جمعه 13 مهر 1403

خداحافظی مهدی قزلی از بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
خداحافظی مهدی قزلی از بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان

تهران - ایرنا - مراسم تکریم «مهدی قزلی» مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان در آستانه ادغام این بنیاد با دو نهاد دیگر وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معارفه سرپرست جدید برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محسن جوادی، معاون امور فرهنگ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم با اشاره به آشنایی سه‌ساله با مهدی قزلی در دوران حضورش در معاونت امور فرهنگی گفت: ضرورت‌های اقتصادی و اداری و بازتعریف فعالیتهای موسسات بر اساس مقتضیات زمانی، مجموعه وزارتخانه را به این نتیجه رساند تا موسسه فراگیری تشکیل دهد زیرا بسیاری از موسسات در ظرف زمانی خاصی ایجاد شده بودند و به ساماندهی نیاز داشتند. موضوع سختی بود و با همکاری دوستان به اینجا منتج شد. قصد ما این است که سویه فعالیتهای حوزه ادبی کمرنگ نشود بلکه تلاش خواهیم کرد ساختارها را کمی تغییر دهیم.

وی با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی و کاری مهدی قزلی گفت: آقای قزلی اگر کاری را قبول می‌کرد شبانهروز پیگیر آن بود و تمام هم و غم خود را صرف آن میکرد و نگاه اداری در کارش مطرح نبود. صراحت خوبی داشت و با کنایه یا در لفافه صحبت نمیکرد، گرچه صراحت در سیستم اداری چندان مطلوب نیست و ممکن است نارضایتیهایی ایجاد کند.

جوادی در این مراسم که عصر دوشنبه (12 خرداد) برگزار شد، با اشاره به تعامل مهدی قزلی با دیگر مدیران مجموعه گفت: تعامل خوبی با دیگر مدیران داشت و اختلافات را برجسته نمیکرد. همچنین وقتی کاری را شروع میکرد خود را درگیر مقدمات نمی‌کرد و به اصل کار میپرداخت. نکته مهم و تاثیرگذار دیگر در کارنامه فعالیت آقای قزلی، خلاقیت و نوآوری بود که متاسفانه برخی از آنها چندان برجسته نشدند مثل ویکی‌ادبیات یا پروژه سرباز فرهنگ.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه مدیریت فرهنگی مصداق صدقههای جاری مخفیه، فعالیتهایی است که افراد در آن چندان برجسته نمیشوند و در پشت صحنه حضور دارند. آقای قزلی نیز چنین ویژگی داشت و امیدوارم دیگر مدیران فرهنگی نیز چنین باشند.

محسن جوادی در پایان با معرفی بهروز جلالی به عنوان سرپرست جدید بنیاد گفت: مراحل پایانی ادغام در دست انجام است اما با توجه به طی شدن مراحل حقوقی، آقای جلالی زحمت مسئولیت بنیاد در دوران گذار را بر عهده خواهد داشت تا بتوانیم این مسیر را به نهایت برسانیم.

در ادامه مراسم همایون امیرزاده، مدیر مرکز روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به سابقه حضور شش ساله در معاونت امور فرهنگی گفت: در دوره حضور من در معاونت امور فرهنگی دوستی و مودتی میان مدیران مجموعه ایجاد شد که مدیون صالحی بود زیرا با جاذبه خود مدیران را به یکدیگر نزدیک میکرد.

وی ادامه داد: آقای قزلی بر سر مکان بنیاد سختیهای فراوانی کشید تا مکانی برای دور هم جمع شدن اهالی فرهنگ دستوپا کند. همچنین روحیه از خودگذشتگی داشت و در دو سه جایزه که میتوانست حضور داشته باشد، انصراف داد.

امیرزاده با اشاره به فعالیتهای استانی بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان نیز عنوان کرد: در دو سال اخیر به همراه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در 15 سفر استانی حضور داشتم و شاهد بودم چگونه حضور بنیاد در شهرهای مختلف موجب پرورش استعدادهای جوان شده است. این آموزش‌ها تاثیرات فراوانی داشتند و همواره در این سفرها برگزاری دورههای شعر و داستان به عنوان یک مطالبه جدی مطرح می‌شد.

مهدی قزلی نیز در پایان این مراسم با اشاره به تلاش همکاران مجموعه بنیاد در شش گذشته و همکاری آنها در برگزاری برنامهها گفت: در این شش سال به طور متوسط سالی چهارونیم میلیارد تومان بودجه گرفتیم که 40 درصد آن برای امور جاری هزینه میشد. در این بازه زمانی شش جشنواره جلال آل احمد، شش جشنواره شعر فجر، سه جایزه پروین و سه جایزه ملکالشعرای بهار را برگزار کردیم.

وی ادامه داد: همچنین سی دوره متمرکز آموزش شعر و داستان، ویکی ادبیات، سند ملی انجمن‌های ادبی، پروژه سرباز فرهنگ، پایگاه نقد فرهنگ، پایگاه نقد شعر و... از دیگر فعالیتهای بنیاد بودند.

در این مراسم اسماعیل امینی، احمد دهقان، شهریار عباسی و مهدی رشیدی مهرآبادی درباره مهدی قزلی به صحبت پرداختند.

*س_برچسب‌ها_س*