بعد حفظ کند، مورد بررسی قرار گرفت.

شاهنامه نگاری و نقالی ویژه برنامه بزرگداشت فردوسی با اجرای برنامه‌های متنوع با محوریت کودک و نوجوان در باغ کتاب تهران برگزار شد.

نویسنده مجموعه قصه‌های شاهنامه معتقد است: «در دنیای امروز، همه چیز آن‌چنان با شتاب پیش می‌رود که فرصت ارتباط گسترده از افراد گرفته و زبان آنان، به یک زبان خنثی تبدیل شده است؛ یعنی زبانی که از همه تعابیر، اصطلاحات و کنایه‌ها، تهی و به یک وسیله ارتباطی بی‌روح تبدیل شده است.»

ایرنا نوشت: صداپیشه عروسک «نوک طلا» گفت: خدابیامرز علی انصاریان در یک برنامه گفته بود که از عروسک مادربزرگه می ترسید؛ موضوعی که برخی دیگر هم به من گفته‌اند اما زمانی که این اثر را تولید می‌کردیم کسی ترس از این کاراکتر را مطرح نکرد.

ایرنا نوشت: ظاهرا قدیمی‌ترین ترجمه شاهنامه، ترجمه بنداری اصفهانی است که در قرن هفتم هجری به بیانی شیوا شاهنامه را به زبان عربی برگردانده است. این ترجمه جایگاه تاریخی - ادبی بی‌بدیلی دارد و این عمدتا به سبب نزدیکی نسبی زمان ترجمه به روزگار فردوسی و نیز استفاده مترجم از نسخه‌ای از شاهنامه است.

ایسنا نوشت: فریده سپاه‌منصور بازیگر پیشکسوت کشورمان که این روزها در نقش بی بی علی در «آکتور» دیده می‌شود، با تاکید بر اینکه فیلمنامه سریال او را جذب کرده است، می‌گوید: آنقدر خسته بودم که فکر نمی‌کردم تا مدت‌ها کار کنم اما وقتی قصه این سریال را شنیدم نتوانستم نه بگویم.

بازدید رهبرمعظم انقلاب از نمایشگاه کتاب و انتخابات ریاست جمهوری ترکیه از مهمترین تیترهای مطبوعات امروز است.

شاید به ظاهر جمع نقیضین باشد و به قول علما امری محال اما ما در این سرزمین پدیده هایی داریم که عمری است در کار تحقق بخشیدن به امور محالند و از جمله این امور دعوی انقلابی گری و ترویج تتلو و فیلم فارسی است.