دوشنبه 23 مهر 1403

دیپلمات سابق چینی: تلاش صهیونیست ها برای فراموشی قدس بی نتیجه مانده است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
دیپلمات سابق چینی: تلاش صهیونیست ها برای فراموشی قدس بی نتیجه مانده است

پکن - ایرنا - دیپلمات پیشین و کارشناس مسایل خاورمیانه در چین، لبیک مسلمانان جهان به فراخوان امام خمینی (ره) برای مشارکت در "روز جهانی قدس" را بیانگر این نکته دانست که فلسطین هنوز در قلب جهان اسلام است و تلاش صهیونیست ها برای فراموشی مساله فلسطین در افکار عمومی جهان، نتیجه نداده است.

پروفسور «وو فو گوی» روز پنجشنبه در حاشیه بزرگداشت روز جهانی قدس که به صورت وبینار در سفارت جمهوری اسلامی ایران در پکن برگزار شد در گفت و گو با ایرنا از «روز جهانی قدس» به عنوان فرصتی برای حمایت از خواست مردم فلسطین برای برقراری صلح مبتنی بر احترام به حقوق بشر و آزادی های اساسی یاد کرد و گفت: هدف امام خمینی (ره) از نامگذاری آخرین جمعه ماه رمضان به عنوان "روز جهانی قدس" یادآوری ظلم و ستم تاریخی اسراییل به مردم مظلوم فلسطین است.

او با بیان اینکه از آن زمان تاکنون 41 سال گذشته است اظهار کرد در روز قدس هر سال، مسلمانان جهان که نگران قدس هستند برای بازگرداندن قدس به فلسطین، برنامه هایی مانند بزرگداشت، راهپیمایی و پشتیبانی به روش های مختلف انجام می دهند و جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین را محکوم می کنند و در عین حال از طریق حمایت از مردم مظلوم فلسطین، این روز تاریخی را زنده نگه می دارد.

پروفسور "وو" اظهار کرد این روز در تقویم سیاسی فلسطین به یک تاریخ مهم تبدیل شده است و می توان گفت که پس از نامگذاری "روز جهانی قدس" در آگوست 1979، حمایت ها از قدس هر سال بیشتر شده است.

وی با اشاره به اینکه اگر "روز جهانی قدس" وجود نداشت فلسطین و قدس از مدت ها پیش فراموش شده بودند افزود: این روز برای ارتقاء وحدت جهان اسلام از اهمیت بسیاری برخوردار است.

دیپلمات پیشین چین در کشورهای عربی از مسلمانان جهان خواست در این روز مهم، وحدت اسلامی و پشتیبانی از فلسطین را حفظ کنند زیرا در این روز سرنوشت مردم فلسطین تعیین می شود.

این کارشناس مسایل خاورمیانه افزود: معتقدم از زمان پیروزی ایران بر قدرت گرایی آمریکا و غرب، دفاع از گروه های آسیب پذیر به ویژه حمایت از مردم مظلوم فلسطین و شهر قدس، به یک اصل مهم در جمهوری اسلامی ایران تبدیل شده است.

وی با اشاره به اینکه سراسر جهان مساله انتقال سفارت آمریکا به قدس را محکوم کرده است گفت: این واکنش ها نشان می دهد مساله فلسطین نه تنها پایان نیافته است بلکه انگیزه جهان برای نبرد با رژیم صهیونیستی را افزایش داده است.

پروفسور وو تصریح کرد: از آنجایی که اقدام رئیس جمهوری آمریکا برای جابجایی سفارت این کشور از "تل آویو" ناقض حقوق بشر است حرکت ایالات متحده در سراسر جهان مورد نفرت مسلمانان قرار گرفت زیرا قدس هم پایتخت کشور فلسطین و هم قبله مسلمانان جهان است.

وی یاداوری کرد از 41 سال پیش تا کنون که امام خمینی (ره) آخرین جمعه ماه رمضان را "روز جهانی قدس" نامید اسرائیل امیدوار است این روز ضعیف یا فراموش شود اما هنوز مسئله تملک "قدس" حل نشده است بنابراین توجه مردم جهان به "روز جهانی قدس " سال به سال بیشتر شده است.

او گفت حتی "روز جهانی قدس " سال 2020 از "روز جهانی قدس" در 41 سال گذشته از اهمیت بیشتری برخوردار است زیرا بزرگداشت این روز بار دیگر افکار عمومی جهان را متوجه ظلم تاریخی اسرائیل به ملت فلسطین می کند.

کارشناس مسایل خاورمیانه اظهار امیدواری کرد که مساله فلسطین به زودی و به صورت جامع و عادلانه حل شود و "قدس" به آغوش ملت فلسطین بازگردد زیرا تحقق همزیستی مسالمت آمیز و توسعه مشترک در فلسطین به نفع جامعه جهانی است.

وی ادامه داد: جامعه جهانی باید انصاف و عدالت را حفظ کند و به قطعنامه های مربوط به سازمان ملل عمل کند و فضای خوبی را برای ترمیم مذاکرات صلح فلسطین و اسرائیل ایجاد کند.

این دیپلمات پیشین چینی عنوان کرد که کشورش دوست، شریک و برادر خوب و صمیمی فلسطین و حامی سرسخت صلح فلسطین است و مردم فلسطین در احیای حقوق قانونی خود حمایت می کند.

پروفسور وو اظهار داشت چین مایل به ادامه همکاری با جامعه جهانی برای ترویج مذاکرات صلح فلسطین و اسرائیل و تلاش های بی وقفه برای دستیابی به یک صلح جامع، عادلانه و پایدار در خاورمیانه در اوایل تاریخ است.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*