پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

داوود میرباقری فیلمنامه "نامیرا" را می‌نویسد

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
داوود میرباقری فیلمنامه "نامیرا" را می‌نویسد

محسن علی اکبری تهیه کننده سینما از همکاری داوود میرباقری نویسنده و کارگردان امام علی (ع) و مختارنامه برای نگارش فیلمنامه سینمایی "نامیرا" به کارگردانی شهریار بحرانی با موضوع قیام امام حسین (ع) خبر داد.

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، محسن علی اکبری تهیه‌کننده سینما اعلام کرد: رمان پرفروش «نامیرا» به قلم آقای «صادق کرمیار» که به زیور طبع آراسته شده است، استاد «داوود میرباقری» آن را به فیلمنامه در‌می‌آورد و قرار است بزودی توسط شهریار بحرانی کارگردانی شود.

او در خصوص تولید این فیلم اقتباسی از این رمان برجسته بیان کرد: این رمان تا به حال 80 بار تجدید چاپ شده و جزو رمان‌های پرفروش و پرمخاطب ایران است. یکی از نکات مهم و برجسته درباره این رمان این است که رهبر معظم انقلاب بر این رمان تقریظ زده‌اند و از نویسنده آن به‌خاطر نگارش آن تشکر کرده‌اند.

تهیه‌کننده «مریم مقدس» در ادامه بیان کرد: رمان «نامیرا» داستانی دقیق با استنادات مهم و محکم از واقعه کربلا است که نتیجه تحقیقات مفصل آقای کرمیار از این واقعه تاریخی است. این جزئیات باعث شده تا این رمان قابلیت ساخت یک فیلم سینمایی حرفه‌ای و فاخر را پیدا کند. داستان این رمان از زمان حرکت امام حسین علیه السلام از مدینه به سوی کوفه آغاز می‌شود. در این مسیر افرادی طبق مستندات تاریخی به کاروان آن حضرت می‌پیوندند که تأثیراتی که آنها از امام می‌گیرند جالب و خواندنی است.

وی با اشاره به اهمیت ساختن فیلم‌هایی با موضوع حادثه عاشورا و قیام امام حسین (ع) گفت: بعد از انقلاب اسلامی که به برکت خون و نهضت امام حسین (ع) بر پا شد، تنها دو اثر سینمایی «سفیر» و «روز واقعه» درباره حادثه عاشورا ساخته شده است و سینمای ما در این رابطه با خلاء فرهنگی بزرگی مواجه است. حتی در برخی از کشورهای منطقه فیلم‌هایی درباره امام حسن (ع) و امام حسین (ع) و دیگر ائمه اطهار در حال ساخت است که بعضاً سرشار از تحریفات تاریخی یا بیان‌گر نیات مغرضانه است. بنابراین تصمیم گرفتیم که با یاری خداوند و توسل به امام حسین (ع) این رمان را به صحنه تصویر در بیاوریم.

علی اکبری با اشاره به سوابق درخشان شهریار بحرانی مانند فیلم‌های مریم مقدس (س)، مُلک سلیمان نبی (ع) و فیلم‌های دفاع مقدس بیان کرد: این فیلم سینمایی توسط این کارگردان با سابقه و متبحر سینمای ایران ساخته می‌شود. تجربه خوب او در ساخت فیلم‌های تاریخی نقطه درخشانی در تولید این اثر خواهد بود.

او در ادامه گفت: ما جلساتی را با جناب آقای خزاعی رئیس سازمان سینمایی قبل از سال جدید داشتیم که او برای همراهی سازمان سینمایی در تولید فیلم اعلام آمادگی کامل کرد. در اواسط فروردین ماه مسیر تولید این فیلم را آغاز کردیم و پروانه ساخت را دریافت کردیم.

این تهیه‌کننده با سابقه سینمای ایران درباره نگارش فیلمنامه این اثر خبر داد: زحمت بازنویسی این فیلمنامه توسط استاد داوود میرباقری انجام می‌شود. باوجودی که این کارگردان و نویسنده بزرگ سینمای ایران در حال حاضر درگیر پروژه ساخت سریال فاخر تاریخی «سلمان فارسی» هستند، اما به‌خاطر عشق و علاقه‌ای که به امام حسین (ع) دارند، تصمیم گرفتند که نویسندگی کار را از ابتدا تا انتها انجام دهند.

وی در این رابطه توضیح داد: بدون شک سریال «مختارنامه» بهترین کار عاشورایی ما در عرصه تلویزیون است که یکی از بهترین و غنی‌ترین آثار نمایشی ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی محسوب می‌شود و حضور این هنرمند عزیز برای این پروژه افتخار است.

علی اکبری در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره زمان تولید فیلم گفت: امیدواریم با طی شدن مراحل نگارش فیلمنامه، بتوانیم اوایل مهرماه کار پیش تولید را آغاز کنیم. این فیلم می‌تواند منجر به ورود دیگر هنرمندان کشور به این عرصه مهم و زیربنایی عاشورا شود که در سینمای کشور مورد غفلت و بی‌توجهی قرار گرفته است. جالب است بدانید که ما با هرکدام از هنرمندان و بازیگران کشور از حوزه‌های گوناگون برای همکاری در این کار صحبت می‌کردیم، بی‌درنگ قبول می‌کردند که در این فیلم حضور بهم رسانند. حتی برخی از آنها که در جایگاه خود دارای نام و نشانی هستند، حاضر بودند که در هر بخشی از این پروژه به‌خاطر علاقه به امام حسین (ع) وارد شوند و سهمی از این کار را به عهده بگیرند. به عقیده من واقعاً دل هنرمندان کشور ما حسینی است و همگی با انگیزه جدی حاضرند در آثار عاشورایی همکاری کنند.

تهیه کننده نامیرا با انتقاد از برخی مدیران فرهنگی گفت: قاعده بر این است که مدیران برای فعالیت در فیلم‌های عاشورایی به سراغ هنرمندان بیایند اما در حال حاضر اوضاع برعکس است و این هنرمند است که باید سراغ مدیر برود. این کار بدون همکاری نهادهای فرهنگی و هنری شکل نمی‌گیرد زیرا تولید این آثار به‌خاطر فضاسازی تاریخی و قدیمی که دارند، بسیار پُر هزینه و گران است. امیدوارم با همکاری مدیران هنری کشور بتوانیم اثری فاخر و آبرومند برای سینمای ایران تولید کنیم و سومین اثر عاشورایی سینمای ایران را بعد از انقلاب بسازیم. برخی از مدیران در زمینه تولید فیلم‌های دینی و ارزشی شعار می‌دهند اما کمتر عمل می‌کنند؛ امیدوارم این‌بار با همکاری قابل قبول مدیران کشور بتوانیم این فیلم را با کیفیت بسیار خوبی تولید کنیم.

این سینماگر در پایان درباره امکان حضور «نامیرا» در جشنواره فیلم فجر امسال گفت: ما طبیعتاً دوست داریم که فیلم بتواند در جشنواره حاضر شود اما مبنای اصلی ما این است که فیلم در نهایت کیفیت و زیبایی ساخته شود و هیچ چیز از کیفیت فیلم کم نکند چرا که فیلم جایگاه و شأنیت بسیار بالایی به‌خاطر موضوعیت امام حسین (ع) دارد.

علی اکبری: «به خاطر هانیه» با واقعه کربلا همذات‌پنداری کرد احیای شورای سینما از حرف تا عمل / 8 ماه گذشت و خبری نشد