سه‌شنبه 3 مهر 1403

دوز سوم واکسن کرونا، آیا 3 دوز واکسن برای ایمنی کافیست؟

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
دوز سوم واکسن کرونا، آیا 3 دوز واکسن برای ایمنی کافیست؟

با تزریق دوز سوم واکسن کرونا می‌توان با تحریک تولید لنفوسیت‌های B بیشتر، ایمنی بدن را افزایش داد. ایمونولوژیست‌های دانشگاه واشنگتن بر این باورند که تزریق دوز بوستر یا همان دوز سوم می‌تواند به یکباره مقدار آنتی‌بادی‌ها را در بدن تا حد زیادی افزایش دهد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ دوز سوم واکسن کرونا، آیا 3 دوز واکسن برای ایمنی کافیست؟ طبق آخرین مقاله منتشر شده در پایگاه خبری Natur، واکسن‌های تزریق شده در دوز اول و دوم می‌توانند تولید سلول‌های ایمنی لنفوسیت را در بدن افزایش دهند ولی پس از گذشت چند ماه، مقداری از آنتی‌بادی‌های تولید شده، کاسته می‌شود. با تزریق دوز سوم واکسن کرونا می‌توان با تحریک تولید لنفوسیت‌های B بیشتر، ایمنی بدن را افزایش داد. ایمونولوژیست‌های دانشگاه واشنگتن بر این باورند که تزریق دوز بوستر یا همان دوز سوم می‌تواند به یکباره مقدار آنتی‌بادی‌ها را در بدن تا حد زیادی افزایش دهد. نتایجی که این محققان منتشر کرده‌اند نشان می‌دهد بدن افرادی که دوز سوم را دریافت کرده‌اند، در برابر بیماری کرونا و حالات شدید این بیماری از مصونیت بیشتری برخوردار است.

*س_ زمان مناسب تزریق دوز سوم واکسن_س*

دبیر کمیته علمی کشوری کووید 19 در سخنرانی اخیر خود اشاره کرده است که فاصله دوز دوم و سوم باید چیزی در حدود شش ماه در نظر گرفته شود ولی طبق جهش‌هایی که ویروس کرونا در ماه‌های اخیر داشته است، این فاصله به سه ماه کاهش پیدا کرده است. البته افرادی که دچار بیماری‌های سرکوب ایمنی و بیماری‌های نقص سیستم ایمنی هستند و یا افرادی که در کادر درمان مشغول به فعالیت هستند، لازم است که حتما با فاصله 3 ماه برای تزریق سومین واکسن خود اقدام کنند، زیرا که نگرانی‌ها درباره ریسک بیشتر کاهش ایمنی در بدن این افراد بیشتر است.

*س_ تاثیر دوز سوم واکسن کرونا بر اومیکرون_س*

معاون بهداشت وزارت بهداشت به افرادی که بالای 18 سال سن دارند، توصیه کرد تا پس از 3 ماه از تزریق دومین واکسن کرونا، برای دریافت سومین دوز اقدام کنند، زیرا دوز بوستر تا حد زیادی در کاهش احتمال ابتلا به سویه‌های جدید و خطرناکی مثل اومیکرون موثر است. در رابطه با تاثیر دوز سوم واکسن بر اومیکرون باید بگوییم که این ویروس به خاطر قدرت سرایت بسیار بالایی که دارد، می‌تواند با شروع پیک جدید باعث افزایش تعداد بستری و مرگ شود، بنابراین افراد باید با دریافت دوز سوم واکسن و همچنین رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تقویت سیستم ایمنی بدن، در کنترل شرایط وخیم شیوع سویه اومیکرون به دولت کمک کنند.

*س_ چه کسانی می توانند سومین دوز واکسن را دریافت کنند؟_س*

با توجه به اطلاعاتی که سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در اختیار وزارت بهداشت قرار داده است، کمتر از 6% مردم دوز بوستر را تزریق کرده‌اند، زیرا با توجه به کاهش تعداد مبتلایان بستری شده به کرونا در سراسر کشور افراد تمایلی برای تزریق دوز سوم نشان نمی‌دهند. در صورتی که تمامی افرادی که بالای 18 سال دارند و دو نوبت واکسینه شده‌اند، لازم است تا برای دریافت سومین واکسن اقدام کنند، زیرا واکسن‌هایی مثل سینوفارم، بهارات و برکت پس از گذشت 3 ماه نیاز به تزریق دوز بوستر دارند. در سراسر جهان تمامی افرادی که واکسن‌هایی با پلتفرم ویروس غیر فعال دریافت کرده‌اند، نیاز دارند تا با تزریق دوز بوستر، ایمنی بدن خود را در برابر ویروس و جهش‌های جدید آن افزایش دهند.

*س_ آیا می توان سومین دوز واکسن کرونا را متفاوت تزریق کرد؟_س*

افراد بسیاری هستند که تمایل دارند در دوز سوم یا همان دوز بوستر واکسن دیگری دریافت کنند. پایگاه خبری مجله آمریکایی تایم در رابطه با تزریق دوزهای تقویتی مطالبی منتشر کرده است که طبق گفته‌های مجله تایم می‌توان گفت که تزریق واکسن متفاوت در دوز سوم در افرادی که بیماری‌های نقص سیستم ایمنی ندارند، می‌تواند باعث افزایش ایمنی بیشتری شود. البته سازمان جهانی بهداشت با توجه به اینکه هنوز پژوهش‌های زیادی در رابطه با شیوه تزریق ترکیبی واکسن‌ها انجام نشده است، پیشنهاد داد که افراد تا جای ممکن سعی کنند همان واکسنی را که در دوزهای قبلی دریافت کرده‌اند را تزریق کنند.

*س_ بهترین انتخاب برای تزریق دوز سوم واکسن کرونا_س*
  • افرادی که برکت را در دوز اول و دوم تزریق کرده‌اند، باید برای دوز سوم، واکسن آسترزنکا یا همان برکت را دریافت کنند.
  • افرادی که واکسن هندی بهارات را در دوز اول و دوم دریافت کرده‌اند، برای دوز سوم باید واکسن پاستو کووک پلاس یا همان بهارات را دریافت کنند.
  • افرادی که دو دوز آسترزنکا تزریق کرده‌اند، باید همان واکسن را در دوز سوم دریافت کنند.
  • افرادی که در دو دوز اول، واکسن روسی اسپوتنیک را تزریق کرده‌اند می تواند در دوز سوم، واکسن اسپوتنیک یا پاستور کووک پلاس را دریافت کنند.
  • بهتر است افرادی که سینوفارم، برکت و یا بهارات را دریافت کرده‌اند تا حداکثر سه ماه بعد از تزریق دوز دوم، برای دریافت روز سوم اقدام کنند.

طبق سخنرانی دبیر انجمن متخصصین عفونی کشور، بهتر است تنها افرادی که در مشاغل پرخطر کار می‌کنند در نوبت سوم، واکسن‌های قوی‌تری مثل آسترزنکا و پاستو کووک را دریافت کنند و سایر افرادی که در دو دوز قبلی سینوفارم را تزریق کرده‌اند، بهتر است برای دوز سوم نیز همان سینوفارم را انتخاب کنند.

*س_ وضعیت تزریق دوز سوم در دنیا به چه صورت است؟_س*

لازم است بدانید که تا نیمه‌های آبان بیش از یک میلیون و 700 هزار نفر در سراسر جهان در کشورهایی مثل کانادا، برزیل، استرالیا، آلمان، ایتالیا، فرانسه، ترکیه، سنگاپور و امارات دوز یادآور یا همان بوستر را تزریق کرد‌ه‌اند. در کشور خودمان نیز واکسیناسیون دوز سوم از اواسط پاییز برای افرادی که بالای 60 سال دارند آغاز شده است و به ترتیب افرادی که 3 الی 6 ماه از تزریق نوبت دوم واکسن آن‌ها گذشته است، می‌توانند در صورتی که بالای 18 سال سن داشته باشند، برای دریافت دوز بوستر به مراکز تزریق واکسن در محل زندگی خود مراجعه کنند.

*س_ برای پیشگیری از ابتلا به سویه های جدید کرونا چه باید کرد؟_س*

تزریق دوز سوم واکسن بهترین راه کاهش احتمال ابتلا به گونه‌های جدید است ولی در کنار آن، تقویت سیستم ایمنی بدن با مکمل‌های خوراکی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیز اهمیت بسیاری دارد. بهتر است تا ریشه کن شدن نهایی بیماری کرونا و واکسینه شدن بیش از 80 درصد جمعیت کشور، از حضور در دورهمی‌ها، مکان‌های عمومی و شلوغ خود داری کنید. تا جای ممکن سعی کنید تا با پیروی از یک رژیم غذایی درست و سالم، سیستم ایمنی بدن خود را را تقویت کنید.

*س_ نوشیدنی و خوراکی‌های مفید برای پیشگیری از ابتلا کرونا _س*

یکی از بهترین خوراکی‌ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش احتمال ابتلا به بیماری کرونا و کاهش عوارض دوز سوم واکسن کرونا قهوه سوپریم گانودرما دکتر بیز است. وجود عناصر و ترکیبات موثر و فعال در این نوشیدنی باعث بهبود عملکرد لنفوسیت‌ها در بدن می‌شود. ترکیبات آلی و زیست فعال موجود در سلول‌های قارچ گانودرما می‌توانند با کاهش سرعت و افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن به شما کمک کنند. با مطالعات و تحقیقاتی که اخیرا بر روی خواص گانودرما انجام شده است، دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که مصرف یک الی دو فنجان قهوه گانودرما در روز می‌تواند به تنظیم و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند. برای مطالعه بیشتر و خرید قهوه گانودرما دکتر بیز اینجا کلیک کنید.

منبع: بیزما

دوز سوم واکسن کرونا، آیا 3 دوز واکسن برای ایمنی کافیست؟ 2