دوشنبه 16 مهر 1403

خلیل آباد با کمبود نیرو برای حفاظت از منابع طبیعی مواجه است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
خلیل آباد با کمبود نیرو برای حفاظت از منابع طبیعی مواجه است

مشهد - ایرنا - رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان خلیلآباد گفت: برای حفاظت از عرصههای طبیعی این شهرستان سه نیروی حفاظتی وجود دارد که با توجه به وسعت این عرصه 2 نفر دیگر مورد نیاز است.

مهدی مظفرجلالی روز شنبه به در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: گرچه در راستای حفاظت از عرصههای منابع طبیعی با کمبود نیرو مواجه هستیم اما با حضور مداوم نیروها در این عرصه، تخریب و تصرف به حداقل رسیده است.

وی ادامه داد: طی سال گذشته سه هکتار از عرصههای منابع طبیعی متصرفی، رفع تصرف شده و با توجه به شدت برخورد دستگاه قضایی، اجرای کامل حکم برخورد با متصرفین بازدارنده است.

رییس اداره منابع طبیعی خلیل آباد گفت: به منظور حفاظت بهتر از عرصه‌های منابع طبیعی، به‌روزرسانی تجهیزات نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی از جمله استفاده از پهپاد و ماهواره ضروری است.

وی افزود: از وسعت 176 هزار و 750 هکتاری شهرستان 133 هزار و 450 هکتار آن دشت و کویر و 43 هزار و 300 هکتار کوهستان و تپه ماهور است.

مظفر جلالی ادامه داد: عرصههای منابع طبیعی شهرستان به دلیل شرایط خاص آب و هوایی در جنوب آن اغلب اراضی بیابانی و مراتع فقیر تا خیلی فقیر و کویری است و در شمال شهرستان مراتع با پوشش متوسط است که پوشش گیاهی غالب مراتع شهرستان انواع گونههای درمنه، اسپند، تلخه بیان، شیرین بیان، کنگر، انواع شور، عجوه و اشنیان می‌باشد.

وی گفت: عوامل انسانی شامل تخریب و چرای دام موجب تخریب بیشتر عرصه‌های منابع طبیعی در منطقه شده است و به خاطر بلایای طبیعی و دستکاریهای انسانی از قبیل تخریب و بوته کنی، چرای بیش از حد و خارج از فصل چرا، بیابان‌های شهرستان در حال گسترش است.

رییس اداره منابع طبیعی خلیل آباد افزود: برخی حوزهها نیاز به اجرای عملیات آبخیزداری مکمل دارد که در صورت بروز سیلاب‌های شدید، کنترل کامل سیلاب میسر باشد.

وسعت مراتع شهرستان خلیل‌آباد حدود 140 هزار هکتار، جنگلهای دست کاشت تاغ 16 هزار هکتار و جنگل طبیعی بادامشک 360 هکتاراست.

خلیل آباد در 242 کیلومتری مشهد قرار دارد.

*س_برچسب‌ها_س*