دوشنبه 23 مهر 1403

دیپلمات سابق صرب: اتحاد کشورهای اسلامی تنها راه حل مساله فلسطین است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
دیپلمات سابق صرب: اتحاد کشورهای اسلامی تنها راه حل مساله فلسطین است

اروپا: بلگراد - ایرنا - دیپلمات سابق صربستان باتاکید براینکه ترامپ بهتر است به مسایل داخلی کشورش بپردازد و ازدخالت درامور داخلی کشورها دست بردارد، گفت: اتحاد و همبستگی کشورهای اسلامی و ارائه پیشنهاد از سوی این کشورها تنها راه حل برای مساله فلسطین است.

«پتارستوییچ» روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در بلگراد روز جهانی قدس را تاکیدی بر این امر دانست که فلسطین و فلسطینی ها نه تنها از حمایت کشورهای اسلامی برخوردار هستند بلکه تمامی مردم آزاده اندیش و افرادی که با تاریخ فلسطین و اشغال این کشور آشنایی دارند از حقوق مردم آنها حمایت می کنند.

وی افزود: پیشنهاد ترامپ که با توصیه رژیم صهیونیستی اعلام شده از جمله سیاست های دخالت گرانه آمریکا در امور کشورها و استمرار تنش در خاورمیانه و به عبارتی دور نگه داشتن فلسطینی ها از برگزاری یک همه پرسی برای تعیین سرنوشت خودشان است.

به گفته ستوییچ؛ تمامی سرزمینن های فلسطین به فلسطینی ها تعلق دارند و به استثنای مردم فلسطین هیچ کشور و یا شخص دیگری نمی تواند قیم فلسطین باشد. پیشنهاد به اصطلاع «معامله قرن» که از طرف ترامپ و با توصیه اسرائیل ارائه شده، سندیت ندارد.

وی که تحلیلگر مسایل سیاسی است در بخش دیگری از گفت و گوی خود با ایرنا اشاره کرد: پیشنهاد ترامپ در مورد مساله فلسطین بر خلاف منشور سازمان ملل متحد و حقوق بین الملل و تمامی سازمان های حقوقی است و از سوی دیگر بایستی به این نکته اشاره کرد که دخالت در امور داخلی کشورها از قرار معلوم جزئی از سیاست خارجی واشنگتن شده است.

تحلیلگر صرب با اشاره به بیماری همه گیر ویروس کووید -19 گفت: اکنون مردم بخاطر ملاحظاتی که دارند نمی توانند مانند سال های گذشته با راهپیمایی های گسترده مخالفت خود را در قبال سیاست های ضد فلسطینی واشنگتن نشان دهند، اما باید تاکید داشت که فلسطین همیشه در بین مسلمانان و مردم دیگر ادیان جای ویژه ای دارد.

وی با بیان اینکه بایستی به حاکمیت و تمامیت ارضی فلسطین احترام گذاشت، حمایت آمریکا و برخی از کشورهای غربی از رژیم صهیونیستی را بزرگترین عامل حل نشدن مساله فلسطین و به استقلال نرسیدن آن در سازمان ملل خواند و گفت که غرب در حمایت از رژیم صهیونیستی فقط منافع خود را دنبال می کند. وی همچنین تصریح کرد که نباید به اظهارات و یا پیشنهادات واشنگتن برای حل و فصل مساله فلسطین که مطمئنا از طرف رژیم صهیونیستی دیکته می شوند، اعتنا کرد، اما در مقابل باید از سوی فلسطین و فلسطینی ها برگزاری جلسات در سازمان ملل و شورای امنیت این سازمان و دیگر سازمان های آزادیخواه و دمکراتیک پیشنهاد شود که در آن نشست ها راه حل های دموکراتیک از جمله برگزاری همه پرسی تاکید گردد.

وی افزود: موضوع فلسطین یک مساله بشری است و در همه جهان و در هر جای این دنیای گسترده، انسان های آزاده به موضوع اشغال فلسطین حساس هستند و بهترین و مؤثرترین راه برای پایان دادان به مساله فلسطین وحدت بین مسلمانان جهان است.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*