جمعه 28 اردیبهشت 1403

دکتر مصدق

دکتر مصدق

وب‌گاه فرارو

بعد‌ها و در جریان برگزاری دادگاه او قصد داشت با دادن دسته گل به قاضی، تصویر بی منطق و خشنی که از او ساخته شده بود، تلطیف کند... شعبان جعفری تا 28 مرداد در زندان باقی ماند. عکس شعبان جعفری در دادگاه به همراه باقی متهمان در روزنامه اطلاعات 28 خرداد 1332 منتشر شد.

وب‌گاه خبر آنلاین

اطلاعات آنلاین نوشت: 9 اسفند 1331 به پیشنهاد دکتر مصدق، شاه قصد خروج از کشور و سفر به عتبات را داشت که شعبان به همراه گروهی از اراذل و اوباش با تجمع در مقابل کاخ مرمر از رفتن شاه جلوگیری کرد. او با تهدید بازاریان، بازار تهران را به تعطیلی کشاند.

وب‌گاه عصر ایران

جالب است بدانیم حسن روحانی خود تجربه سرپرستی کوتاه مدت صدا وسیما (پس از صادق قطب زاده) را در اوایل جمهوری اسلامی دارد و پخش سریال‌هایی چون میشل استروگوف به رغم فضای به شدت ایدیولوژی‌زده محصول همان دوره است

وب‌گاه خبر آنلاین

ایرنا نوشت: 25 خرداد ماه روز تولد محمدعلی رجایی، دومین رییس جمهور ایران است که عمر ریاست جمهوری‌اش 28 روزه شد اما شهادت و نوع زندگی اجتماعی و سیاسی اش با توجه به شرایط آن دوران مهمترین دلیل ماندگاری اش پس از گذشت 42 سال است.

وب‌گاه اقتصاد نیوز

اقتصادنیوز: وزیر خارجه پیشین کشورمان گفت: در فاصله سال‌های 2003 تا 2005 اروپایی‌ها توانستند از رفتن ایران به شورای امنیت جلوگیری کنند علی‌رغم مخالفت آمریکا. بعد از ترامپ اروپایی‌ها توانستند اجماع امنیتی را به جای ایران علیه آمریکا شکل دهند. البته سیاستی هم که ایران به کار برد بسیار موثر بود.

خبرگزاری مهر

یک کارشناس تاریخ پژوه گفت: از سخنان ظریف در خصوص ترکمنچای متاسفم، لازم است وی تاریخ بخواند زیرا در ملی شدن صنعت نفت به هدفی آرمانی با امکانات محدود دست یافتیم.

خبرگزاری مهر

پژوهشگر تاریخ معاصر ایران گفت: چرا باید «آرزوها» را امری منفی بدانیم در حالیکه داشتن آرزو برای فرد و ملت موتور محرک است و هرچه آروزی ملت‌ها بلند باشد، تلاش و تحرک آنها بیشتر خواهد بود.

وب‌گاه عصر ایران

دیدارهای مردمی و پرحضور آیت الله خامنه ای در محل حسینیه امام خمینی (واقع در انتهای خیابان فلسطین) انجام می‌شود که ساخت آن در سال 1368 انجام شد تا محلی برای برگزاری مراسم های مذهبی و سیاسی به میزبانی رهبری باشد.

وب‌گاه خبر آنلاین

مهرداد خدیر در عصر ایران نوشت: این یادداشت نه به علل وقوع و پیروزی انقلاب 1357 می‌پردازد نه کارنامه جمهوری اسلامی ایران در حیات بنیادگذار آن (1368- 1358) را برمی‌رسد و نه 34 سال پس از آن را. این نوشته تنها بر آن است که «آیت‌الله‌العظمی خمینی» را با هم‌لباسان شاخص یا اصطلاحا با آیت‌الله‌های دیگر که قبل‌تر می‌زیستند یا هم‌روزگار بودند مقایسه کند تا بر وجوه تفاوت یا تمایز انگشت گذارد بی...

وب‌گاه عصر ایران

دوازدهمین سالگرد درگذشت مهندس عزت الله سحابی (‌دهم خرداد) در حالی از راه رسیده که امسال زری خانم دیگر نیست؛ همسر وفادار او - زرین دخت عطایی - که سال پیش درگذشت.

وب‌گاه عصر ایران

زیباکلام وقتی در می یابد که با بانو فاطمی مواجه است گمان می‌بردمی‌تواند به منبع دست اولی از خاطران ناب سطوتی از سال های نهضت نفت و اثرگذاران و مخالفانش مواجه شود اما...

وب‌گاه عصر ایران

دکتر مصدق رهبر جبهه‌ای بود که احزاب و گروه‌های تشکیل‌دهنده آن نه تنها لیبرال نبودند، بلکه مرزبندی آن‌ها با لیبرالیسم فاش‌تر از آفتاب بود. هدف اساسی مصدق، هدفی ناسیونالیستی و پروژه سیاسی وی نیز بیش از هر چیز پروژه‌ای استقلال‌طلبانه (و نه آزادی‌خواهانه) بود.

وب‌گاه عرشه آنلاین

محمدعلی موحد در دوم خرداد سال 1302 در تبریز متولد شد. زمانی که آذربایجان دریچه ارتباط ایران با فرهنگ و تمدن غرب بود. در آذربایجان بود که نخستین چاپخانه، نخستین مدرسه و نخستین روزنامه راه‌اندازی شد

وب‌گاه اقتصاد نیوز

اقتصادنیوز: هم‌میهن به مناسبت سالگرد دوم خرداد به بررسی کارنامه هشت سال سیاست خارجی دولت سیدمحمد خاتمی پرداخته است.

وب‌گاه عصر ایران

با این که نوه مرجع فقید شیعیان سنت برگزاری مراسم سالگرد را همه‌ساله پاس می‌دارد امسال اما نواهای مخالفی هم شنیده شد که پرسیدند: مگر شصت‌و‌چهارمین سالگرد هم نیاز به مراسم دارد؟ یادداشت حاضر به این پرسش پاسخ می دهد که ناخرسندان با چه مشکل دارند؟

وب‌گاه خبر آنلاین

عصر ایران نوشت: حاج مهدی عراقی که نتایج تلخ رقابت مجمع مسلمانان مجاهد با فداییان اسلام بر سر تقرب جستن به آیت‌الله کاشانی را از یاد نبرده بود، برای پیشگیری از تکرار چنین رقابتی در میان مریدان آیت‌الله خمینی، پیشنهاد همکاری مشترک سه گروه مذکور را با حاج صادق امانی مطرح می‌کند. در واقع تاسیس جمعیت موتلفه اسلامی را باید محصول پختگی و آبدیدگی سیاسی او دانست. تشکیل موتلفه با استقبال امام...