جمعه 13 مهر 1403

دانشگاه علامه دارای غنی‌ترین کتابخانه در حوزه علوم انسانی است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
دانشگاه علامه دارای غنی‌ترین کتابخانه در حوزه علوم انسانی است

تهران - ایرنا - رییس کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه علامه طباطبایی، کتابخانه این دانشگاه را غنی‌ترین کتابخانه کشور در حوزه علوم انسانی و اجتماعی عنوان کرد و گفت: در دوران شیوع کرونا خدمات کتابخانه‌ای دیجیتالی با استقبال ویژه دانشجویان روبرو شد.

به گزارش روز سه شنبه دانشگاه علامه طباطبایی، مهدی طاهری افزود: مجموعه کتابخانه‌ای این دانشگاه، یک کتابخانه دانشگاهی دیجیتالی دو وجهی است که بالغ بر یک میلیون ابزار محتوایی (345 هزار ابزار دیجیتالی و 650 هزار ابزار فیزیکی) دارد.

وی به شیوع ویروس کرونا (کووید 19) و تاثیری که بر ارایه خدمات کتابخانه ای داشت، اشاره کرد و یاداور شد: در این دوران به دلیل محدودیت‌های که در تعاملات انسانی پدید آمد و استفاده از راهکاری چون قرنطینه شدن و نظیر آن برای مصون ماندن از ابتلا به ویروس، موجب برجسته شدن و باز شکوفایی خدمات مجازی در کتابخانه‌ها شد.

وی ادامه داد: به دلیل تعطیلی کتابخانه‌ها، به عنوان یکی از مکان‌های پر خطر که امکان انتقال ویروس را از طریق تعامل کاربران (واسط و نهایی) با یکدیگر و تماس با منابع اطلاعاتی فیزیکی و ابزارهای مطالعه مانند میز مطالعه و جز آن فراهم می‌کرد، تنها شیوه ارایه خدمات، مجازی شد.

رییس کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه علامه طباطبایی خاطرنشان کرد: به عبارت دیگر، این گونه از خدمات کتابخانه‌ای، پیش از دوران کرونا نیز ارایه می‌شد و متداول بود اما در این دوران، استقبال ویژه ای از آن شد.

طاهری اظهار داشت: دسترسی به محتوای کامل تمامی بروندادهای علمی دانشگاه علامه (پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها، طرح‌های پژوهشی، کتاب‌ها، کارگاه‌های آموزشی و جز آن)، ارایه درختواره‌های گوناگون موضوعی، خدمات به گروه‌های ویژه کاربری مانند نابینایان و کم‌بینایان، خدمات مرجع الکترونیکی، خدمات تامین منابع و تحویل مدرک جامع و سریع، و نظیر آنها از مهمترین خدمات این کتابخانه دیجیتالی دو وجهی محسوب می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: کتابخانه‌های دانشگاه علامه طباطبایی، یک کتابخانه دیجیتالی دو وجهی هستند و شامل منابع یا مجموعه‌های دیجیتالی است خود این ویژگی، یعنی تمرکز بر کتابخانه دیجیتالی، بیانگر سطوح و تنوع خدمات این کتابخانه در دوران کرونا است.

رییس کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه علامه طباطبایی یادآور شد: کتابخانه‌ای که محوریت آن بر پایه منابع دیجیتالی و خدمات الکترونیکی است، بدون تردید در دورانی شبیه کرونا که دسترسی فیزیکی به کتابخانه‌ها محدود می‌شود، این کتابخانه عملکرد بسیار مثبتی دارد.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*