چهارشنبه 6 تیر 1403

دریاچه چیتگر خشک می شود؟ خشک شدن درختان پارک چیتگر با کاهش حق‌آبه‌

وب‌گاه عرشه آنلاین مشاهده در مرجع
دریاچه چیتگر خشک می شود؟ خشک شدن درختان پارک چیتگر با کاهش حق‌آبه‌

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران گفت: «سهمیه آبی خوبی برای درختان پارک چیتگر در نظر گرفته شده بود، اما متأسفانه در بازدید مجدد از پارک متوجه شدم حق‌آبه‌ای که در نظر گرفته بودند، به یک‌پنجم کاهش پیدا کرده است.» هر روز یک خبر تازه درباره فضای سبز و درختان تهران؛ از پرونده ساخت‌وساز در پارک‌های قیطریه و لاله تا آمارهایی از درآمد شهرداری از قطع درختان و توقف ساخت‌وساز...

هر روز یک خبر تازه درباره فضای سبز و درختان تهران؛ از پرونده ساخت‌وساز در پارک‌های قیطریه و لاله تا آمارهایی از درآمد شهرداری از قطع درختان و توقف ساخت‌وساز در باغ گیاه‌شناسی. خبرهایی که تنها در دوماه منتشر و موجب شدند موضوع حفاظت از باغ‌ها و فضاهای سبز تهران بیشتر از همیشه شنیده شود. حالا کارشناسان و مسئولان پیشین مدیریت شهری می‌گویند، در خیلی موارد درختان تهران عامدانه خشکانده شده‌اند و ساخت‌وسازهای دیگری در فضاهای سبز تهران انجام شده که چندان خبری نشده است.

چه خبر از درختان آفت زده چیتگر؟

چه خبر از درختان آفت زده چیتگر؟

«رضا بیانی»، سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران، درباره وضعیت درختان آفت زده چیتگر گفت: در حال حاضر درختان چیتگر قطع نشده است، در ابتدا باید توان اکولوژیکی را به درخت‌ها برگردانیم، سپس برای سرنوشت درختان تصمیم گیری شود.

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران گفت: «سهمیه آبی خوبی برای درختان پارک چیتگر در نظر گرفته شده بود، اما متأسفانه در بازدید مجدد از پارک متوجه شدم حق‌آبه‌ای که در نظر گرفته بودند، به یک‌پنجم کاهش پیدا کرده است.»

«رضا بیانی»، سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران، درباره وضعیت درختان آفت زده چیتگر گفت: در حال حاضر درختان چیتگر قطع نشده است، در ابتدا باید توان اکولوژیکی را به درخت‌ها برگردانیم، سپس برای سرنوشت درختان تصمیم گیری شود.

وی خاطرنشان کرد: باید ابتدا میزان آبی که حق آبه پارک چیتگر است، به پای درختان ریخته شود، سپس زمانی که آب‌رسانی به درختان صورت گرفت، عملیات گیاه پزشکی را روی درختان انجام شود و بعد از انجام تمام این فرآیند، درباره وضعیت درختان تصمیم گرفته شود که آیا باید قطع شوند یا خیر؟

بیانی همچنین درباره آسیب دیدن درختان سالم گفت: طبق الگویی که وجود دارد، ما حداقل تا شعاع 100 متر را سم‌پاشی می‌کنیم که آفت دیگر شیوع پیدا نکند، اما آب باید به پای درختان برسد، آن هم همه درختان پارک چیتگر که تقریبا 850 هزار اصله درخت است.

وی درباره‌ی سهمیه آب چیتگر گفت: سهمیه آبی خوبی برای درختان پارک چیتگر در نظر گرفته شده بود، اما متاسفانه در بازدید مجدد از پارک متوجه شدم، حق آبه‌ای که در نظر گرفته بودند، به یک پنجم کاهش پیدا کرده است. در واقع سهمیه‌ای که در جلسات گذشته بیان شد، صد لیتر بر ثانیه بود، که اکنون به حدود 10 تا 15 لیتر بر ثانیه رسیده است.

بیانی تصریح کرد: ما یک قرارداد 30 ساله‌ای با شهرداری منطقه 22 داریم، تمام درخت‌ها را سالم تحویل داده‌ایم اکنون به هر صورت باید حق آبه درختان پارک چیتگر تأمین شود. اگر آب به درختان نرسند، در سال آینده درخت‌های سالم آسیب خواهند دید.

وی اضافه کرد: زمانی که دما افزایش می‌یابد، درخت‌ها بیشتر به آب نیاز خواهند داشت، به طور مثال زمانی که یک درجه افزایش دما داشته باشیم، بین 15 تا 20 درصد نیاز آبی درختان بالا می‌رود.

دریاچه تهران هم خشک می شود؟ / حجم آب دریاچه چیتگر چقدر است؟

کم آبی چند ساله تهران، تبخیر آب و عدم تأمین حق آبه دریاچه چیتگر باعث شده بحران خشکی بیخ گوش این دریاچه قرار بگیرد و در پی این اتفاق با ورود اعضای شورای اسلامی شهر تهران و هشدارهای آنها برای تأمین این حق آبه؛ شهرداری تهران عزم خود را برای احقاق حق آبه این دریاچه جزم کرده است.

به گزارش عرشه آنلاین، دریاچه شهدای خلیج فارس؛ دریاچه‌ای مصنوعی با مساحت تقریبی 130 هکتار که در غرب تهران و منطقه 22 شهرداری و شمال پارک جنگلی چیتگر قرار گرفته است.

کم شنیده نمی شود اخباری از مشکل حق آبه تالاب های مختلف کشور مشکلی که هورالعظیم و گاوخونی با آن دست و پنجه نرم می کنند. در حقیقت موضوع حق آبه در کشور آنقدر جا نیفتاده و مهجور است که در حفظ دریاچه مصنوعی هم با معضل مواجه شده ایم. چندی پیش اخبار روند خشک شدن دریاچه آزادی منتشر شد؛ دریاچه‌ای که قهرمانان برخی رشته‌های ورزشی مانند قایقرانی در آن تمرین می‌کنند. این اواخر نیز به قدری تراز آبی آن کاهش یافته بود که با وساطت و رایزنی دو وزیر کابینه مشکل تا حدی رفع و رجوع گردید و حال صحبت از خطر در کمین دریاچه شهدای خلیج فارس است.

دریاچه چیتگر در حال خشک کردن تدریجی منطقه 22 است!

محمدباقر قالیباف در سال 89 کلنگ احداث دریاچه چیتگر را زد درحالی‌که جز چند آپارتمان حوالی آن ساخت‌وساز دیگری در منطقه 22 نبود و در طرح جامع هم به اذعان اعضای شورای شهر تهران تا 200 هزار نفر بارگذاری جمعیت دیده شده بود اما آنچه امروز در این منطقه شاهد هستیم، فارغ از دریاچه‌ای چشم‌نواز، جنگلی از برج‌هاست که گران و بدون سرانه خدماتی همچنان در حال بزرگ‌ترشدن هستند. به‌عبارت دیگر منطقه‌ای که به‌عنوان شُش‌های تهران و پهنه ویژه‌ای با کاربری تفرج و گردشگری و البته خدماتی در نظر گرفته شده بود، حالا نه‌تنها برای تأمین نیازهای خود دچار مشکلات اساسی است، بلکه حتی در تأمین سرانه‌های اساسی خود از جمله تأمین آب موردنیاز خود مانده است و شورایاران این منطقه وقتی به شورای شهر گزارش می‌دهند، عدم تأمین آب موردنیاز برای محلات و فضای سبز و خشک‌شدگی درختان در این محدوده جزء اولویت‌هایشان است. درباره چنین پروژه مهمی که یک منطقه و بخشی از یک شهر را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، مسئله تأمین آب موردنیاز اهمیت اصلی را دارد اما شهرداری تهران آب موردنیاز دریاچه چیتگر (شهدای خلیج فارس) را از کجا تأمین می‌کند و چرا درباره اخبار خشک‌شدن درختان و فضای سبز و پارک‌های اطراف دریاچه پاسخ روشنی وجود ندارد.

منبع: عالیجناب هم اکنون دیگران می خوانند -->

بیشتر بخوانید

دریاچه چیتگر خشک می شود؟ خشک شدن درختان پارک چیتگر با کاهش حق‌آبه‌ 2