یک‌شنبه 30 اردیبهشت 1403

خیانت آشکار دولت روحانی به پیام رسان های داخلی

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
خیانت آشکار دولت روحانی به پیام رسان های داخلی

آل داوود با اشاره به پروژه نفوذ و خیانت دولت دوازدهم در پیام رسان های داخلی گفت: عدم حمایت از نخبگان این حوزه تنها نتیجه آن مهاجرت است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سید علیرضا آل داوود، پژوهشگر فضای مجازی و رسانه در گفتگو با صبح زاگرس، در خصوص حمایت از پیام رسان های داخلی گفت: ببینید در بحث اقدام تروریستی سایبری "گوگل پلی" مبنی بر حذف اپلیکشن های "روبیکا" و "ذره بین"، نکته اول این است که ما در یک استعمار فرانو از سمت غرب قرار گرفته ایم و معتقدیم کشورمان در فضای سایبر آن هم در سطح کامل، توسط سرویس ها و پلتفرم های آمریکایی صهیونیستی اشغال شده است.

وی افزود: به عنوان نمونه در پلتفرم های اینستاگرام، فیسبوک، واتس آپ و دیگر سرویس ها و پیامرسان های خارجی این موضوع کاملا مشهود است در حالی که متاسفانه در 8سال عمر دولت روحانی ما شاهد نفوذ گسترده، تسخیر و محاصره تبلیغاتی و رسانه ای دشمن بودیم.

آل داوود ادامه داد: متاسفانه به دلیل فقدان راهبرد حاکمیت سایبری در سطح کشورمان درحال آسیب های جدی هستیم، که اگر حاکمیت سایبری ما مستقر شده بود و نیز موضوع بسیار مهم "شبکه ملی اطلاعات" به عنوان قدم نخست و بسیار مهم حاکمیت سایبری را در داخل کشور می داشتیم، حتما اقدامات و تبیین صحیحی برای مقابله با این موضوعات مهم انجام می دادیم.

پژوهشگر فضای مجازی و رسانه درادامه هم گفت: بنابراین نکته بعد هم بحث نداشتن قانون است که شایدهمین قانونی که در مجلس شورای اسلامی تحت نام حمایت از حقوق کاربران مطرح شد، اگر تصویب شده بود بسیار دقیق و حقوقی می توانستیم علیه گوگل هم اقدام کنیم.

وی افزود: به هرحال جای کار بسیار وجود داشت که متاسفانه این قانون هم با هوچی گری و حمله واینرهای اجاره ای اینستاگرامی و کانال های اجاره ای تلگرامی روبرو شد که درنتیجه هم با روند بسیار کندی در تصویب قانون مواجه هستیم و لذا شایسته است که در این فضا بیشتر مراقب کنیم.

آل داوود تصریح کرد: نکته قابل ذکر این است که در کشورمان به دلیل فقر سواد رسانه ای در بین مدیران، مسئولین و مردم، متاسفانه خیلی زود هم تمامی تحقیقر کردن های اینستاگرم، گوگل و نیز تمام دخالت هایشان در کشورمان را فراموش می کنیم چرا که حقیقتا این پلتفرم ها و سرویس ها بستر فتنه های مختلفی درون کشورمان بودند که نتیجه ای جز زیان های هویتی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی نداشته است.

پژوهشگر فضای مجازی و رسانه درادامه هم گفت: بنابراین از بستر همین سرویس های آمریکایی صهیونیستی هر روز آسیب های جدی بیشتری در سطح جامعه را نظاره گر هستیم که برای این موضوع مهم بایستی خیلی زودتر چاره اندیشی کنیم و در کنار راه اندازی شبکه ملی اطلاعات نیز بحث ارتقای سواد رسانه ای مردم را هم باور داشته باشیم.

وی درادامه اظهارکرد: با این وجود نیز در بحث حمایت از پیامرسان های داخلی این نکنه هم حائز اهمیت است چرا که پیام رسان های داخلی دو جنبه اساسی دارند، اینکه بدانید که یک پیامرسان در لبه تکنولوژی سطح دنیا قرار دارد هرچند خیلی از کشورهای دنیا پیام رسان خاصی برای خودشان تعریف نکرده اند درحالی که از ظرفیت همین پیام رسان های آمریکایی اما با قوانین و چارچوب های دقیق خودشان بهره می برند.

آل داوود ادامه داد: به عنوان نمونه هم قوانین اتحادیه اروپا برای تمام سرویس ها و خدمات پلتفرم های آمریکایی اجرا می شود، مثل قانون (GDPR) که قانون ضد انحصاری است که در اتحادیه اروپا وجود دارد و به تبع درکشورهای مختلف اروپایی هر کدام به نسبت قوانین داخلی شان به این پلتفرم ها نیز امر و نهی جدی دارند که تحت قوانین کشورشان هم مدیریت می شود.

پژوهشگر فضای مجازی و رسانه درادامه هم گفت: اما نکته مهمی که وجود دارد این است که پیامرسان های داخلی حاصل دسترنج جوانان نخبه کشورمان هستند که اگر از این تلاش ها نیز حمایت و دفاع نکنیم به هر حال جوانان نخبه کشورمان مجبور به مهاجرت می شود که در بلند مدت نیز برای کشورمان هم خطرناک خواهد بود.

وی افزود: مردم ما باید بدانند که در دولت هشت ساله روحانی به سرویس ها و پیامرسان های داخلی نیز خیانت شد، هرچند امیدواریم که در دولت سیزدهم هم با وجود دکتر "زراع پور" از پیامرسان های داخلی و ایرانی خیلی خوب حمایت شود و در این دولت هم بحث راه اندازی شبکه ملی اطلاعات، حمایت از پیامرسان ها و شبکه های اجتماعی ایرانی را داشته باشیم تا مردم عزیزمان با اعتماد از حاصل دسترنج نخبگان کشورمان باعث رونق این فضا بشوند.

انتهای پیام /