یک‌شنبه 15 مهر 1403

دشمن‌شناسی رمز موفقیت امام (ره) بود / لزوم تبیین مکتب امام برای نسل جوان

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
دشمن‌شناسی رمز موفقیت امام (ره) بود / لزوم تبیین مکتب امام برای نسل جوان

حجت‌الاسلام مهران ذبیحی‌نژاد گفت: مکتب حضرت امام (ره) به جهانیان نشان داد که می‌توان در مقابل با نظام سلطه و قدرت‌های استکباری ایستاد، ابهت غرب و شرق را شکست و گفتمان جدیدی را مطرح کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا حجت‌الاسلام مهران ذبیحی‌نژاد، معاون تهذیب حوزه علمیه گچساران در گفت‌وگو با صبح زاگرس؛ در خصوص نقش مکتب امام (ره) در حفظ و تداوم انقلاب اسلامی گفت: آنچه از اندیشه امام خمینی (ره) استنباط می شود ما را به این نظریه رهنمون می کند که حضرت امام بر «بنای حکومت اسلامی در ام القری» به عنوان گام اولیه تاکید داشتند و در این رابطه آگاهی و بیداری را مقدم بر وجه عینی انقلاب یعنی تغییر نظام های فاسد و برقراری حکومت اسلامی می دانستند.

وی افزود: بنابراین حضرت امام (ره) صرفا پس از تحقق ثبات در «ام‌القری» و در صورت وجود امکانات و شرایط لازم و کافی بدنبال صدور انقلاب در سایر کشورهای اسلامی بودند که فراگیر شدن گستره نهضت اسلامی را مورد تاکید قرار می‌دادند که در این رابطه نیز هدف از ترویج و صدور انقلاب را ابتدا بیداری و تغییر افکار و اذهان می‌دانستند تا مقدمه‌ای برای خروج از زیر بار ظلم شود.

ذبیحی نژاد تصریح کرد: حضرت امام (ره) علاوه‌بر تحقق انقلاب بیرونی یا تحول مادی، انقلاب درونی را نیز شرطی اساسی در تحقق نهضت اسلامی می‌دانستند. حضرت امام (ره) علاوه‌بر تحول اساسی در تمامی ارکان سیاسی و اقتصادی و اجتماعی تحول فکری، عقیدتی و فرهنگی را نیز امری ضروری در تحقق انقلاب اسلامی می‌دانستند تا به‌عنوان یک نهضت فکری به تمام دنیا صادر شود و بساط استکبار را جمع و هیمنه مستکبرین را درهم شکند و مظلومین عالم را در مسیر مقاومت دربرار ظلم و استکبار جهانی بسیج کند و امروز رفته رفته به آرمان و نهضت حضرت روح الله نزدیک می شویم.

معاون تهذیب حوزه علمیه گچساران ادامه داد: با این وجود نیز نظریه امام راحل بر این بود که مولفه اسلام موجب پدید آمدن تحول روحی می شود چرا که هدفی عظیم یعنی پیاده شدن احکام خدا در روی زمین را مطرح می کند که اگر نصب العین ملت قرار گیرد در سایه آن وحدت و اتحاد و همدلی میان اقشار جامعه حاصل می شود و در سایه همین تحول روحی مبتنی بر اعتماد به خدا، بریدن از غیر او، شجاعت، استقبال از شهادت و تلقی آن به عنوان سعادت است که انقلاب بیرونی تحقق می یابد.

وی اظهارکرد: بر این مبنا حضرت امام راحل لازمه انقلاب را تغییر ادراک و نگرش عامه مردم نسبت به خویشتن و پدیده های بیرونی می دانند و در راستای نگرش رایج از روابط بین الملل که "تلقی از واقعیت مهمتر از خود واقعیت است"، بر این اعتقاد بودند که "تصور مردم از وضع اجتماعی عامل انقلاب است نه واقعیت وضع اجتماعی، از اینرو دیدگاه حضرت امام (ره) در مورد انقلاب را می توان رهیافتی ادراک دانست.

معاون تهذیب حوزه علمیه گچساران ادامه داد: مضاف بر اینکه انقلاب اسلامی ایران انقلابی تک بعدی و تک محوری و منحصر به تقاضاهای مادی نبود بلکه انقلابی چند بعدی بود که باعث شکوفا شدن استعدادهای مادی و معنوی شد و خواهان انقلاب ارزشی و معنوی نیز بود.

ذبیحی نژاد گفت: امام خمینی (ره) ضمن تاکید بر ماهیت ایدئولوژیک نهضت معتقد بود که این انقلاب سیاسی یا نیمه سیاسی نبود بلکه تمام اسلامی بود. به نظر امام راحل، انقلاب ایران هم از نظر محتوی و هم ظاهر اسلامی بوده است در صورتی که انقلاب های دیگر یا از هیچ لحاظ اسلامی نبوده اند و یا تنها از نظر ظاهر اسلامی بوده اند.

معاون تهذیب حوزه علمیه گچساران گفت: انقلاب اسلامی ایران از نظر ایشان تنها انقلابی است که در عصر فضا و تکنولوژی دارای جنبه مذهبی و اسلامی بوده و یک انقلابی الهی برای تحقق ارزش های اسلامی و دینی به شمار می رود.

وی افزود: حضرت امام ضمن تاکید بر عامل عقیده و ایمان و معنویت قیام و راه اسلامی و الهی نهضت انقلاب اسلامی ایران را " انقلاب ارزش ها" و به عبارت دیگر "انفجار نور" می داند که از آن لحاظ که برای خدا و ایمان و دستیابی به اهداف معنوی و متکی بر عقاید اسلامی بوده است.

ذبیی نژاد در پایان هم گفت: مکتب حضرت امام (ره) به جهانیان نشان داد که می توان در مقابل با نظام سلطه و قدرت های استکباری ایستاد و ابهت غرب و شرق را شکست و گفتمان جدیدی را نیز مطرح کرد، بنابراین تبیین اصول مکتب امام (ره) برای نسل جوان و نوجوان مان بسیار ضروری است.

انتهای پیام /