یک‌شنبه 8 مهر 1403

دلیل 95 درصد از تصادفات در کهگیلویه و بویراحمد عامل انسانی است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
دلیل 95 درصد از تصادفات در کهگیلویه و بویراحمد عامل انسانی است

یاسوج - ایرنا - مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: دلیل 95 درصد از تصادفات در این استان از بین عوامل گوناگون، عامل انسانی است.

محمد نصیری راد روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در بحث تصادفات سه عامل انسانی، جاده و وسیله نقلیه نقش دارد که بیشترین نقش را در این میان انسان به عهده دارد زیرا که انسان هم سازنده راه، سازنده وسیله نقلیه و راننده است.

وی افزود: تخطی از سرعت غیر مجاز، سبقت غیر مجاز، بی احتیاطی از جمله علت های مشخص شده از سوی پلیس برای تصادف های سال 99 بوده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: براساس بررسی های پلیس استان شاید تنها یک درصد سهم تقصیر در حوزه راهداری باشد زیرا تمامی تمهیدات ایمنی لازم از از سوی این اداره کل اندیشیده شده است.

نصیری راد با اشاره به 2 حادثه رانندگی هفته گذشته در تنگ کناره یاسوج و کمربندی یاسوج، تاکید کرد: در تنگ کناره راننده با وجود نصب تابلوی خطر با سرعت بسیار بالا به خاکریز سه متری و دیگری به سبب سبقت غیر مجاز به کامیون برخورد کرده اند.

وی ابراز داشت: با توجه به توپوگرافی خاص استان و وجود شیب های تند و قوس های موجود در برخی محور ها اما این اداره کل در سال 97 و 98، 99 برای رفع نقاط حادثه خیز استان در تلاش بوده است.

وی عنوان کرد: امسال به سبب شیوع ویروس کرونا، حجم ترافیک و تردد در تعطیلات چند ماه اخیر بسیار کم تر از مدت مشابه سال گذشته بوده اما تعداد فوتی ها در امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای کهگیلویه و بویراحمد افزود: 235 نقطه حادثه‌خیز کم‌هزینه زودبازده و حدود 16 نقطه حادثه خیز پرهزینه، طی سال های 97، 98 و اوایل 99 در نقاط مختلف این استان رفع شدند و سهم امسال نیز رفع 10 نقطه حادثه خیز پرهزینه دیگر است که همه این اقدامات در جهت ایمنی راه های استان انجام می شود.

نصیری راد عنوان کرد: سال 98، علت عمده تصادفات حدود 41 درصد تخطی از سرعت، 23 درصد انحراف و تجاوز به چپ، 16.6 توجه نکردن به جلو، 10 درصد رعایت نکردن حق تقدم و مابقی دیگر موراد بوده است.

وی ابراز داشت: در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد ازمجموع 6 هزار و 800 کیلومتر راه استان، 184 کیلومتر چهار خطه، 506 را اصلی و 1192 راه فرعی و مابقی راه ها روستایی است.

استان کهگیلویه و بویراحمد با جمعیتی حدود 723 هزار نفر جمعیت دارای هشت شهرستان، 17 بخش و یکهزار و 670 روستای دارای سکنه در جنوب غربی ایران واقع شده است.

بر اساس برآوردها هزینه هر کیلومتر بهسازی و آسفالت راه‌های اصلی در این استان حدود دو تا سه برابر استان‌های کویری است.

بر اساس آمار اورژانس کهگیلویه و بویراحمد حوادث رانندگی فروردین ماه و اردیبهشت ماه امسال در جاده‌های ارتباطی شهرها و روستاهای این استان، 17 کشته و یک هزار و 270 نفر مصدوم برجا گذاشته است.

*س_برچسب‌ها_س*