یک‌شنبه 9 اردیبهشت 1403

خضریان در جمع دانشجویان: گفت‌وگو در دانشگاه‌ها باید برقرار شود / انسجام جامعه نباید خدشه‌دار شود

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
خضریان در جمع دانشجویان: گفت‌وگو در دانشگاه‌ها باید برقرار شود / انسجام جامعه نباید خدشه‌دار شود

نماینده مردم تهران در جمع دانشجویان با بیان اینکه چرا کسانی که از ده سال پیش موضوع آزاداندیشی و گفت‌وگوی آزاد در دانشگاه‌ها مطرح شد این موضوع را جدی نگرفتند؟ تصریح کرد: البته الان هم نمی‌شود از گفت‌وگو دوری کرد و باید باب گفت‌و‌گو در مسیر را باز کرد.

- اخبار سیاسی -

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، علی خضریان نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی، در مراسمی که به همت انجمن اسلامی دانشجویان مستقل در دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار داشت: جامعه ما امروز درگیر حوادث فتنه‌گونی شده است که حق و باطل در آن سخت تشخیص داده می‌شود. جدای اینکه به‌دنبال بررسی زمینه‌های این موضوع باید بود، باید بپذیریم تا زمانی که حرف‌های کلان بزنیم نمی‌توان مشکلات را تبدیل به مسئله و به‌دنبال حل آن مسائل بود.

سخنگوی دولت در جمع دانشجویان: جمهوری اسلامی همیشه برای تحقق آزادی می‌کوشد / دولت از همان اول پیگیر ماجرای مهسا امینی بود حاشیه‌های تسنیم از حضور سخنگوی دولت در دانشگاه خواجه‌نصیر | بهادری جهرمی: "زن، زندگی، آزادی" شعار همه ماست

وی به برخی از ویژگی‌های چنین جامعه‌ای اشاره کرد گفت: از جمله شاخصه‌ها این است که افراد در تشخیص حق و باطل و معیار آن به‌دنبال اخبار و اشخاص هستند. ویژگی بعدی وجود شکاف طبقاتی، مشکلات معیشتی و نگاه‌های فرهنگی حاکم بر جامعه است که در زمینه دخیل هستند.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه در این شرایط نخبگان جامعه به‌جای گرفتن موضع صحیح، موضع باطل می‌گیرند و گروه‌های مرجع نیز در موضع سکوت قرار می‌گیرند، گفت: برخی افراد، حتی دوستان در برخی مواقع طوری موضع‌گیری می‌کنند که مرز بین دوست و دشمن سخت می‌شود و حتی به یکپارچگی ملی ضربه می‌زنند. این مسئله با سکوت گروه‌های مرجع به جامعه ملتهب دامن می‌زند.

خضریان با بیان اینکه جامعه برای رفتن به مرحله آرامش نیاز به گفت‌وگو دارد، افزود: شاید در برخی بخش‌ها مثل مقصد و غیره نشود گفت‌وگو کرد اما باید صدای جامعه در زمینه مسیر و راه جامعه شنیده شود.

وی تاکید کرد: در چنین وضعیتی امکان ابقای موضوعات بر مبنای باطل در جامعه نیست و هر چقدر موضوعات جدیدی در این زمینه مطرح شود باز هم این موضوع باقی نمی‌ماند.

نماینده مجلس با اشاره به نقش دانشگاه در این زمینه گفت: گفت‌وگوی اجتماعی در دانشگاه‌ها بروز و ظهور می‌یابد، محیط علوم انسانی در دانشگاه‌های ما نسبت به مسائل کشور دچار عقب‌ماندگی است. معتقدم تا زمانی که جامعه را به سمت اقناع اجتماعی ببریم آن هم با کمک نخبگان دانشگاهی این جامعه آرامش نخواهد داشت و مدام موضوعات مختلف ایجاد می‌شود.

خضریان ادامه داد: چرا کسانی که از ده سال پیش موضوع آزاداندیشی و گفت‌وگوی آزاد در دانشگاه‌ها مطرح شد این موضوع را جدی نگرفتند. آن هم در شرایطی که آرامش در جامعه حاکم بود؛ البته الان هم نمی‌شود از گفت‌وگو دوری کرد و باید باب گفت‌و‌گو در مسیر را باز کرد.

این نماینده مجلس تصریح کرد: گفت‌وگو به‌خصوص در دانشگاه‌ها و با کمک بچه‌های انقلاب در دانشگاه‌ها باید باب شود.

وی با اشاره به اینکه دنبال یک دستگی جامعه نیستیم، افزود: در عین اختلاف نظرها، وحدت اجتماعی باید حفظ شود. در خانواده کوچک هم اختلاف نظر است در خانواده بزرگ‌تر که جامعه است قطعا این اختلافات بیشتر است. البته قرار نیست در وحدت اجتماعی به‌دنبال حذف گروهی یا جریانی باشیم چون حذف راه حل نیست و قرار نیست در این وحدت گروه و دیدگاهی حذف شود‌.

خضریان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه جنگ نرم به دلیل ویژگی‌های خود قابل دیدن نیست و به همین دلیل واکسینه کردن جامعه در این بخش بسیار سخت است، تصریح کرد: باید بپذیریم ما در سه عرصه فکر، هنر و رسانه درگیر جنگ نرم هستیم و باید در این زمینه به دنبال واکسینه کردن جامعه باشیم.

وی در ادامه به سوالات دانشجویان پاسخ داد.

خضریان در پاسخ به سوال دانشجویی درباره برخورد سخت نیروهای حراست با دانشجویان گفت: برخورد سخت و نیمه‌سخت در این زمینه کمک‌کننده نیست. باید طرفین و نخبگان دانشگاهی بدانند در فضای غیرعقلانی این مشکل حل نمی‌شود برخورد سخت و نیمه‌سخت مسیر را تسهیل نمی‌کند. البته منکر این نیستیم اگر برخورد سختی از آن طرف رخ داد بی‌تفاوت بود.

وی تاکید کرد: البته معتقدم باید در گفت‌وگوها دنبال حل مسئله و موضوعات بود؛ کسی دنبال یکپارچه‌سازی نیست بلکه انسجام جامعه نباید خدشه‌دار شود.

خضریان در پاسخ به سوالی درباره موضع مجلس درباره فیلترینگ گفت: این را باید از آن دروغگویانی پرسید که زمانی که مجلس دنبال ضابطه‌مند کردن و سازماندهی کردن فضای مجازی بود مجلس را به‌دنبال فیلترینگ بودن خواندند. در حالیکه امروز می‌دانند فیلترینگ نیاز به قانون مجلس نداشت و حتی با رأی قاضی می‌تواند در این زمینه تصمیم بگیرد. مجلس آن زمان دنبال ساماندهی اختیارات موجود در این بخش بود که با دروغگویی سهم‌خواهان این موضوع از دستورکار خارج شد و دست مجلس در این زمینه کوتاه ماند.

وی تاکید کرد: قائل به فیلترینگ و اداره کشور بر اساس فیلترینگ نیستم.

حضور جالب و مثبت سخنگوی دولت در جمع دانشجویان معترض / «گفتگو، بهترین راهکار است»

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره برخورد خشن پلیس و نیروی انتظامی در اغتشاشات گفت: اگر اسناد و مدارکی در این زمینه دارد کمیسیون اصل 90 آماده پیگیری آن را دارد. تاکنون شکایت‌هایی شده که دنبال آن هستیم. البته باید تصویر کامل را دید آمار مجروحان و کشته‌شدگان نیروهای انتظامی و امنیتی، نسبت به شرکت‌کنندگان در اعتراضات گویای این است که خشونت در بین این نیرو نهادینه نشده است.

ادامه دارد...

خضریان در جمع دانشجویان: گفت‌وگو در دانشگاه‌ها باید برقرار شود / انسجام جامعه نباید خدشه‌دار شود 2