سه‌شنبه 17 مهر 1403

رئیس جمهور: دهها سال پروژه نیمه‌تمام در کشور داریم / باید اولویت بندی کرد

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
رئیس جمهور: دهها سال پروژه نیمه‌تمام در کشور داریم / باید اولویت بندی کرد

آیتالله سید ابراهیم رئیسی در نشست با اصحاب رسانه در لرستان، تاکید کرد: باید مردم احساس کنند که وضعیت و شرایط آنها متفاوت شده و اگر بیکاری تا دیروز وجود داشت، امروز دارد زمینه اشتغال فراهم می‌شود.

به گزارش ایسنا، رئیس جمهور که به استان لرستان سفر کرده است شامگاه جمعه در نشست با اصحاب رسانه تصریح کرد: از مسائل مهم استان پروژه های نیمه تمام است که در جایجای استان پروژه هایی شروع شده و درصدهای انجام شده ولی به اتمام نرسیده است. رئیس جمهور خاطرنشان کرد: در کشور ده‌ها سال پروژه نیمه تمام داریم که باید اولویت بندی کرد. یکی از کارهای که گفته شد در تهران انجام بدهند و در استان نیز به مدیران تاکید کرده ایم، مسئله اولویت سنجی است حتما باید اولویت سنجی بشود. آیتالله رئیسی در خصوص مهاجرت مردم لرستان به ویژه جوانان و برخی آسیب‌های اجتماعی نظیر طلاق و اعتیاد نیز اظهار کرد: بر اساس مطالعاتی که کارشناسان در لرستان انجام داده‌اند و قبل از اینکه به استان سفر کنم مورد بررسی قرار دادم، عمدتا دو عامل در ایجاد آسیب های اجتماعی در استان نقش دارند که یکی مسائل اقتصادی شامل بیکاری، فقر و نداری و دیگری مسائل فرهنگی است.

رئیس جمهور بیان کرد: در دو حوزه از جمله فرهنگی و دیگری اقتصادی باید فعالیت کرد چرا که کارهای فرهنگی بدون در نظر گرفتن موضوعات اقتصادی جواب نمی‌دهد. کارهای فرهنگی و اقتصادی باید به صورت همزمان انجام شود.

رئیسی گفت: معیشت مسئله‌ای جدی است به عنوان مثال در شهرستان دلفان، دکتر خزعلی امروز با بانوان این شهرستان جلساتی داشتند و گزارش خود را در جلسه شورای اداری مطرح کردند و تصمیم گرفتیم که برای بانوان سرپرست خانوار این شهرستان کاری سریع انجام دهیم. نباید خانمی که سرپرست خانوار است رها شود بلکه باید از او حمایت شود و مهمترین حمایت مالی است. چنانچه این افراد اهل کار و شغل هستند باید برای آنان اشتغال ایجاد کرد.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه یکی از ریشه‌های ناهنجاری ها در لرستان موضوع اقتصادی است که مردم این استان را رنج می‌دهد، تصریح کرد: موضوع بیکاری زمینه اعتیاد و طلاق را فراهم می‌کند؛ برخی از پرونده‌هایی که در دادگستری وجود دارد دلیل طلاق زوجین بیکاری همسرش است؛ با نگاه به علل فرهنگی و اقتصادی در این سفر اعتبارات گذاشتیم و مسئول این دو بخش را مشخص کردیم تا پیگیری کنند. وی گفت: از شهرستان های مختلف نیز گزارشاتی داده شد و بناست که کارشناسی‌های بیشتری صورت گیرد. در موضوع رفع بیکاری و ایجاد اشتغال لرستان معتقدیم که این استان باید مورد حمایت جدی قرار بگیرد.

سید ابراهیم رئیسی با بیان اینکه لرستان باید مورد حمایت جدی از طرف دولت قرار گیرد، اضافه کرد: چنانچه مدیریت ارشد استان و مجموعه معاونین به صورت خاص مورد حمایت ویژه دولت قرار نگیرند مسائل در لرستان حل نخواهد شد. از مسائل دیگر که با مسئله اشتغال سروکار دارد صنایع نیمه تعطیل و بعضا تعطیل شده استان هستند. یک وقت می خواهیم جایی زیرساخت ایجاد کنیم خیلی زحمت دارد ولی جای زیرساخت هست و می خواهیم برویم راه اندازری کنیم مشکل آن را رفع کنیم معلوم است که این اولولیت دارد.

رئیس جمهور بیان کرد: مثلا کارخانه‌ای که امروز بنده رفتم دیدم با 100 نفر در حال فعالیت است و قابلیت و ظرفیت دارد که به 600 نفر آن را افزایش دهیم چرا این کار را نکنیم باید ببینیم مشکل آن چیست و مشکل آن را رفع کنیم. آیت الله رئیسی ادامه داد: در استان متاسفانه برخی از خصوصی سازی ها غلط انجام شده که به تعطیلی کارخانه و خط تولید منجر شده است. گفته شده وزارت صمت با همکاری استاندار سریعا یک کارگروه تشکیل دهند و یک به یک کارخانه ها را بررسی کنند و این کارخانه ها را هر چه سریعتر به خط تولید بیاورند.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه آنچه برای ما مهم است نتیجه کف میدان است، خاطرنشان کرد: باید مردم لرستان احساس کنند که وضعیت و شرایط آنها متفاوت شده و اگر بیکاری تا دیروز وجود داشت، امروز دارد زمینه اشتغال فراهم می‌شود.

تکمیل می‌شود